Jump to content

Størrelse på skilletrafo


skage

Recommended Posts

Trenger du mindre enn 3.6 kVA slik man stort sett gjør når

man ser bort fra varmeovn og varmtvannstank. Grå det meget bra

med en mye mindre trafo. ELFA selger en 500 VA ringkjernetrafo for 615,-.

Den veier dessuten bare 4.1 kg og 13.5 cm x 7 cm.

 

Dette er et godt alternativ siden de færreste har behov for så stor last hele

tiden.

 

Vil man ha varmeoven etc, blir saken en helt annen ja.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Innlegg #2

 

 

Innlegg: 4456

Reg.: 24.08.02

Sted: Søgne

Størrelsen (angitt i VA,volt-ampere=Watt) bestemmes av 220V forbruket ombord.

 

 

Ikke helt sant!

VA volt ampere oppgis fordi faseforskyvningen kommer inn i bildet. Den er avhengig av lasten som man ikke vet hva er når max "effekten" på en trafo oppgis. Er også avhengig av faseforskyvningen på nettet som oftest er ubetydlig.Eks. Ren ohmsk last er VA = V*A=Watt ( Lyspære, varmeelement etc.). Ved induktiv last som motor, lysrør, en trafo, kjøleskap etc. blir det faseforskyvning. Det samme gjelder for capasitiv last som skjelden er et "problem". VA omgjort i Watt blir da: V*A*cosphi. ( Phi benevnes med den greske bokstaven phi, utales fi. Har ikke tegnet på¨tastaturet.) Motorer har som regel cosphi på ca. 0,8. Skal man beregne en trafo burde man regne V*A*0,8 =effekt (Watt).

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Burde jeg ta kun hensyn til det forbruket av 220 volt som jeg bruker i hjemmehavn. lader/frostsikring?

Slik spørsmålet er stillt, forstår jeg det slik at du skal montere landstrømsanlegg ombord :smiley:

Finn ut hvor mange WATT de forskjellige forbrukerne ombord trenger, summér dem og montér en trafo som er litt større.

Batteriladeren forbruker (som andre her også sier) ganske lite på 230 volt... F. eks. en lader på 12 volt og 10 ampére trenger ca 140 watt på fullt, og JEG ville ha valgt 200 watt (p.g.a.at det er diodelast og den trenger litt mere.)

Hva slags "Frostsikring" har du? Er det en liten ovn? I så fall, finn ut hvor mange watt den trenger, og summér.

Hvis du har varmtvannstank og andre STOORE effekt-forbrukere, må du nok mye høyere i effekt, størrelse (VEKT!) og ikke minst PRIS på trafo. :smash:

 

 

Størrelsen (angitt i VA,volt-ampere=Watt) bestemmes av 220V forbruket ombord. Ikke helt sant!

VA volt ampere oppgis fordi faseforskyvningen kommer inn i bildet. Den er avhengig av lasten som man ikke vet hva er når max "effekten" på en trafo oppgis. Er også avhengig av faseforskyvningen på nettet som oftest er ubetydlig.....

Mulig jeg er pirkete nå:

Faseforskyvningen "i nettet" (ombord) er 1... Faseforskyvningen er avhengig av hva slags komponent du kobler til. I dette tilfeller er det snakk om frostsikring, hvilket etter all sannsynligheter ohmsk, dermed ikke noe problem! For batteriladeren (og all annen "halvlederdrevet last") derimot, må man "ta i litt"; Ikke så mye p.g.a. Cos ƒ, men fordi slik last trekker noe harmonisk strøm (som du IKKE leser av på NOE VANLIG måleinstrument.) (Derfor hever jeg forbruket noe fra 140 til 200 watt i eksemplet over.)

 

...Ved induktiv last som motor, lysrør, en trafo, kjøleskap etc. blir det faseforskyvning. Det samme gjelder for capasitiv last som skjelden er et "problem". VA omgjort i Watt blir da: V*A*cosphi. ( Phi benevnes med den greske bokstaven phi, utales fi. Har ikke tegnet på¨tastaturet.) Motorer har som regel cosphi på ca. 0,8. Skal man beregne en trafo burde man regne V*A*0,8 =effekt (Watt).

Dette er litt O.T.

Lysrør (avhengig av type og konstruksjon) kan være kapasitive! (Pluss at de trekker noe harmonisk strøm)

OG: Kapasitiv faseforskyvning er LIKE "ille" som induktiv! (Men forekommer litt skjelnere.)

 

Det er uvanlig at du har større elektromotorer ombord :wink: Faseforskyvning som angies på et motorskillt er BLANK LØGN!! unntatt når den går på merke-strøm og -spenning! En vekselstrømsmotor i tom-gang har (ofte) en Cos ƒ på 0,3 eller lavere! DET er hovedårsaken til at større anlegg med motorer ofte må kompenseres med kondensatorer.

(Noe mere om dette emnet på http://www.marelko.com)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hva skjer med skilletrafoen dersom man bruker mer strøm ombord enn det den er konstruert for ?

Den kan bli for varm...

Når jeg ikke nevnte noe om induktiv last var det fordi dette neppe er noen aktuell problemstilling i denne sammenheng.

 

Men det er kanskje verdt å nevne at man ikke lenger trenger noen skilletrafo for å lage ett godkjent landstrøms opplegg i båt, står mer om dette her.

(Mulig at kravene i Sverige er annerledes, ref Odelco linken som Gunga postet.)

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i det som blir sagt om cosphi i innleggene. Det har sannsynligvis liten og ingen betydning, men jeg måtte bare kommentere en feil formel og samtidig forklare hvorfor trafoer er oppgitt i VA og ikke i Watt.

 

Det er viktig at trafoen er sikret med en sikring som er mindre eller lik trafoens merkestrøm, ellers kan den bli varm og "brenne".

 

Jeg gjør oppmerksom på at cosphi på 0,3 er svært dårlig. Cosphi på 1 er ideelt og det er en ren ohmsk last. Det vil si cosphi på 0,8 er bedre en 0,3.

 

Det ble nevnt litt om harmonisk last. Jeg er ikke helt sikker på hva som menes. Tenker en da på at dioder er ulineære, så er det helt ubetydelig i denne sammenhengen. Det har med årene dukket opp et annet problem som kommer av en del switch mode power supply. Det kan også i enkelte kretser omtales som harmonisk last. Noen belaster strøm på toppen av sinuskurven. Dette fenomenet er nok også helt irelevant i denne sammenhengen og går av den grunn ikke inn på detaljene.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Jeg ville valgt størrelsen på skilletrafoen etter størrelsen på landstrømsentralen.

Da passer det fint effektmessig.

 

10A Sikring og 1,5 kvadrat ledningsopplegg gir 2,3 KVA trafo med 10A Sikring på primærside.

 

16A Sikring og 2,5 kvadrat ledningsopplegg gir 3,6 KVA trafo med 16A Sikring på primærside.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...