Jump to content

Flytte batteribanken fra cabin til hekken i seilbåt.


Som

Recommended Posts

Tenkte å flytte batteribanken helt bak i hekken på seilbåten. Der er det god lufting og god plass.

Mht tygdepunkt så kommer de litt høyere (ca. 0,5 m) enn de står i dag, og såklart tilføyer noe mer vekt bak siden de nå står omtrent i midten av båten.

Kabler må jo dimensjoneres kraftig opp siden det er snakk om ca. 5 m ekstra lengde,

men det er ikke noe problem.

Og så kommer seilbåt spørsmålet : Vil den ekstra vekten bak ha noe betydning for balansen i en slik turbåt ?

Båten er jo nå ca. 4800 kg og 32 f. Batteribanken er 2 x75A og 1x110A, (vet ikke vekten).

Link to post
Share on other sites

Vil den ekstra vekten bak ha noe betydning for balansen i en slik turbåt ?

Nå veier ikke tre batterier av denne størrelsen all verden, men det er ikke lett å svare på slikt uten å vite hvordan lasten er fordelt ellers, og om du har tenkt å plassere andre tunge ting der batteriene står i dag.

 

Generelt sett er det ikke ønskelig å plassere for mye tyngde i baug og hekk, selv om vekten fordeles slik at det blir god balanse. Årsaken er at jo lenger fra midten av båten en tung ting plasseres, jo større moment blir det når båten beveger seg i sjøen.

Link to post
Share on other sites

Nå kan jeg null og nada om seilbåter og balanse, men ja, jeg tror det har påvirkning. Regn 250 gram batterivekt pr. Ah og gang opp. Det blir jo litt av det. Hvis en person flytter seg fra baugen til hekken, merker du da noen forskjell?

 

Lotus

Jeg kjente ikke formelen om 250 g batterivekt pr Ah.

 

Formelen passer godt på batteribankene jeg har - omlag 600 Ah.

 

For seilbåten det er snakk om vil vel vekta på de tre batteriene være i området 65 - 70 kg. Dersom disse plasseres langs senterlinjen betydelig aktenfor dreiepunktet, 1/2 meter høyere enn orginalt kan dette forholdet isolert sett neppe påvirke seilegenskapene i betydelig grad. Fordelen som ligger i bedre utlufting må vel veie tungt. Antar at batteriene i dag står like foran motoren, i bakkant av kjølen. Opplysningen om en økning av kabellengde på 5 meter er ganske betydelig. Du vil sannsynligvis på flere hiv-bevegelser av batteriene, noe jeg har oppfattet som et av argumentene for å plassere batterier på seilbåter så nær kjølen som mulig.

Link to post
Share on other sites

Hovedargumentet er at i dag står batteriene bak leideren ned i cabinen, altså gasser rett inn i cabinen !

Men denne plassen er også laget til for å henge unna vått regntøy mm. så alt hadde blitt mer praktisk og anvendelig. Kabeltverrsnittet må som sagt økes kraftig, det er ikke noe problem da jeg er i rette bransjen og kan gjøre dette uten de voldsomme omkostningene og ikke minst riktig.

 

Dette er som sagt en båt som kun brukes til tur, og det er mye remedier av enhver art og vekt ombord allerede. Og jeg kan ikke si vi merker noe på båten selv om en ekstra person kommer bak i cocpiten. (På denne er cocpiten trukket noe fremover pga at vi har en nedgang til aktercabinen bak.

 

Klart at batteriene vil hives mer på , så det vil jo kreve at jeg oftere kontrollerer veskenivået.

 

Slik er de plassert i dag :

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Bilde

Ligner mistenkelig på bildet av en båt tilsalgs på FINN. Har du gitt opp salget, siden du legger planer for båten i :confused: fremtiden. Ser ut til å være en ryddig båt forresten.

Det er nok ikke min båt, men plasseringen er identisk. Og denne båten som ligger på finn ser sant nok veldig godt holdt ut. Noe knapp på utstyr er den og litt stiv i prisen ?

 

Tilbake til tråden :

Over batteriene er det en stang til å henge seiltøy til tørk (god varme gjennom lukeveggen),

og en grei plass å kunne hive fra seg våte sko mm. (drenering til kjølsvinet under batteriene).

 

Når oljen skal peiles, som gjøres hver gang båten skal brukes (svett VP), så må jeg krøke meg over batteriene. Ekstra vanskelig nå etter at jeg satt inn en 70A dynamo som nå står foran peilepinnen :headbang:

Egentlig en innredningsmessig tullete plass å bruke til batteriene.

Redigert av Som (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Over batteriene er det en stang til å henge seiltøy til tørk (god varme gjennom lukeveggen),

og en grei plass å kunne hive fra seg våte sko mm. (drenering til kjølsvinet under batteriene).

