Jump to content

Startmotoren slår ikke inn, VP TAMD31


jaoeygar

Recommended Posts

Får ikke starteren i min VP TAMD31 til å slå inn, hører releet trekker slik at spolen får strøm. Den var ny ifjor men har sviktet flere ganger og nå vil den ikke i hele tatt. noen tips?

Hej jaoeygar !

 

har du ström fram.....?? sikker på att Batteriet har 'kräm' ?

 

jag har en MD31A fikk ett liknande problem förra året, en cell i batteriet var kass, så det tog ikke

laddning som det skulle...skiftade batteri o motorn startade direkt !

var motorn varm var det inga problem, men kallstart hörde jag bare ett klikkande.....

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Vis du hører det flyr uten og slå inn kan du jo vis mulig kakke på det sammtidig som du kjører starter , bruk en liten hammer ellerno . Kan være nok det , var ofte nok før men du sier den var ny ifjor . Da spørs det vel om den får strøm nok ja .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei jaoeygar!

Var ute for det samme med starteren på vår TAMD31 forleden år. Etter å ha testet med resevebatteri og kabler samt måling v/ habil servicemann, ble starteren erklært død. Den var også byttet året før og ble erstattet med ny fra leverandøren ( Nerdahl Motor, Trondheim),uten annen kostnad enn monteringen.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Har samme starter på mine 41 motorer... hadde samme problemet i sommer..... fikset det enkelt og greit, dro til Maritim og kjøpte ny starter.... er ikke interessert i å kunne risikere å bli plaget av upålitelig starter når jeg er på sjøen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Får ikke starteren i min VP TAMD31 til å slå inn, hører releet trekker slik at spolen får strøm. Den var ny ifjor men har sviktet flere ganger og nå vil den ikke i hele tatt. noen tips?

Det forstyrrer meg litt at starteren er ny. Ellers hører det ut som noe som ofte skjer med startere som er 10 år gamle eller mer. Splintene (eller hva man nå kaller dem), de som trekkes inn når motoren starter og går fortere enn startmotoren, blir skitne og forblir inne.

 

Som krisehjelp pleier det å hjelpe med noen kakk på startmotoren med noe som ikke skader den. En trepinne for eksempel. Har hatt dette problemet på både min gamle bil og båt.

 

Men eneste permanente løsning er å skifte startmotor.

 

Var din nye startmotor en byttemotor, altså en gammel som er overhalt?

 

Ragnar

Link to post
Share on other sites

Får ikke starteren i min VP TAMD31 til å slå inn, hører releet trekker slik at spolen får strøm. Den var ny ifjor men har sviktet flere ganger og nå vil den ikke i hele tatt. noen tips?

Skulle det vise seg å være feil ved starteren, og den var ny i fjor så er vel dette en reklamasjonssak?

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...