Jump to content

Kad300 Vs D6 310


Kildal

Recommended Posts

Har vert interesant og vite i og med jeg skal ha en D6 i min nye Riviera 925

Ole

Det stemmer som Ingar linket til - der står det litt info om D6 kontra KAD 300. Forskjellen i praksis er etter min erfaring enda større. KAD 300 drar seg sakte opp mot maks dreimoment, mens D6 kommer som et skudd. D6 310 trenger ca 1500 Omin før den begynner å trykke. D6 350 kommer tidligere pga kompressoren
Link to post

Her får man kjapt svar må jeg si! :smiley:

Ser ifølge innlegget at kad 300 har betraktelig lavere dreiemoment som åsså er merkbart når man skal opp i plan.

Ser også at det er store forbedringer støymessig åsså.

Hvordan er det med service intervaller på D6 , går det an å få tak i servicesoftwaren til motoren slik at man kan "logge" seg på og lese av diverse? eller er den kun tilgjengelig for servicepersonell fra Volvo Penta? fikk tak i softwaren til edc som funket fint!

 

 

Ole

Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph

Link to post

Her får man kjapt svar må jeg si! :smiley:

Ser ifølge innlegget at kad 300 har betraktelig lavere dreiemoment som åsså er merkbart når man skal opp i plan.

Ser også at det er store forbedringer støymessig åsså.

Hvordan er det med service intervaller på D6 , går det an å få tak i servicesoftwaren til motoren slik at man kan "logge" seg på og lese av diverse? eller er den kun tilgjengelig for servicepersonell fra Volvo Penta? fikk tak i softwaren til edc som funket fint!

Ole

 

Det du også må se på på KAD 300/D6 er forskjellen på når dreimomentt er på sitt høyste. Om jeg husker rett har D6310 max Nm rundt 2000 Omin, mens KAD300 har max NM på rndt 3400 Omin. Det merker man veldig godt når båten skal i plan

 

VP kommer om bord med en liten HP Palm som settes i motoren for å lese av og fikse softwaren. Snerten liten sak som jeg ikke tror de selger åpent. Standard instrumentene til d4/D6 gir mulighet for å lese av feilmeldinger, men vil du hente ut mer info av motoren kan du koble til et EVC display

Bilde

Koster ca 12000 tror jeg. Da kan du lese ut mye mer detaljert info om motoren.

 

Serviceintervallene på D4/D6 er førstegangsservice etter 50 timer, deretter hver 100 time/1 gang pr år om jeg husker rett. Jeg har ikke brukerhåndboka til motoren lenger etter at 300 Sport overtok Bittliten III.

Link to post

D6 er tingen!!

Tenkte og montere Raymarine sin E serie kombi instrument og koble til nmea utgangen fra motoren til den , da får man mere detajert info på samme skjerm som kartplotter/ekkolodd ,samt koble denne til tv ombord slik at man får større bilde til passasjerer .

 

 

Bilde

 

 

 

 

Ole

Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph

Link to post

hva er best,simrad eller raymarine?

DET er en lang diskusjon - jeg foreslår at du starter egen tråd om dette så det ikke blir to store diskusjoner om ulike saker i en tråd. Regn med stort engasjement :yesnod:

Smak og behag tror jeg veldig mye. Noen ting er bra, noen ting er dårlig på begge. Jeg foretrekker Simrad p.t - først og fremst fordi jeg synes skjermen på CX 44 er bedre enn på C120 i sollys. E 120 harbedre skjerm enn C 120, men koster også mer enn C og Simrad CX

Link to post

Brukerhåndboken til D6-310 sier følgende om service:

-Skifte oljefilter på motor første gang etter 20. time (regner med at det er gjort, Bitteliten :smiley: ), deretter for hver 200. driftstime.

-Skifte olje på motor etter hver 100. driftstime.

-Skifte olje på drev/gir etter hver 200. driftstime.

-Skifte luftfilter etter hver 200. driftstime.

-Brennstoffilter bør skiftes hvert år.

 

Videre står det i instruksjonsboken fra VP at service 1 gang pr år rekommenderes, hvor blant annet det ovennevnte gjennomføres hvis båten ikke har oppnådd driftstimeantallet tidligere i sesongen og de forskjellige skifte dermed allerede har blitt gjennomført.

Link to post

Har Vp noen krav til sevice fra fagpersonell i forhold til garanti og slik?

Ole

Nå har jeg lært at jeg skal vokte meg vel for overhode å uttale meg om noe for ikke å bli ansett som fanatisk. Virker som om noen er mer opptatt av hva andre mener enn de selv mener :wink:

 

MEN VP krever at service utføres at autoriserte verksteder og innenfor angitte intervall for at garantien skal gjelde

Link to post

MEN VP krever at service utføres at autoriserte verksteder og innenfor angitte intervall for at garantien skal gjelde

Det gjør de nok, men kjøpsloven sier så vidt jeg vet ikke noe om det, så om vedlikehold er utført, ville jeg tro at de må overholde garantien uansett, eller tape rettsaken.

Vet lite om VP, men kjøpte ny Yanmar og de la ut om autiserte verksted, etter en lang diskusjon innrømmet de at de nok ville slite med og vri seg unna garantien så lenge vedlikeholdet var utført.

Men da må man kunne dokumentere det osv, og hvem gidder det, så merkeverksteder lever godt enten det er ene eller andre merket. :headbang:

Link to post

Litt på siden av diskusjonen det her også, men hva sier Volvo om innkjøring av D6? Er i ferd med å anskaffe skute med en slik motor i disse dager

Har du sagt A= motor kan du jo også si B=båt :yesnod:

Regner ikke med at du skal ha den motoren i Beetlen :diving:

 

Husker jeg rett i farta er det ganske normal innkjøringsprosedyre: først 10-20 time ikke maks turtall og varier turtall innimellom. Instruksjonsboka ligger på VP i pdf format

Her er utklipp fra boken

Bilde

Link to post

Fra D6/D4 manualen:

 

Inkörning

Motorn skall ”köras in” under de första 10 driftstimmarna

enligt följande: Kör motorn i normal drift. Full belastning

skall dock inte tas ut mer än under korta perioder.

Kör aldrig motorn långvarigt med konstant varvtal

under denna tid.

En högre förbrukning av smörjolja är normal under inkörningsperioden.

Kontrollera därför oljenivån oftare än

vad som normalt rekommenderas.

Efter de första 20–50 driftstimmarna skall ”Första serviceinspektion”

utföras. För mer information: Se Garanti-

och serviceboken.

 

Last ned manual:

Volvo Penta Manualer

 

Redigert: Litt sent ute med denne Info !!!

Redigert av StHa (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...