 

Når oljen skal peiles, som gjøres hver gang båten skal brukes (svett VP), så må jeg krøke meg over batteriene. Ekstra vanskelig nå etter at jeg satt inn en 70A dynamo som nå står foran peilepinnen

Egentlig en innredningsmessig tullete plass å bruke til batteriene.

Du har etterhver en ganske lang rekke argumenter for å flytte batteriene akterut.

 

Hva taler nå mot at du gjør det?

Link to post
Share on other sites

Det som taler i mot flytting av batteriene langs senterlinjen er påvirkning på vippebalansen i båten ( du vil få en båt som vipper mer og i lengre tid, noe som kan gi lavere fart, mere stanging og dårligere komfort ombord ). Ideelt sett skal all vekt i en seilbåt være lavest mulig og i vippepunktet ( senter ) av båten. Hvis du flytter batterien til hekken vil det påvirke hvordan båten oppfører seg i sjø. Hvis du bruker båten mye i grov sjø / på havet ville jeg ikke gjordt det, Hvis den hovedsaklig blir brukt i smult farvann betyr ikke påvirkingen så mye for deg.

 

mvh

Seileren

Her er en båt som vipper :

:sailing:

Redigert av Seileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vippebalansen er nok viktig, og det er mye av løse remedier som kunne vært plassert mer optimalt. Mulig at dette skulle vært tatt mer hensyn til men nå brukes båten

mest i smult farvann, godt vær og med mye god mat ombord.

Får heller kompensere ved å flytte grillen, dykkerutstyret :diving: og støvsugeren fremover og nedover,

og skulle det røyne skikkelig på så får ungene ta med seg hunden og sette seg under leideren og leke batterier :lol:

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Batteribanken er 2 x75A og 1x110A, (vet ikke vekten).

Med en såpass liten batteribank som dette så kan jeg aldri tenke meg at dette skal gi noen merkbare utslag på balansen i båten. Da spiller nok stuingen av mat og bagasje større rolle skulle man tro... Tross alt, du bruker vel dette stuerommet akter til noe nå også??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Får heller kompensere ved å flytte grillen, dykkerutstyret :diving: og støvsugeren fremover og nedover, og skulle det røyne skikkelig på så får ungene ta med seg hunden og sette seg under leideren og leke batterier .

 

Det er som du nevner totalen som teller, og det virker som du har gode løsninger på det.

:diving:

Link to post
Share on other sites

Jeg er nok kommet til at det ikke betyr noe merkbart på balansen, det er mye annet som

vil ha en bedre effekt. Det er nok helst kostnadsmessig det skal forsvares, kraftige kabler koster ikke rent lite ( Jeg har heldigvis rimelig tilgang på dette ellers hadde det ikke vært aktuellt).

 

Er litt usikker på hvilke tversnitt jeg skal bruke til startmotor. I dag går det en 35mm2 (ca. 1 m lang til startmotor) Hvis jeg nå skal gå 5 meter må jeg nok opp i 70mm2 til starter og en 35mm2 til forbruk, og en 70 mm2 på felles minus tilbake. :confused:

Link to post
Share on other sites

Med en såpass liten batteribank som dette så kan jeg aldri tenke meg at dette skal gi noen merkbare utslag på balansen i båten. Da spiller nok stuingen av mat og bagasje større rolle skulle man tro... Tross alt, du bruker vel dette stuerommet akter til noe nå også??

 

Batterivekten blir sånn omtrent:

 

((2 x 75 A) + (1 x 110 A)) x 0.250 kg/A = 260 A x 0.250 kg/A = 65 Kg

 

Dersom man legger til noen kg vil den totale batterivekten være i underkant av 70 kg.

 

Når dette plasseres i senterlinjen aktenfor tvers vil det kanskje bidra til noe mer hiv, men det kan ikke bli mye. Er sikker på at barna setter pris på lekeplassen under trappa.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville aldri flytte det tyngste ombord helt bak. det er omtrent som å plasere en mann på 150 kg helt bak. Hvis seielegenskapene i, fart, bølger, raske slag, god høyde betyr noe for eksempel ved kappseilas og behagelig seilas. Konsentrer det som veier mest om dreiepungtet ,vippepungtet og lavt nede i båten,som sagt før mest beagelig også. Batterikassene kan vel heller tettes og luftes i slange ut.

Med seilerhilsen hilsen Magne.

Link to post
Share on other sites

Før jeg bestemte meg for å flytte batteriene så vurderte jeg å lage en form for lufting fra batterikassene og ut, men jeg fant rett og slett ikke en bra løsning på hvordan det skulle fungere.

Å legge rør fra kassene er greit, men hvordan skal det legges for at trekken skal gå rett vei (ut) :confused: Bruke vifte ?

Link to post
Share on other sites

Å legge rør fra kassene er greit, men hvordan skal det legges for at trekken skal gå rett vei (ut) :confused: Bruke vifte ?

Etter hva jeg har forstått så er knallgassen lettere enn luft, slik at luftingen må legges med stigning oppover fra høyeste punkt for å få gassen ut.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...