Jump to content

Skader p.g.a snøtyngde under opplag


Rastløs

Recommended Posts

Det snør jo en del for tiden. Dette legger seg gjerne på presenning og stativ. Børstes det ikke bort

blir det tungt. Stativet faller ned og båten skades .

 

Forsikringsselskapet krever tilsyn, noen har også unntak for nedbørs skader. ( Det har iallefall mitt)

 

Hvor ofte er det vanlig å se til båten og hadde noen av dere akseptert avslag på forsikringen hvis dere fikk en slik skade ?. :eek:

 

PS ( Jeg ryddet snø av min båt nå i går. Det var mange andre båters stativ som nok stod i fare for å bryte sammen p.g.a snøtyngde.)

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke snakk om å akseptere en avkorting av forsikringen, har vi noen valg?... Det er vel opplagt for en hver at man selv må sørge for det man bygger er i henhold til de krav som stilles og at det tåler nedbøren som kommer. Det kommer vel neppe som noen overraskelse at det kan snø i Norge.

 

Tilbake til spørsmålet, om hvor ofte. Siden båten min ligger 3 m fra husveggen så er tilsynet relativt ofte av husets innbyggere..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er helt klart båt eier sitt ansvar, hold oppsyn. Premiene er høye nok, husk at hver innrapporterte skade med utbetaling betyr høyere utgifter for selkapet, dette betyr mindre penger til eierne. Det liker de ikke, så derfor vurderes kontuinerlig alternativet høyere premie. Alle må og skal være annsvarsbeviste når det gjeleder det de eier, felleskapet betaler nok for anders slurv. Alle må forså hvordan forsikring fungerer.

Link to post
Share on other sites

Det snør jo en del for tiden. Dette legger seg gjerne på presenning og stativ. Børstes det ikke bort

blir det tungt. Stativet faller ned og båten skades .

Mange av oss har stativer hvor det er vertikale støtter 1-2 steder direkte på båten. F.eks ned på kahytt-taket. Tror man også skal tenke på den kraftige punktbelastningen som oppstår om preseningen er fullastet med snø. Eksemplet kan være;

 

Stativet består av firkantrør med dimmensjon 25x25 mm. 2 støtter på bakken og 1 direkte på kahytt-taket. Vekt av presening + snø = 225 kg. 1/3 av belastningen (75kg) blir på kahytt-taket. Dette skulle grovt tilsvare en vekt på 120 tonn pr. kvadratmeter! Om en 75kg person står på taket, tilsvarer dette grovt 1,5 tonn pr. kvadratmeter (forhold 80:1)

 

Muligens litt grovt og teoretisk dette, men selv legger jeg alltid en treplanke (f.eks 25 cm 1''x4'') under støtta. Dette for å spre trykket fra presening og snø og redusere faren for sprekker og det som værre er.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...