Jump to content

Divinycell - bruksområder og pris


Hansemann

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har startet med litt vedlikehold på båten jeg kjøpte i fjor, en Bever Flyfish 720 fra midt på 80-tallet. Tidligere eiere har ikke utsatt båten for noe slikt før, så jeg håper at skuta mi ikke får sjokk av litt sårt tiltrengt stell og pleie. Har (fortatt) planer om å få sjøsatt til påske :yesnod:

 

Har lest litt om bruk av innplastet kryssfiner, og har bestemt meg til å følge rådene som finns her på båtplassen (ref. postinger fra bl.a. Krapyl, som har meninger om slikt).

 

Noen bilder av båten finner du her...

 

Uansett, dette er en daycruiser med en liten kabin foran styreposisjon, og et skott under benken bak. mellom disse skottene er det åpent i en lengde av ca 2 meter og bortsett fra to "kanaler" på hver sin side av kjølen er det ingen annen støtte/skott som stiver av skroget. Kanalene var i sin tid laget av kryssfiner, ca 10 cm rett opp og 20 cm horisontalt mot skutesida (som et langt trappetrinn på hver side), plastet godt inn med ca 4-5mm glassfiber. Når jeg åpnet opp disse kanalene, så rant kryssfineren ut sammen med alt vannet som var inni. :rolleyes: ....og jeg som bare hadde småsko på meg !

 

Uansett, her er et par spørsmål til dere o kloke hoder med peiling på slikt:

 

1. Hvis jeg lager denne "kanalen" av divinycell tilpasset skrogformen i bunn, og plaster dette fast der kanalen gikk før (denne vil da få samme form som tidligere kryssfinerkonstruksjon), vil jeg da få samme styrke i avstivingen som den innplastede kryssfinerkanalen hadde en gang på 80-tallet?

 

2. hvor mange lag med 450g glassfiber må jeg ha oppå dette? Har forstått det slik at det i utgangspunktet er glassfiber'n som skaper stivheten, og at divinycellkjernen i hovedsak bare er "fyllmateriale".

 

3. Burde jeg heller droppe disse langsgående kanalene, og lage et eller to skott istedet? Ser jo for meg at langsgående kanaler i liten grad stiver opp skroget hvis det får påkjenning sideveis fra grov sjø eller lignende.

 

4. Er 800 kroner kvadraten (+moms) fornuftig pris for H60 Divinycell i 40mm tykkelse ?!??! Sjørøveri , spør du meg!!!!

 

Hvis det er noe hjelp i det, så kan jeg ta noen bedre bilder å legge ut på båtsiden min for bedre å beskrive konstruksjonen og de utfordringene jeg har .

 

God Helg !!!

 

Erlend.

Redigert av Hansemann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Overraskende å høre at Bever har brukt finer. Har ikke sett det på deres mindre modeller.

Men slik du beskriver problemet ville jeg vurdert å bare drenere disse hulrommene skikkelig slik at det tørker opp og det ikke kan samle seg vann der igjen.

Antagelig er finerens rolle først og fremst å tjene som "forskaling" for glassfiber-laminatetet, den har neppe vesentlig styrkemessig betydning.

Link to post
Share on other sites

Det var litt sent å komme med dette rådet nå, kanalene gikk i søpla i går! (ihvertfall den ene)

Hvis du ser på det siste bildet på sida mi (følg linken i første postingen), så ser du at forkanten på denne kanalen har løsnet fra skroget. Slik som det var nå, hadde kanalene nesten ingen misjon lengre.

 

Tror det kan ha vært problemer med vann i kanalene og utendørs vinterlagring + frost, slik at is har sprengt opp støpen.

 

Har tenkt å få bort alle hulrom som vann kan samle seg i, untatt nederst i kjølen dær det eventuelt kan lenses ut. Alt i båten mugler når det står vanndammer og damper....

Link to post
Share on other sites

Nei, ikke riktig så enkelt. bildet er tatt inni benken. Toppen av kanalen er den horisontale flaten nederst i bildet. "veggen" på venstre side er bare en tynn plate som støtter opp dekket. Den er også borte. .... Skal løpe ned i garasjen og ta noen fler bilder, så skjønner du snart hva jeg mener...

Link to post
Share on other sites

Slik ser det ut! Bildene er tatt bakfra, fremst vises innerlineren/kabinen. har bare lagt en del av glassfiberen jeg har fjernet tilbake på plass for å vise hvordan det så ut. Babord side er ennå intakt, men jeg holder på å skifte skive på vinkelsliper'n :cool:

OL får bare starte for min del, her er det båt for alle penga!

Bilde

Bilde

 

Som du ser så er det ingen støtte/spant/stringers midtskips i en lengde av ca 2 meter. Er det andre måter å stive av skroget på enn å "kopiere" de tidligere kanalene ved å bruke DVC og glassfiber?

Redigert av Hansemann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...