Jump to content

Gummibåt og motor - anbefalinger?


Eline

Recommended Posts

Vi skal kjøpe ny gummibåt / snapdaviter og motor før sommeren kommer, men er litt i tvil om hvilke båter som er "best i test"... Til den forrige båten vår hadde vi en pioner 8 som slepejolle, så vi har overhodet ingen personlig erfaring med gummibåt.

 

Lurer på om noen av dere på båtplassen har erfaringer og tips å komme med i den forbindelse. Vi må kunne bruke båten til en familie på 5 - har tre store gutter - og de må kunne bruke den til vannski, etc. Så motoren må vel være av en viss størrelse for å greie dette.

 

Samtidig skal jo denne motoren løftes av og på en gummibåt og settes fast på festebrakett på badeplatform hver gang vi skal lette anker. Så den skal helst ikke være for tung... Må vi tenke 9,9 hk eller kan vi klare oss med en mindre motor til vårt bruk?

 

Vi er kjempetakknemlige for alle tips her!

Anbefalte merker på både båt og motor er av interesse!

 

 

Lørdagshilsen fra oss på Eline! :seeya:

Link to post

Jeg ville nok kjøpt RIB skrog skulle jeg ha gummibåt til vannski-kjøring.

Selv har jeg er Bombard 285 m/ 5Hk motor, den gjør 14.5 knop med meg i, (80kg).

 

Men til vannski-kjøring er den nok ikke noe særlig. Gummibåter med flat bunn, er ikke mye retnings-stabile, og en vannski-kjører vil vel dra båten ut i svinger.

 

Min gummibåt har lemmer til dørk, noe jeg ikke hadde valgt om jeg skulle ha en ny en. Grunnen er at sand og annen møkk samler seg mellom lemmene og gummien, noe jeg tror sliter ganske mye, dvs. at en må ha lemmene ut ofte for å skylle ut sanden. (ikke så veldig enkel operasjon)

 

Men jeg er veldig fornøyd med Bombarden min, lett å ro, og fin til småkjøring!!

Link to post

Skal dere bruke gummibaten til vannskikjøring må dere nok opp i en 25 HK motor.

Dette blir vanskelig og kombinere med snap davitere.

Er dere 5 personer bør dere nok opp i en båtstørrelse på 3,2 m

Problemet er at båtene i denne størrelsen har maksmotorstørrelse rundt 15 hk.

En gummibat på størrelse 3,2 M med 15 HK vil normalt sett plane med 3 personer om bord men ikke med 5 personer.

Ville nok foretekke en Rib med fast bunn, men den blir noe tung og håndtere.

Link to post

Jeg ville nok kjøpt RIB skrog skulle jeg ha gummibåt til vannski-kjøring.

Selv har jeg er Bombard 285 m/ 5Hk motor, den gjør 14.5 knop med meg i, (80kg).

Hej Nötteröy !

 

jag har en med oppblåsbar v-bunn, 5hk den gör 11knop planer med mig(80+ kg) ombord,

däremot med 2 eller 3 vuxna, så orker den ikke!

 

hur går din rib med fler ombord orker den opp i plan då med 5 hestern?

 

jag önsker en så liten lett motor som möjligt, men vill ändå ha en marchfart på runt 10+ knop

S/Y Gunga Din

Link to post

Min anbefaling er en som er laget av hypalon/neoprene, altså ren gummi. PVC båter i snap bak en halvplaner der eksosen sirkulerer fører til at båten blir klissen. Jeg er litt partisk i.o.m. jeg er i bransjen men har selv en Achilles LS-4 på 260 cm. med en 9,8 Tohatsu (26 kg.)

 

Super kombinasjon - planer lett med 2 voksne og motoren bæres med en hånd:-)

 

KK

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post

Er gummibåtene så tunge i drift? Selv dro jeg en tid mye vannski med ei 10 fots jolle og 9,9hk Yamaha.. Senere 15hk, det gikk fint, og vi hadde det sinnsykt artig!

Da var du nok ganske ung... En gummibåt med 25 Hk er akkurat i grenseland for å dra en voksen mann opp på vannski.

Med en 9,9 Hk motor klarer du kanskje å trekke en dverg opp med litt flaks.

