Jump to content

Frostsikring vinterstid.


skage

Recommended Posts

Har vurdert følgende.

Sette på et T stykke ved salt vannsintak kjøling motor, her vil da det ene utløpet gå til en liten tank ca 3 liter (eller noe som passer) denne tanken fyller jeg opp med ferdigblandet frostveske.

Når båt turen er avslutett stenger jeg salt inn-åpner kran til frostvesken og gir motoren veske for frostsikring. Denne patenten vil jo også være glimrende og bruke ved ferskvansrens av motoren. Det går jo her og lage slange tilkpoblingsmulighet også. Denne tanken må jo være enkel og fylle slik at jeg kan blande dette hjemme og tar med meg ferdigblandet ned når vinterturen står for tur. Jeg har dårlig tilgang på strøm vinterstid til frost sikring med strøm, derfor denne patenten. Har et stort motorom med masse plass. Båten ligger selvfølgelig ute på sjøen hele vinteren.

Er dette noe.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en slik løsning i den forrige båten, men uten tank. Hadde en "T" med kuleventil og en halvmeter slange, og brukte en løs 4 liters kanne som tank. Kjørte gjennom først en kanne med rent vann, og deretter en kanne med frostvæskeblanding. Fungerte helt greit. Men de siste to årene har jeg hatt et inne/ute termometer montert i båten, med giveren i motorrommet for å følge med på faktisk temperatur. Og det skal faktisk være veldig kaldt ute før det blir minusgrader i motorrommet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

.......det ene utløpet gå til en liten tank ca 3 liter (eller noe som passer) denne tanken fyller jeg opp med ferdigblandet frostveske.

..... Jeg har dårlig tilgang på strøm vinterstid til frost sikring med strøm, derfor denne patenten.

Yepp! Been there - done that....... :wink:

Frostsikring av saltvannskjølt motor

 

Dette funker greit, men jeg tror at du skal satse på en litt større tank enn 3 liter. Teoretisk er det kanskje nok, men skal du være helt sikkert at ALLT sjøvann er fortrengt av glycolvann, så blir det noe mere som må gjennom.

 

Lykke til!

 

P.S.: Ikke glem en eventuell sinkanode i saltvannskretsen, den "spises" opp av glycol.vann! Det må du ta høyde for.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...