Jump to content

lensepumpe slange fryser!


Majali

Recommended Posts

Hei, Jeg har en kamerat som har sin båt liggende ute i boblehavn på vinteren.

I denne er det montert en rule elektronisk lensepumpe som starter med jevne mellomrom og føler på forbruk når det er tomt for vann. Problemet er at den pumper da opp en liten skvett hver gang den starter og dette vannet fryser da lag på lag inni slangen.

 

Er det noen som har tilsvarende problemer med at lensepumpe slangen fryser på vinterstid?

Eventuellt forslag til hvosdan man unngår dette??

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Kanskje ikke helt riktig miljømessig, men som nødløsning går det an å slå en skvett frostvæske nedi. Bør fungere forutsatt at det ikke kommer inn vann og tynner ut dette.

 

Hva med å isolere slangen? Mulig det kan hjelpe.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Legg om slangen slik ar vannet renner tilbake i båten etter at pumpa har stoppet. Altså unngå bukter som blir stående med vann.

Det er det som er litt rart, slangen ligger helt rett opp fra pumpa til gjennomføring øverst under fenderlisten, så slangen må jo tømme seg når pumpen stopper...Jeg inbiller meg at det bygger seg på lag for lag...

 

Kanskje ikke helt riktig miljømessig, men som nødløsning går det an å slå en skvett frostvæske nedi. Bør fungere forutsatt at det ikke kommer inn vann og tynner ut dette.

 

Hva med å isolere slangen? Mulig det kan hjelpe.

Frostveske nytter nok ikke siden pumpen starter hvert 2 minutt eller noe sånt..

Kanskje eneste mulighet er isolering og varmekabel?

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

siden pumpen starter hvert 2 minutt eller noe sånt..

:eek::eek: Hvert 2. minutt?????? Noen skroggjennomføringer som er falt av ?????

 

Nå om det. Har han tilgang på landstrøm ? Hvis så, heng lyspære i nærheten av utløp, denne bør være nok til å holde hele slangen på plussgrader. Om ikke det er nok, så går det an å få kjøpt varmekabel (ledning), som kan henges inni slange.

Link to post
Share on other sites

Frostveske nytter nok ikke siden pumpen starter hvert 2 minutt eller noe sånt.

Hvis det ikke kommer inn mer vann vil jeg tro at pumpa stopper før det kommer vann ut av utløpet. I så fall er det samme vannskvetten som løftes opp i slangen hver gang for å renne tilbake når pumpen stopper. Går ut fra at pumpa ikke er utstyrt med tilbakeslagsventil. Ser for meg at det da vil bli hengende dråper inne i slangen som fryser slik at slangen "gror" igjen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei, Jeg har en kamerat som har sin båt liggende ute i boblehavn på vinteren.

I denne er det montert en rule elektronisk lensepumpe som starter med jevne mellomrom og føler på forbruk når det er tomt for vann. Problemet er at den pumper da opp en liten skvett hver gang den starter og dette vannet fryser da lag på lag inni slangen.

 

Er det noen som har tilsvarende problemer med at lensepumpe slangen fryser på vinterstid?

Eventuellt forslag til hvosdan man unngår dette??

 

Erik

Kan du opplyse om hvilken lensepumpe dette er?

Link to post
Share on other sites

:eek::eek: Hvert 2. minutt??????

Det er nok den type pumper som starter bare for å kjenner om det går tungt å pumpe og på dennen måten tester om det er behov til å fortsette å pumpe. Det kan være støvtørt der nede, den bare tester.

 

Men med en slik pumpe går det i lengden kanskje ikke uten landstrøm uansett.

Link to post
Share on other sites

:eek::eek: Hvert 2. minutt?????? Noen skroggjennomføringer som er falt av ?????

Skrogjennomføring er helt ny og i orden, han hadde a slangen på fredag for å tine den, og jeg var ombord tidligere i dag for å sjekke og samme hadde skjedd...

Nå om det. Har han tilgang på landstrøm ? Hvis så, heng lyspære i nærheten av utløp, denne bør være nok til å holde hele slangen på plussgrader. Om ikke det er nok, så går det an å få kjøpt varmekabel (ledning), som kan henges inni slange.

Ja, det er landstrøm, så en varmekabel inni slangen er kansje den eneste mulighet.

 

Er det tilgang på strøm, har Claes Ohlson selv regulerende varmekabler til frostsikkring.

Isoler slangen med en kabel inni ( bestillings nr 32-7996 2m 649.-).

Det resterende kan vel surres runt kjølevansinntaket, eller andre sjøvannsintak.

Ja noe sånt hadde vært fint...

 

Kan du opplyse om hvilken lensepumpe dette er?

Det er en slik andras skriver om, en a disse nye som starter opp for å føle etter motstandog pumper til motstanden minker.

 

Det var rart for sjøvannet skulle jo tine den lille dråpen som skulle bygge seg opp. Kanskje reservoaret rundt pumpa di er så lite at pumpa ikke tømmer seg helt ved stopp?

Jeg og ville tro at det nye sjøvannet skulle tint opp det som bygger seg på, men det ser jo ikke slik ut... Pumpen står i bunn av en halvdekker, så reservoaret er jo hele bunn...så pumpa tømmer seg nesten helt.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Det er en slik andras skriver om, en a disse nye som starter opp for å føle etter motstandog pumper til motstanden minker.

Jeg og ville tro at det nye sjøvannet skulle tint opp det som bygger seg på, men det ser jo ikke slik ut... Pumpen står i bunn av en halvdekker, så reservoaret er jo hele bunn...så pumpa tømmer seg nesten helt.

Det kan synes som om dere benytter en pumpe fra Rule, se:

 

http://www.rule-industries.com/prodInfoApp...&companyID=RULE

 

Jeg tar utgangspunkt i at pumpen er installert under vannlinjen. Det vil i kalde perioder kunne være minusgrader i kjølen, men siden dere ligger i boblehavn vil jeg tro at temperaturen i pumpeområdet er noe over frysepunktet - ellers ville vel heller ikke vannet i kjølen vært flytende.

 

Dere har etter mitt skjønn to muligheter:

 

1) Dere monterer en varmekabel inni/eller utenpå selve lenseslangen. Dette forutsetter tilgang på 220 v. Dere beholder systemet med automatiske lensepumper. Vær klar over at denne over tid trekker ganske mye strøm, selv om den ved hver enkelt oppstart ikke tar "all verden". Jeg har fått ødelagt batterier som har vært koblet til automatiske lensepunper.

 

2) Dere går hyppig innom båten og lenser den manuelt.

 

Jeg anbefaler alternativ 2) siden dere har valgt å ha båten liggende ute om vinteren.

 

I seg selv innebærer mange minusgrader ute en belastning på alle skroggjennomføringer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...