blackdev Startet 13.Februar.2006 Del på Facebook Startet 13.Februar.2006 Hei, vurderer nå en KB snekke med defekt Marna 10-15. Motoren var nyoverhalt men ved en glipp så ble ikke en tilbakeslagsventil i varmeveksel montert da motoren ble bygd om til ferskvannskjøling. Siden motoren da dro vann så stoppet den rimelig fort. Eier fikk plukket av kjøling og svivet motoren slik at vannet ble blåst ut, men oljen er jo som grå grøt. Det jeg lurer på er, hvor mye tror dere ett firma tar for å reparere/overhale denne motoren? Sitér dette innlegget PO Scand 7600 Dynamic VP KAD32X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8X- Nidelv 24 Link to post
Marna Svart 13.Februar.2006 Del på Facebook Svart 13.Februar.2006 (redigert) Det beste du kan gjøre er å kontakte Marna i Mandal. Her får du råd og dåd hvis du vil gjøre det selv, deler, eller tilbud om full overhaling. mvh M. Redigert 13.Februar.2006 av Marna (see edit history) Sitér dette innlegget Marna Link to post
index Svart 13.Februar.2006 Del på Facebook Svart 13.Februar.2006 Hvis den ikke har stått slik så lenge, og den ikke står fast, så er det høyst sannsynlig bare å skifte olje på den og få den i gang igjen. Vannet gjør ikke noen stor skade hvis det ikke har fått blitt værende i motoren. og hvis den må demonteres, så er det nok kun snakk om å hone sylindrene litt og slipe litt av ventilene for å fjerne evt. rust. Den er jo allerede overhalt, så da er vel ting som lagre og stempelfjærer etc nytt allerede. Kostnad? Noen timers skruing og et pakningssett! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
blackdev Svart 13.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2006 Snakket med ett båtverksted nå i kveld, de hadde litt problemer med å kjøpe forklaringen med ventil i varmeveksel osv. Mente at de normalt ikke skulle være mulig å dra inn vann den veien...... Sitér dette innlegget PO Scand 7600 Dynamic VP KAD32X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8X- Nidelv 24 Link to post
Muhammed Svart 13.Februar.2006 Del på Facebook Svart 13.Februar.2006 Jeg kjøper heller ikke den forklaringen med tilbakeslagventil. Hva er det som er overhalt på motoren? Det kan være topp-pakninga som er satt feil på, sprekk i topp eller blokk. Det er ikke uvanlig at disse motorene ruster, spesielt i toppen. Frostspregning kan også være et alternativ til årsak. Dette er svært enkle motorer og skru på, så dette finner du nok ut av. Sitér dette innlegget Link to post
Snoopy Svart 14.Februar.2006 Del på Facebook Svart 14.Februar.2006 Godset i toppen på disse er veldig porøst og sprøtt. Skal ofte lite til før de sprekker, litt frostsprengning med sprengte frostplugger er nok. Du behøver ikke å se sprekken i det hele tatt. Tok frostpluggene på min gamle Marna, skiftet de, og hadde fortsatt grå olje. En røntging av toppen viste da sprekker i godset. Skiftet topp og pakninger, og motoren tusla videre som før. Gode motorer, og som det sies her; enkle å skru på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.