Jump to content

Pris på overhaling av Marna?


blackdev

Recommended Posts

Hei, vurderer nå en KB snekke med defekt Marna 10-15. Motoren var nyoverhalt men ved en glipp så ble ikke en tilbakeslagsventil i varmeveksel montert da motoren ble bygd om til ferskvannskjøling. Siden motoren da dro vann så stoppet den rimelig fort. Eier fikk plukket av kjøling og svivet motoren slik at vannet ble blåst ut, men oljen er jo som grå grøt. Det jeg lurer på er, hvor mye tror dere ett firma tar for å reparere/overhale denne motoren? :confused:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post

Hvis den ikke har stått slik så lenge, og den ikke står fast, så er det høyst sannsynlig bare å skifte olje på den og få den i gang igjen. Vannet gjør ikke noen stor skade hvis det ikke har fått blitt værende i motoren. og hvis den må demonteres, så er det nok kun snakk om å hone sylindrene litt og slipe litt av ventilene for å fjerne evt. rust. Den er jo allerede overhalt, så da er vel ting som lagre og stempelfjærer etc nytt allerede. Kostnad? Noen timers skruing og et pakningssett!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Snakket med ett båtverksted nå i kveld, de hadde litt problemer med å kjøpe forklaringen med ventil i varmeveksel osv. Mente at de normalt ikke skulle være mulig å dra inn vann den veien......

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post

Jeg kjøper heller ikke den forklaringen med tilbakeslagventil. Hva er det som er overhalt på motoren? Det kan være topp-pakninga som er satt feil på, sprekk i topp eller blokk. Det er ikke uvanlig at disse motorene ruster, spesielt i toppen. Frostspregning kan også være et alternativ til årsak. Dette er svært enkle motorer og skru på, så dette finner du nok ut av. :smash:

Link to post

Godset i toppen på disse er veldig porøst og sprøtt. Skal ofte lite til før de sprekker, litt frostsprengning med sprengte frostplugger er nok. Du behøver ikke å se sprekken i det hele tatt.

Tok frostpluggene på min gamle Marna, skiftet de, og hadde fortsatt grå olje. En røntging av toppen viste da sprekker i godset.

 

Skiftet topp og pakninger, og motoren tusla videre som før. Gode motorer, og som det sies her; enkle å skru på.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...