Jump to content

Ladelampen lyser, men dynamoen lader?


Sydvesten

Recommended Posts

På min urgamle motorsykkel(Hiroshima sak fra 82, av merke skruzuki) så lyser ladelampen, men dynamoen lader som bare h... Hvor skal jeg angripe problemet.... og sette inn skrutrekker og måleapparaturet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tja, det står nå batteri ved denne lampen da... den som er merket oil slukker som den skal... Det er en masse lamper der... skal kikke litt på dette... når jeg får tid...

 

Vurderer jo å kjøre fra Haugesund til Bergen torsdag på sykkelen, kommer jeg frem så blir det båtmesse... går jeg tom for strøm... ja da kommer hele vokabularet til han som holder til der hvor det er som varmest..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan du utelukke at det skyldes at noe er koblet feil?

Nei.... det er ikke usannsynlig det..... hvor leter jeg... inn på instumentpanelet eller på motoren... ved dynamo eller likeretter...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvis den virkelig lader så må det vel være ledningen fra dynamoen og opp som ligger til jord ett eller annet sted eller noe slikt. Men det kan jo være børstene som henger litt hvis den har stått en stund siden sist. Jeg opplevde det når jeg skulle gå Viksunden hjem fra Bergen, ved oppstart lyste den friskt og godt, men måling på batteriet viste at den ladet litt likevel. Etter en 20 minutters tid så begynte lampen å blinke, og ytterligere10-15 minutter senere så sluknet den helt. Og siden har den fungert! Har også opplevd dette på diverse veteranbiler ved første oppstart på våren, det tar noen minutter før børstene slipper... En liten kjøretur på brosteinen gjør kanskje underverker?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En liten kjøretur på brosteinen gjør kanskje underverker?

Hvor finner jeg brostein her i Haugesun da... kjørte over Karmøen i dag... der var det lite av dette underlaget :lol:

 

Det kan nok tenkes at det hjelper etter en tid... så lenge den lader er jeg ikke så bekymret...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvordan Skruzuki Hiroshima knallert har du da ? En grei måte å sjekke om den lader på er å se om hovedlyset lyser sterkere når den går på tomgang og du gir gass. Merkbar økning i lysstyrken gjør at du kan gå utifra at den lader. Men har vært borti en Harley som ladelampa lyste på-og den ladet.

Moroa der var at den ladet fra 0-3100 rpm og så var den død til turtallet passerte 3600,da ladet den igjen. Tok 2 år å finne ut av det hvilket var en periode hvor det norske språket ble tilført adskillige nye skjellsord av den grovkornete sorten.

Link to post
Share on other sites

Det er en 82 modell GSX1100E... en grei vintersykkel her i vest.. Joda hovedlyset blir sterkere nå jeg øker turtallet.. skal måle i morgen med voltmeter...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Lyser den med full syrke? Om den lyser "svakt" kan det være en diode i likeretterbrua som er gått. Batteriet blir da ladet, men bare på den ene halvperioden. Er det brudd på en diode kan du bruke sykkelen. Er det kortsluttning som det oftest er, kortsluttes den ene halvperioden. Det kan skade dynamoen. Ikke bruk sykkelen om du har misstanke om det. Det kan ødelegge dynamoen. Har flere ganger sett dette symtomet.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noen rabatt i lysstyrken... Det er fullt lys hele tiden fra jeg slå på tenninga...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvor finner jeg brostein her i Haugesun da... kjørte over Karmøen i dag... der var det lite av dette underlaget :lol:

 

Det kan nok tenkes at det hjelper etter en tid... så lenge den lader er jeg ikke så bekymret...

Tja... Hvis du drar på forbi utestedene på indre kai så vil nok både børster og plomber løsne tenker jeg... :crazy:. Nylagt brostein som ikke er så veldig jevn akkurat. Men hvis det er så at du har lading, og får et sted over 13 volt inn på batteriet så burde du ikke slippe opp for strøm i det minste. Og det er vel såpass med veiarbeid over Stord at du burde klare å riste løs litt av hvert der også! :lol::lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dioder... de sitter vel i likeretteren formoder jeg....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det spørs ... det er vel bare innbakt elektronikk som ikke kan mekkes med.

Det er nok det ja, da blir det bare å kjøpe ny duppedings... om det ikke er koblingsfeil da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hadde en GSX 750 for lenge siden med tendenser til diskolys i instrumentpanelet.Etter mye leiting og feilsøking :crazy: fant jeg ut det skyldtes jordingsfeil i baklykten.

Håper du finner feilen så du kommer deg til Bergen :smiley:

Takker for dette tipset... baklyset skal sjekkes i morgen... hadde en liten feil i dag, den kom og gikk som indikerte at "stop light" ikke var helt i form... Dette virker sannsynlig... tilbakemeliding kommer etterhvert.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...