Jump to content

Billigere forsikring i utlandet?


aksel

Recommended Posts

I fjord inhentet jeg tilbud på forsikring av en Bavaria 42 fra forskjellige forsikringsselskaper. Det beste tilbudet fikk jeg fra Tyskland på ca 1000 € for "kasko med ansvarsforsikring". Forsikringen dekket Midelhavet og Europa nord til Bergen. Det billigste norske tilbudet lå nesten 50% over i pris.

Det er jo OK å betale billig forsikring intil du eventuelt har behov for å bruke forsikringen pga en skade. Nå er det tid for fornyelse og jeg vurderer forsikringen på nytt. Er det andre som har positive eller negative erfaringer med å forsikre i utlandet?

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at de Norske forsikringsselskapene ofte er de biligste.

Sørg for å få med alle fradrag medlem redningstjeneste,båtførerbevis,kystskipper,fasthavn med vaktordning etc.gjenfinningssystem osv.

Det er også viktig å vurdere sum på egenadel, med forhøyet egenandel kan premien reduseres betydelig.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært forsikret i Pantenius (Danmark) i over 3 år. En av årsakene til at jeg valgte dem var at prisen lå ca. 2000 under det billigste norske selskapet. Hovedårsaken var imidlertid at jeg har heggagregat på båten og ved en grunnstøting med skade på hekkagregatet ville jeg hos de norske selskapene fått 80% aldersfradrag mens Pantaenius ikke praktiserer aldersfradrag og i stedet erstatter med nytt. Nå har jeg ikke hatt noen skade så hvordan de opptrer i den situasjonen har jeg ikke erfaring med.

 

Når det gjelder prismessig så har jeg av tidligere innlegg på furumsidene sett at enkelte kommer dyrt ut mens andre kommer rimelig ut med Pantaenius i forhold til andre forsikringsselskap.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at de Norske forsikringsselskapene ofte er de biligste.

Sørg for å få med alle fradrag medlem redningstjeneste,båtførerbevis,kystskipper,fasthavn med vaktordning etc.gjenfinningssystem osv.

Det er også viktig å vurdere sum på egenadel, med forhøyet egenandel kan premien reduseres betydelig.

Tar du sjansen på å anbefale noen selskap, mitt nåværende tar ikke sjansen på å forsikre båten min det første ny-året.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at de Norske forsikringsselskapene ofte er de biligste.

Min erfaring er stikk motsatt. På min båt var de norske stort sett dobbelt så dyre som de tilbudene jeg fikk gjennom meglere som Quality Brookers, Norwegian Brookers m.v. Synes dette var rart. Vet at mange andre har samme erfaring som meg. Det må ha noe med størrelsen på båten din, kystskipper, gjennfinningsystem osv.
Link to post
Share on other sites

Min erfaring er stikk motsatt. På min båt var de norske stort sett dobbelt så dyre som de tilbudene jeg fikk gjennom meglere som Quality Brookers, Norwegian Brookers m.v. Synes dette var rart. Vet at mange andre har samme erfaring som meg. Det må ha noe med størrelsen på båten din, kystskipper, gjennfinningsystem osv.

Kan du gi meg en adresse.

 

Jeg trenger forsikring nå til våren.

Link to post
Share on other sites

Merk at forsikringane gjennom Quality og Norwegian Brooker har eigenandel på ansvarsdelen. Det har ikkje norske selskap. Dermed kan det vera lurt å gjera ei vurdering av faren for å påføra andre skade.

 

Meiner du å ha full kontroll på skuta i ein kvar situasjon og at ho ligg så bra i havn/opplag at det ikkje er fare for andres eigedom? Då burde det ikkje vera noko problem med desse selskapa.

Link to post
Share on other sites

Merk at forsikringane gjennom Quality og Norwegian Brooker har eigenandel på ansvarsdelen.

 

ÅÅÅ??? Det var nytt, iallefall for meg.

 

Jeg har min forsikring meglet av QB, som altså IKKE er forsikringsgiver, men en megler.

Har hatt to forskjellige forsikringsgivere meglet av QB, og lest begges vilkår med lupe, men kan ikke si at jeg kjenner igjen det du påstår.

 

Hvor har du din info fra?

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

ÅÅÅ??? Det var nytt, iallefall for meg.

 

Hvor har du din info fra?

 

Nytt for meg også. Interessant om dette kan dokumenteres.

Eg innhenta for ei tid sidan tilbod frå m.a Quality Broker og Norwegian Broker.

 

Når det gjeld Quality, går det tydeleg fram av tilbodet under pkt. B "Forsikringsummer: Ansvar kr 10.000.000. Egenandel: kr 7.500"

Vidare er same eigenandel oppgitt for kasko. I tilbodsdokumentet er Norway Energy & Marine Insurance ASA forsikringsselskap og vilkåra er QB 23.11.05.

 

Fekk også eit tilbod tidlegare av Quality. Her var selskapet Ferryman ltd. og vilkåra var QB 12.09.05 Ferryman. Her stod eigenandel på ansvar oppført på akkurat same måte.

 

For Norwegian sin del var det vanskelegare å tolka dette med eigenandel ut frå tilbodet og vilkåra. Eg sende dei difor ein mail og fekk følgjande svar frå Sindre Ek: "Egenandelen er lik på både ansvar og kasko delen." I mitt tilfelle ville det vera kr 10.000 eller 5000. Her var Lloyds oppgjeve som forsikringsselskap. Eg har sidan også motteke eit tilbod frå Norwegian der forsikringa skulle stå i Navigators & General.

 

Eg har så langt ikkje hoppa på nokon av desse tilboda, nettopp på grunn av dette med eigenandel på ansvar. Prisane er heller ikkje så mykje lågare enn det eg no betaler i Gjensidige. Men ein positiv ting med Quality og Norwegian er at dei opererer med bonusfrådrag i premien. Det burde også dei store norske selskapa gjort...

Link to post
Share on other sites

har alle mine forsikring i Gjensidige

Båten er forsikret til 2 mill og det koster kr 7 500,- pr år

Det var da en usedvanlig rimelig premie? Har tilsvarende forsikringsverdi og må ut med mellom 12.000-13.000 både hos Norwegian og QB! :crazy: Har QB i dag, men i disse fornyelsestider er det jo greit å sjekke litt. Hvorfor får du det så billig - Hedemarken er vel ikke eneste årsak?
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...