skage Startet 10.Februar.2006 Del på Facebook Startet 10.Februar.2006 Har vurdert følgende. Sette på et T stykke ved salt vannsintak kjøling motor, her vil da det ene utløpet gå til en liten tank ca 3 liter (eller noe som passer) denne tanken fyller jeg opp med ferdigblandet frostveske. Når båt turen er avslutett stenger jeg salt inn-åpner kran til frostvesken og gir motoren veske for frostsikring. Denne patenten vil jo også være glimrende og bruke ved ferskvansrens av motoren. Det går jo her og lage slange tilkpoblingsmulighet også. Denne tanken må jo være enkel og fylle slik at jeg kan blande dette hjemme og tar med meg ferdigblandet ned når vinterturen står for tur. Jeg har dårlig tilgang på strøm vinterstid til frost sikring med strøm, derfor denne patenten. Har et stort motorom med masse plass. Båten ligger selvfølgelig ute på sjøen hele vinteren. Er dette noe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 10.Februar.2006 Del på Facebook Svart 10.Februar.2006 Høres ut som en grei løsning. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 10.Februar.2006 Del på Facebook Svart 10.Februar.2006 Jeg hadde en slik løsning i den forrige båten, men uten tank. Hadde en "T" med kuleventil og en halvmeter slange, og brukte en løs 4 liters kanne som tank. Kjørte gjennom først en kanne med rent vann, og deretter en kanne med frostvæskeblanding. Fungerte helt greit. Men de siste to årene har jeg hatt et inne/ute termometer montert i båten, med giveren i motorrommet for å følge med på faktisk temperatur. Og det skal faktisk være veldig kaldt ute før det blir minusgrader i motorrommet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 10.Februar.2006 Del på Facebook Svart 10.Februar.2006 (redigert) .......det ene utløpet gå til en liten tank ca 3 liter (eller noe som passer) denne tanken fyller jeg opp med ferdigblandet frostveske. ..... Jeg har dårlig tilgang på strøm vinterstid til frost sikring med strøm, derfor denne patenten. Yepp! Been there - done that....... Frostsikring av saltvannskjølt motor Dette funker greit, men jeg tror at du skal satse på en litt større tank enn 3 liter. Teoretisk er det kanskje nok, men skal du være helt sikkert at ALLT sjøvann er fortrengt av glycolvann, så blir det noe mere som må gjennom. Lykke til! P.S.: Ikke glem en eventuell sinkanode i saltvannskretsen, den "spises" opp av glycol.vann! Det må du ta høyde for. Redigert 10.Februar.2006 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.