Jump to content

Kad300 Vs D6 310

Kildal

Recommended Posts

Brukerhåndboken til D6-310 sier følgende om service:

-Skifte oljefilter på motor første gang etter 20. time (regner med at det er gjort, Bitteliten :smiley: ), deretter for hver 200. driftstime.

-Skifte olje på motor etter hver 100. driftstime.

-Skifte olje på drev/gir etter hver 200. driftstime.

-Skifte luftfilter etter hver 200. driftstime.

-Brennstoffilter bør skiftes hvert år.

Videre står det i instruksjonsboken fra VP at service 1 gang pr år rekommenderes, hvor blant annet det ovennevnte gjennomføres hvis båten ikke har oppnådd driftstimeantallet tidligere i sesongen og de forskjellige skifte dermed allerede har blitt gjennomført.

Oljeskift hver 100 driftstime høres urimelig ut, men det står nå en gang der.....

Verkstedet som utførte service på min forrige motor (Yanmar) sa at oljen ikke blir utslitt, men at jeg burde bytte en gang i året. Nå kan jeg rissikere å måtte bytte olje midt i ferien, dersom jeg drar litt langt avgårde! Ellers må jeg i snitt skifte olje hver 10 uke, jeg syntes dette er ofte.

Hvorfor er det slik på nye motorer, noen som vet?

• 1 måned senere...

Jeg deler din oppfatning av at D4 260 og KAD 300 er ganske så like motorer i prestanda. Dreimomentet på D4 260 er høyere på lavere turtall (ca 620 Nm på 2000 Omin - maks 650 på 2500 Omin) mens KAD 300 har maks 570 Nm på 3400 Omin. Antakelig vil båten gå raskere i plan og være mer fleksibel å kjøre i stor sjø med denne motoren. Men du vil også miste litt toppfart pga lavere maks hk på D4. På Windy 37 har båtmed 2xD4 toppfart på rett under 40 knop, mens toppfart med 2xKAD 300 ligger ca 2 knop høyere

De jeg har snakket med om KAD 300 (i praksis VP, Nidelv og Windy) skryter alle av denne motoren som holdbar og god med få feil.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...