Jump to content

Sjømann 22, erfaringer?


MS Fallos

Recommended Posts

Hei!

 

Til sommeren har jeg planer om å dra på på guttetur til Sverige. Jeg ser at mange av disse Sjømennene går til en overkommelig pris (40-50 000). Er det noen som har noen erfaring ang. disse båtene? Jeg er ikke motorkyndig og trenger en båt med dieselmotor som starter når man vrir i nøkkelen og ikke krever noe stell underveis på reisen. Hva er masjfarten på denne båten med en 20 hk diesel? Er det plass for fire røslige karer i båten (inkl. overnatting)? Hva bør jeg regne med av utgifter (drivstoff, eventuelt annet)?

 

Jeg er 18 år gammel og båtvant, men ikke langs svenskekysten. Er derfor på jakt etter en båt som vi kan rolig putre langs kysten med. Vi tar med GPS og ekkolodd ombord. Planen er å følge båtstrømmen fra havn til havn, så vi er sikre. Noen som kan regne ut tiden det vil ta f. eks fra Fredrikstad til Stømstad (som er en avstand jeg kan relatere meg med)? Så får jeg et perspektiv på reisetid med denne båten. Vet dere om noen bra kartsider (internett) for svenskekysten?

 

Titter for det meste på finn.no, men er det noen som har en Sjømann til salgs kan de kontakte meg på olholt@gmail.com. Ser at veldig mange her har lang erfaring, og det er et godt miljø i forumet på sidene, så jeg takker for alle svar og tips :smiley:

Link to post
Share on other sites

- Hva er masjfarten på denne båten med en 20 hk diesel?

- Er det plass for fire røslige karer i båten (inkl. overnatting)?

 

Noen som kan regne ut tiden det vil ta f. eks fra Fredrikstad til Stømstad (som er en avstand jeg kan relatere meg med)?

Hei 'MS Fallos' (denne båten kommer til å bli populær blandt jentene langs med Bohuslänskysten.....)

 

Sjømann 22 er vel som VW Golf omtrent. Alle har vært bort i en, før eller siden. Har du prøvd denne? Gå på SØK - Skriv "Sjømann 22" i Nøkkelord-feltet og kryss av for "Søk kun i titler". Hvis du bruker "Søk i innlegg" vil du antageligvis få 110-vis med treff.

 

Uansett. Sjømann 22 er en båt som finnes i mange utgaver, fordi den ble solgt som halvfabrikat med / uten motor. Det finnes vel neppe 2 Sjømann22 som er dønn like. Marsjfarten ligger antageligvis rundt 6 knop - pluss / minus avhengig av motoren.

 

- Tiden fra Fredrikstad til Strømstad med en Sjømann 22 er ca 4 timer. Korteste vei og uten altfor mye motvind. :o)

- 4 røslige karer i en Sjømann 22? Vel, HVOR røslig er spørsmålet og hvor godt kjent er dere med hverandre. Men trangt blir det. Igjen, umulig å svare på fordi de forskjellige S22 er innredet forskjellig.

 

Lykke til!

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...