Jump to content

lure laderegulator...


bolla

Recommended Posts

Jaha?Så jeg gjør hva for å øke volt ca:0.5-0,6v?

En diode i senseledningen gir ca 0.7V

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Det fungerer - jeg har gjort det - hadde en bryter der jeg hadde muligheten til å steppe opp en eller to dioder i serie for hhv 14,7 og 15v (gamle ge-dioder) - men opplevet vel at det ikke ga meg allverden. Det er jo først når batteriene er 80% fulle at du får noe glede av det, og så var det å vite når du går over i koking - jeg vet ikke noen annen måte å finne det ut på enn å titte nedi batteriet. :smiley:

 

-ko

Redigert av koh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En bekjent av meg som er bilelektriker hadde manuell laderegulering i sin båt. Han hadde en form for pot.meter på dashbordet og regulerte ladingem med denne sammen med volt- og amp.meter. Etter oppstart kjørte han på kraftig lading en stund og regulerte ned etterhvert. Men, som han sa: Dette er ikke for "Hvermansen", du må vite hva du gjør.

Jeg vet ikke hvordan dette var løst elektrisk, og hadde ikke skjønt noe allikevel. Men han kjørte hele sommerferien uten å mangle strøm, mens vi andre måtte slite med strømmen.

Det jeg vil fram til med dette innlegget er at du muligens kan snakke med en bilelektriker eller en annen ekspert for å se om dette kunne være noe å tenke på.

Link to post
Share on other sites

...eller misforstår jeg noe igjen ?

Tror nok du er på riktig jorde :lol::lol::lol:

 

For å være litt stygg så synes jeg det er det rene idioti å lage manuelle løsninger når der finnes så robuste og enkle og ikke minst idiotsikre ladeløsninger :smash::smash::smash:

 

Selv er jeg så dum at jeg ikke vil tenke på andre ladeløsninger enn skilledioder og Ladac regulator (eller tilsvarende), enkelt og robust og INGEN manuelle ting å tenke på, og det beste av alt: Batteriene har det godt...

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

En klar forbedring å spore da for strøm er et mysterium for meg :nonod: Er på vei til å bestille Jorgs berømte system,jeg må bare tenke ut noen dumme spørsmål til så er vi nok i boks. Når det gjelder strøm og lading og sånt så overlater jeg tenkinga til andre som skjønner dette. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...