Jump to content

Varmtvannstank i aluminium


Sydvesten

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til denne varmtvannstanken fra Force Maritim

Prisen er jo ikke så gale...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok styrt unna aluminium, spesielt til varmtvann... Aluminiumens virkning på menneskekroppen er jo ikke helt gunstig selv om det ikke er så veldig godt dokumentert...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

...men så drikker du jo meget lite vann fra varmtvannstanken

Det er jo sant... :blush:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville satset på "best i test" Isotemp Basic. Ser at denne er rådyr hos Maritim. Malfix "gir den bort" for 2900 (40 L). SS 316!

 

Beholdere for væske under trykk skal liksom helst være runde.... (men den har kansje rund beholder inn kassa?).

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Tror ikke alu. er noe vanskelig. Det kommer naturligvis an på hvordan ventilene er isolert fra tanken. På den andre siden, vanlig ferskvann er ingen god elektrolytt. Selv om varmen hjelper reaksjonen til å speede opp. Tror du er ganske trygg.

 

Og som det blir hevdet her, man drikker jo ikke så mye fra denne tanken. Ta en kjapp en og brygge seg en kopp the rett fra tanken er ikke å anbefale.

 

Ellers så kjøpte Hulda en vv-bereder for kr. 2 600. Mener den er på 50- 60 liter. Tanken er rustfri, men den er kun dekket av skumisolasjon. Italienske greier.

Link to post
Share on other sites

Hej

 

En vigtig detalje er aluminiums varmeledningsevne i forhold til rustfrit stål. Denne er mange gange større. Med samme isoleringstykkelse vil varmetabet være langt større ved aluminiumstank.

 

hilsen Michael

Sålenge aluminiumen ligger bare innenfor isolasjonen spiller det antagelig ikke noe rolle. De 0,5mm alu istedenfor 0,5mm stål når det ligger flere cm isolasjon rund kan ikke bety noe

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kjenner til denne varmtvannstanken fra Force Maritim

Prisen er jo ikke så gale...

Berederen er helt sikkert grei.

Dersom du har plass vil jeg råde deg å ansaffe så stor tank som mulig - det går fort mue varmtvann til saltavspyling om sommeren.

 

Seatronic har større beredere, se http://seatronic.no/, men de koster noe mer.

Link to post
Share on other sites

Takker for synspunkter vedrørende varmtvannsbereder... Jeg ender nok opp med en isotemp sak fra Malfix siden han er noen hundrelapper under de andre jeg har sjekket, og siden jeg skal ha noe mere så blir jo besparelse ennå større... Etter plassvurderinger så tror jeg at 40 l er max av hva jeg vil presse under dørken..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ellers så kjøpte Hulda en vv-bereder for kr. 2 600. Mener den er på 50- 60 liter. Tanken er rustfri, men den er kun dekket av skumisolasjon. Italienske greier.

Var nede og hugget et par tau ut av isen.... Tanken min er også på 40 liter. Denne størrelsen ble anbefalt som "optimal" også ut fra den tiden det tar å varme opp vannet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...