Jump to content

Valg av type "desulfator"


Aero

Recommended Posts

Hei alle sammen.

 

Driver og vurderer såkalt de-sulfator til forbruksbanken. Har sjekket erfaringsdatabasen og der er det som vanlig masse nyttig! Har et par spørsmål igjen:

- Har funnet flere typer: EuroPulse, MegaPulse og ProPulse i tillegg til å snekre selv. Er det noen som har erfaring med om alle er like eller om noen er bedre? Noen grunn til å bruke nesten det dobbelte på MegaPulse i forhold til ProPulse?

- En plass er det nevnt at Ladac’en kan bli forvirret av en slik sak. Ser at Trudelutt bruker EuroPulse og Ladac, så jeg regner med at de funker i sammen… Er det noen som allikevel har protester mot å kombinere dette med Ladac? Har sendt email til Ladac, venter på svar, men det er jo greit å høre hva almuen mener.

 

Aero.

Link to post
Share on other sites

Hei Aero!

 

Kjøpte for mange år siden en Europulse til et 88 Ah bilbatteri som begynte å bli litt dårlig - merket bedring og mere kraft under start igjen etter at denne hadde vært påkoblet en periode.

 

Men gleden tok også raskt en annen vending, for hele battteriet døde hen (kortslutning internt?)

 

Det kan også være som det står i "lovnadene" i skrytelisten til slike "duppeditter", at hvis man bruker de fra batteriene er ny, så skal batteriene vare så mye lenger........!

Ja, -kanskje det- har ikke selv funnet noen måte å "måle dette" på her og nå!

 

Derfor bestemte jeg meg for en langtidstest, siden jeg da hadde en slik liggende i roteskuffen fra noen år tilbake.

 

TESTEN: :wink::yesnod:

Har to like batteribanker (forbruk) i båten, den ene med Europulse og den andre uten.

Begge blir ladet og brukt likt så dette skal bli "grovt" sammenlignbart etter som årene går.

Det er derfor jeg også har en enkel metode som tester kapasiteten i Ah ved jevne mellomrom, for å følge utviklingen og samtidig lære meg hvordan batterier i det praktiske liv fungerer best mulig og lengst mulig.

 

Foreløpig er det gått bare et år siden de var ny og ingen merkbar forskjell i oppførsel, selv om de er blitt mye brukt og da allerede fått en god del ladesykluser på nakken.

 

Det som i praksis har stor betydning for å få mye glede ut av batteriene er at ladingen er god og behandlingen ellers er etter boken. (Mange gode erfaringer og tips i Emneoversikten.)

 

Så min foreløpige konklusjon på noe av din problemstilling får bli følgende:

A)

Ville uansett merke/type dings, heller satset pengene på å starte med nytt batteri - samt sørget for at det får den ladingen/behandlingen som etter boken er nødvendig, for at de skal yte topp lengst mulig.

B)

Europulse'n ser ikke ut til å ha noen negativ/ forstyrrende innvirkning på ladingen fra ekstern regulator eller 220v Elektronisk lader ved landstrøm for topplading og vedlikeholdslading.

Den skal visstnok "pulse" med et eller annet, når spenningen over batteripolene er/stiger over 13v og et lite grønt LED lys indikerer når så er tilfelle.

NB!

Tror for egen del ikke at jeg vil merke noen forskjell av betydning etter som årene går for testbankene mine, - men man skal jo aldri si aldri - den som lever får se........! :wink::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at Trudelutt bruker EuroPulse og Ladac, så jeg regner med at de funker i sammen…

Hei.

 

Ja, det virker sammen, og det bekreftet Paul (mister Ladac) da jeg en gang var på besøk hos Ladac. Men han hadde vel nærmest null tro på at de svake pulsene (viste meg pulsene på scope) skulle ha noen som helst positv betydning for batteriet.

 

Om duppeditten har hjulpet mine 3x115Ah Sønnak Freeline batterier, vet jeg ikke, men de har nå vært brukt i 8 år og er i praksis gode som nye. Hovedårsaken til dette er nok at jeg aldri har tappet ut mer enn 50% av dem, har Ladac regulator på en 70A generator, benytter Ladac landstrøm (30A) ved behov, har solcellepanel til bl.a. vedlikeholdslading og at jeg alltid passer på å etterfylle vann ved behov.

 

Lars H.

(som akkurat nå drikker kaffe fra et Ladac krus!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...