Jump to content

Eberspächer D4 monteringsvinkel i seilbåt ?

Som

Recommended Posts

Jeg holder på å montere en Eber D4 tverrskips i seilbåten. Men jeg ser i boken at den tåler kun 30 grader hellning den ene veien og null den andre. Bør jeg da montere den i utgangspunktet med 15 grader hellning den "godkjente" veien slik at den kommer i vannrett stilling når vi legger båten 15 grader over. Og legger den i 30 grader andre veien når vi legger båten 15 grader der. :crazy:

Noen som har erfaring med denne typen i seilbåt ved krenging, slokner den ved krenging feil vei ?

Har akkurat montert en D4 og lurte på det samme. I min Jeanneau er den eneste mulige monteringen vannrett på tvers i rommet bak akterkabinen. Denne monteringen brukes også av verftet hvis man bestiller varmer ferdig montert. Hørte med importøren og flere brukere som har denne installasjonen, og det synes ikke å være noen problemer. Når varmeren først er startet, kan også de maksimale installasjonsvinklene overskrides med inntil 15 grader uten at driften påvirkes.

Redigert av Per A. (see edit history)

Hva menes med den ene og den andre veien med tverrskips plassering? Når du seiler er det vel den relative vinden som bestemmer til hvilken side du krenger, og da blir vel begge veier like galt? Hvis du tenker på å dele de 30 gradene med 15 på hver side overstiger jo dette likevel nullen den "andre" veien?

Krybbe vil medføre en del tekniske monteringsproblemer hvor du må benytte dreibare fleksible koblinger til drivstoff inn og eksos og luft ut, men ellers var tanken god. :rolleyes:

Redigert av kes (see edit history)

Har akkurat montert en D4 og lurte på det samme. I min Jeanneau er den eneste mulige monteringen vannrett på tvers i rommet bak akterkabinen. Denne monteringen brukes også av verftet hvis man bestiller varmer ferdig montert. Hørte med importøren og flere brukere som har denne installasjonen, og det synes ikke å være noen problemer. Når varmeren først er startet, kan også de maksimale installasjonsvinklene overskrides med inntil 15 grader uten at driften påvirkes.

Stemmer, det leste jeg nå nettopp i den engelske bruksanvisningen. Kan overskride med 15 gr. utover MAKSIMAL vinkel alle veier etter at det er tent !

Men jeg monterer det allikevel 15 gr. tverrskips når båten ligger vannrett.

Har du brukt D4`en din, og evt. hvordan varmet den ?

Har du brukt D4`en din, og evt. hvordan varmet den ?

har en D4a monterad longskips, så jag kan ikke hjelpe dig med tips om det.

men bra värme ger den, rena Bastun i hele båten, om man låter den gå!

har satt på lyddemper litt överallt; ingående forbrenningsluft, utgående avgaser, o på alle

varmluftslanger så nu går den ganske tyst.

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Har av naturlige årsaker ikke fått testet den under seilas (men snart, snart... :cool: ), men til bryggeseilas har den virket som en drøm! Selv med 10 minus og kuling varmer den lett båten til + 20 eller mer. Fulgte rådet fra Seatronic, hvor jeg kjøpte den, og begrenset uttakene til salong og forpigg. 9 meter 90 mm slange til salong gir skikkelig varme ut der. Med ytterligere 4 m til forpigg begynner det å dabbe av... Isolerte etter hvert også slangene (der det var mulig) med 10 mm isolasjonsplater fra Biltema, gjorde faktisk en forskjell.

Redigert av Per A. (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...