Jump to content

Varmtvannsbereder for camping i båt ?


Haba

Recommended Posts

Hei.

 

Har litt dårlig med plass for å installere varmvannbereder som varmes av motorens kjølevann samt el.patron. Ligger ofte til landstrøm og har tenkt på om noen beredere for camping kan være et alternativ. Har hørt noe om at disse ikke tåler å stå i anlegg med trykkvann, men det er vel ikke rare trykket en Suflo-pumpe gir ? Den starter og stanser med åpning av kraner.

Har noen erfaring og kommentarer til dette ?

 

hilsen

Haba

Link to post
Share on other sites

Har hatt en polar campingvogn og der sto hele vannanlegget under trykk vannvarmeren også ,men denne var ikke mer enn på 7-8 liter så den var avhengig av konstant tilførsel av el eller varme fra sentralfyren :nonod: .Vil tro at dette ikke er noen god løsning i båt da den fort vil bli tappet for varmt vann :wink:

sto det skjæret i kartet????

Link to post
Share on other sites

Hvor stor effekt drar denne vannvarmeren da... siden denne skal varme vannet på sekunder så må den jo trekke litt strøm... da kan man fort få et problem på en brygge som ikke har en godt nok strømnett som takler slike plutselig strøm "peaker"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har hatt husvogner med to forskjellige typer varmtvannskolber. Den ene sto inntil sentralvarmeren med noe svart gugge mellom tanken og berederen(kontaktskapende), og inneholdt bare vann. Kapasiteten var vel 8-10 liter, men når disse var oppbrukt var det slutt - man måtte vente til kaldtvannet som nå var i tanken ble varmet opp. Jo mindre energi tilført - jo lengre tid.

 

Den nyere typen var langt midre i volum, men her lå radiatorvannet i en slynge gjennom tanken, dette medførte oppvarming av vannet under gjennomstrømmingen, men betød også at elkolben måtte stå på 2 KW, eller gassfyren på fullt. Kunne faktisk dusje på fjellet om vinteren med den løsningen under prinsippet fukt-steng kran-såp inn-åpne kran-skyll av. Altså ikke den luksuriøse bruken av varmtvann man er vant til fra møblerte hjem.

 

Begge tåler fint å stå under trykk.

 

Hvis du sjekker ut sidene til Alde finner du noen løsninger, blant annet denne som viser det jeg snakker om i andre avsnitt.

 

Bilde

 

Mvh,

Kjell.

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

1000W vil sikkert muyligens funke i de fleste gjestehavner.... men større ville jeg ikke drømt om engang.... :nonod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ja, når det er mange om strømmen, blir det ikke mange watt på hver. Her fra Gulhomen i Sverige.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ja, når det er mange om strømmen, blir det ikke mange watt på hver. Her fra Gulhomen i Sverige.

 

 

Lars H.

 

Jeg klarer verken å se noen lampettledninger eller enkle ikkejordede stikkontakter. Det må vel være en tilfeldighet på de kanter.

 

Antar at du har noen flere treffende bilder i bildesamlingen din.

Link to post
Share on other sites

Lampett ledninger ser ikke jeg heller, men det er da noe hvitt der som ikke er beregnt for utendørs bruk kan jeg se :nono:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...