Jump to content

Motorlakk Mercruiser?


MT.

Recommended Posts

Jeg spekulerer på å shine Mercruiseren til våren, da det har kommet litt overflaterust her og der, samt at lakken har løsna enkelte steder. Hva bør brukes til dette?

 

Jeg ser at man får kjøpt varmelakk på sprayboks som tåler høye temperaturer, men tåler denne sjøsalt? Og aller helst skulle jeg hatt lakk for pensel, da jeg ikke tenkte å demontere motoren eller maskere interiøret rundt motorkassen heller. Finnes det motorlakk for pensling som tåler maritimt miljø?

 

Hva anbefaler folket? Jeg kan da umulig være den første som gjør noe slikt?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en lengre prat med en kar hos Jotun for noen år siden om akkurat dette. Han sa klart og tydelig at det beste var Jotun Antipest som grunning og Jotun HardTop som toppstrøk så det brukte jeg. Motoren ble nydelig den... Tilsvarende produkter fra andre leverandører gjør nok samme jobben.

 

Min motor var en bilmotor med nokså lite lakk fra før. Penslet på avfetting og høytrykkspylte med varmtvann i to omganger, lot motoren tørke en time eller to. Gikk så over med kost i alle kriker og kroker som ikke kunne sprøytes og sprøytet deretter hele motoren med Antipest. Samme oppskrift for to strøk HardTop.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Men er disse produktene så varmebestandige da?

Eneste stedet jeg så problemer var et par plasser på turboen der vannkjølingen ikke var god nok, tilsammen kanskje 4-5 cm2, der flasset lakken av. Ellers var der ingen misfarging og det tyder på at lakken tåler aktuell temperatur.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Eneste stedet jeg så problemer var et par plasser på turboen der vannkjølingen ikke var god nok, tilsammen kanskje 4-5 cm2, der flasset lakken av. Ellers var der ingen misfarging og det tyder på at lakken tåler aktuell temperatur.

Okay - takker så mye for tipset. Skal selv pusse ned og lakkere Mermaids'ene en gang frem i tid.
Link to post
Share on other sites

Mercruiser har egen lakkboks i riktig farge (Phantom black). Drøy boks som holder lenge. jeg lakket luftfilteret og det ene ventildekselet. Ble så fint og blankt, atte :-) Og hadde masse lakk igjen til høytalergriller m.m

 

joda310

Nå med grønn motor

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Etterhvert som jeg tar av noe på min gamle perkins, liker jeg og la delene få et par lag med ny lakk. Bruker billakk som jeg faktisk fikk levert fra universal-diesel i Oslo, Det er en acryllakk som tilnå har fungert fint!

 

Perkinsen blir aldri glovarm! Kan ta på motoren etter mange timers gange uten og brenneseg...

 

Er ellers meget godt fornøyd med Antipest og hardtop som jo er epoxybaserte produkter.

Link to post
Share on other sites

Bruker billakk som jeg faktisk fikk levert fra universal-diesel i Oslo,

Hei, er det spraybokser, eller til å stryke på du har kjøpt ?

 

Perkinsfargen ?

 

Aner du hvor mye forbruk der går med til å ta hele motoren (ant. bokser )??

 

Jeg må få tatt min motor også i vår, men vil stryke på, da det ikke blir aktuelt å ta ut hele motoren........

Link to post
Share on other sites

Hei, er det spraybokser, eller til å stryke på du har kjøpt ?

 

Perkinsfargen ?

 

Aner du hvor mye forbruk der går med til å ta hele motoren (ant. bokser )??

 

Jeg må få tatt min motor også i vår, men vil stryke på, da det ikke blir aktuelt å ta ut hele motoren........

Vil tro du trenger et par-tre bokser. koster ca en 100lapp pr stk.

 

Skal sjekke farge kode og leverandør ikveld når jeg er nede og monterer motorluka.

 

Dog skal du vite at samme fargekode kan avsted komme to forkjellige farger, den jeg fikk levert ifra UNIVERSAL-D var mørkere grønn, den jeg fikk levert lokalt som har samme fargekode produkt er den lysegrønne perkinsfargen som 4108-4236M er lakket i orgnialt.

 

Sender deg en IM.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...