Jump to content

Lakkere trebåtdekk med lakksprøyte?


trulte

Recommended Posts

Dette har jeg ikke så mye greie på, men logikken min sier at du isåfall må gjøre det omvendt.

 

Det er viktig at oljen/lakken trekker ned i veden. Dermed må den strykes inn. De senere strøk skal jo bare legge seg oppå, ergo omvendt rekke følge (men som sagt, kan godt være jeg tar feil)

 

Fordeler/ulemper med sprøyte, aner jeg ikke om, men antageligvis er det ikke så bra metode, ellers ville jo langt flere velge å gjøre det ?

Link to post
Share on other sites

Har ikke hørt om det før, men jeg ville ikke gjort det.

Tenk så mye maskerings arbeid da gitt, og rengjøring av sprøyte og greier.

Også er det som Perlen sier at man må arbeide ned olje/lakk i treverket :yesnod:

 

Tror ikke det går så mye kjappere med sprøyte, du må vel dra ut lakken etterpå alikevel

Link to post
Share on other sites

Ok. Spurte egentlig mest av nysgjerrighet. Har ikke hørt om noen som har gjort det jeg heller, og har ingen planer om å gjøre det. Fant ut at det ikke var noen som hadde snakket om dette i det heletatt på baatplassen, og tenkte jeg kunne forhøre meg. Tenkte det sikkert var noen som hadde prøvd. Det kan jo hende at det er det også... :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker alltid fordriver når jeg lakker da flyter det så fint sammen at

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Høres ut som at KjetilV har god peiling på dette.

 

Jeg sitter og kikker på 3 forskjellige lakk/oljebokser her jeg sitter. Jeg er vant med at når jeg kjøper malingprodukter eller lignende, så står det alternative måter å påføre produktet (sprøyte, kost, rulle etc), mens det på disse omtalt lakk/oljeprodukter kun står at produktet "strykes på".

 

Kanskje dette kan være til noe hjelp?

 

Som KjetilV er inne på, trekker olja/lakken uansett. Jeg skal ikke se bort fra at det er helt korrekt. Jeg har av og til sølt litt, og det trekker like godt inn det, som det jeg har "kosta inn".

Link to post
Share on other sites

mens det på disse omtalt lakk/oljeprodukter kun står at produktet "strykes på".

Jeg sjekket med boksene min også før jeg postet emnet, og der står det "strykes på" på alle sammen. Men nysgjerrigheten tok overhånd, og jeg måtte finne ut hva som hadde skjedd hvis man hadde sprøytet... :rolleyes::smiley:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder å mette skroget brukte jeg og hagesprøyta, tilkoblet trykkluft da jeg er lat til å pumpe opp trykk. Men når man begynner med dekkstrøkene så bør det alltisds bruke fordriver etter min mening

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ingen snarveier her...jeg lover :lol:

 

Når det gjelder å mette skroget brukte jeg og hagesprøyta, tilkoblet trykkluft da jeg er lat til å pumpe opp trykk. Men når man begynner med dekkstrøkene så bør det alltisds bruke fordriver etter min mening

 

Da er vi jo enige da, det er hyggelig.

Klusser ikke med ett treskrog :wink:

Link to post
Share on other sites

Har en viss peilig på dette ja, jobber med det til daglig.

Hvis det ikke står på boksen at produktet er egnet for sprøyting det ikke gitt at det blir flott resultat nei. Det bør hvertfall testes på forhånd at lakken flyter fint ut, i de fleste tilfeller gjør den nok det. Olje er null problem, men det kan være grisete rengjøring etterpå :nonod:

Link to post
Share on other sites

Epifanes gir et glimrende resultat hvis du påfører lakken med sprøyte. Men, som noen påpeker, du må regne med å maskere mye og tynne ut lakken opp mot ca 30% på første strøk. Hvis underlaget er bra, blir resultatet som 1. klasse møbelfinish, men trenger du egentlig det utvendig på en trebåt? Til innvendige lakkarbeider har jeg benyttet Wagner elektrisk sprøytepistol. Denne er grei å jobbe med, lett å stille inn og gir som sakt et glimrende resultat etter 5-7 strøk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...