Jump to content

Gummilister trenger godt stell ?


Trophy

Recommended Posts

Hvis det er snakk om vanlig god gammel profillist med låselist ville jeg ikke lime dem var jeg deg. Kan bli ett helvete både å få av og å gjøre reint i framtida. Jeg såpevasker mine og gnir dem godt inn med molykote 111. Hønn-gamle, men myke som nye. Det blir normalt tett når de settes på igjen, men for å være 100% sikker maskerer jeg oppe og på sidene og legger ei 1mm stripe med silicone. Syns ikke, men garanterer tett. Ikke bruk Sika eller Tech7 eller tilsvarende. Jeg bruker billig svart baderoms-type som tetter like godt, men er enkel å få av igjen om nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Jeg såpevasker mine og gnir dem godt inn med molykote 111. Hønn-gamle, men myke som nye. Det blir normalt tett når de settes på igjen, men for å være 100% sikker maskerer jeg oppe og på sidene og legger ei 1mm stripe med silicone. Syns ikke, men garanterer tett. Ikke bruk Sika eller Tech7 eller tilsvarende. Jeg bruker billig svart baderoms-type som tetter like godt, men er enkel å få av igjen om nødvendig.

 

Hva er molykote 111 - noe silikon-lignende stoff?

 

Hvor er det mulig å få tak i dette?

 

Forstår at du har god kunnskap om dette temaet.

Link to post
Share on other sites

Molykote 111: Dyr silicone grease. Det finnes sikkert billigere og kanskje like bra andre typer, men jeg bruker 111 fordi jeg har "enkel" tilgang til den. Holder liv i alle typer gummi så vidt jeg vet, myker tilogmed opp trælene i fingrene! Gir nytt og forlenga liv til pakninger og o-ringer både over og under vann.

Vet ikke sikkert, men tipper du må til forhandlere som Tess og tilsvarende for å finne den. Fadum i Drammen fører den.

Link to post
Share on other sites

Hva er molykote 111 - noe silikon-lignende stoff?

Siliconbasert grease. Bra på o-ringer etc. Brukte faktisk denne i kveld på en lensepumpe som var litt tørr i pakningene. Forhandles av jernvarebutikker samt rørleggere som regel.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis det er snakk om vanlig god gammel profillist med låselist ville jeg ikke lime dem var jeg deg. Kan bli ett helvete både å få av og å gjøre reint i framtida. Jeg såpevasker mine og gnir dem godt inn med molykote 111. Hønn-gamle, men myke som nye. Det blir normalt tett når de settes på igjen, men for å være 100% sikker maskerer jeg oppe og på sidene og legger ei 1mm stripe med silicone. Syns ikke, men garanterer tett. Ikke bruk Sika eller Tech7 eller tilsvarende. Jeg bruker billig svart baderoms-type som tetter like godt, men er enkel å få av igjen om nødvendig.

 

Vinduene ligger nede i en ramme og er festet med "vinduslim"/ tettning. Vinduslistene virker mer som "pynt". Ligger innover vindusramma og litt av vinduet og ned i et spor på utsiden av vindusramma. Vann som event. kommer inn i dette sporet kan renne ned i underdelen av vinduet og ut gjennom et avløp i vindusramma under vinduet. Dette avløpet ligger litt høyt så alt vannet renner ikke ut :confused: Når da festestoffet til vinduet blir gammelt/dårlig vil det trekke inn vann her :headbang:

Regner med at silicone spray er ubrukelig. Brukte vaselin på noen lignende pakninger på T-taket til en Transam og det hjalp, men de var noe tynnere. Får stikke innom Tess på mandag :cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hvis det er så at listene ikke skal limes etterpå, så vil jeg anbefale deg å bruke renset parafin på dem. Min svigerfar brukte alltid dette på plast og gummidetaljer på bilene sine, og mer velstelte biler skal du lete lenge etter.. Tror dette selges på apoteker. Har tenkt på å kjøpe det selv flere ganger, men det går desverre i glemmeboken :blush: . Men fungerer gjør det i alle fall!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...