Link to post

Da var du nok ganske ung... En gummibåt med 25 Hk er akkurat i grenseland for å dra en voksen mann opp på vannski.

Med en 9,9 Hk motor klarer du kanskje å trekke en dverg opp med litt flaks.

Det var i tiden jeg var 15-18 år..

Vedkommende som ble dratt opp veide på det meste rundt 80-85kg, og ca samme vekt på vedkommende i båten.

Jada, det krevde at man løp helt foran i båten for å dra opp på vannski, men det gikk, og når man først var oppe gikk det veldig bra!

Link to post

Selv har jeg herjet mye med gummibåt og vannleker siden jeg var ganske ung. Dersom det er ungene som skal kunne dra litt vannski og leke litt så holder det med en 15 hester, den er også tung nok å hanskes med av og på brakketten akterut :eek: . Men pass på aldersgrense og fartgrense. :nono:

Prøvde å dra opp en kompis sist sommer i min 3m Zodiac gummi med oppblåsbar kjøl, begge ca 80 - 85 kg. Hadde da en 9.9 trimmet til 15 hk, men hadde ikke tjangs - Selv om båten kjørte rundt mannen med vannski for å komme opp i plan først - helt nyttestløst.

 

En annen ting du også bør tenke på vedr. båtstørrelse er at den ikke bør være særlig lengre enn båten din er brei. Den gamle 3 meteren min var ca 15 cm breiere enn den båten vi da hadde (tresfjord 28) og det var lite heldig når vi skulle ligge sidelongs på brygge el.l.

 

Selv har jeg bestilt meg en ny BRIGG 285 med oppblåsbar kjøl og platedørk. Enig i det som skrives ang. sand under platene men, jeg syntes alternativene er dårlige. Briggen er noen kilo lettere enn konkurrentene (gunstig når den skal hanskes med opp idaviterne) samt at den er godkjent for 9.9 hk, og rimelig er den også. Forsvaret og REdningstjenesten bruker vist Brigg, og det må da være ett kvalitetsstempel.

 

Dette er mine erfaringer, men sikkert mange som ikke er enig

Mvh Fantasy

Link to post

Hej Nötteröy !

 

jag har en med oppblåsbar v-bunn, 5hk den gör 11knop planer med mig(80+ kg) ombord,

däremot med 2 eller 3 vuxna, så orker den ikke!

 

hur går din rib med fler ombord orker den opp i plan då med 5 hestern?

 

jag önsker en så liten lett motor som möjligt, men vill ändå ha en marchfart på runt 10+ knop

 

Nå har ikke jeg RIB. Jeg har en Bombard, med oppblåsbar kjøl, men lemmer til dørk.

(Mine 14.5 knop ble målt med håndholdt Garmin GPS)

Den planer ikke med mer en 1 voksen, men med 2 vanlig størrelse 14 åringer planer den!

 

Denne type båt er veldig lett, og derfor farlig for lette unger i motvind. Båten tipper lett rundt hvis den ligger i plan, får en sjø forfra, med litt vind i tillegg. Da spesiellt siden de gjerne sitter bak på den ene "pølsa" og styrer.

 

Dette har ikke jeg opplevd, men har sett det skje, dog uten andre skader enn at motoren måtte skylles i ferskvann!!

 

Men er de 2 stykker i båten er det ikke noe problem, da kan de fordele vekten slik at de unngår nevnte situasjon.

Link to post

1) Vi skal kjøpe ny gummibåt / snapdaviter og motor før sommeren kommer,

 

2) Vi må kunne bruke båten til en familie på 5 - har tre store gutter - og de må kunne bruke den til vannski, etc.

 

 

3) Samtidig skal jo denne motoren løftes av og på en gummibåt og settes fast på festebrakett på badeplatform hver gang vi skal lette anker.

 

Jeg er redd for at behovet her er større enn mulighetene.

 

Punkt 1) og 3) innebærer at motoren må kunne løftes av uten alt for stort besvær - også når det en noe bølger. I praksis kan det bli vanskelig å håndtere påhengsmotor tyngre enn 9.9 HK (15.0 HK) når du skal bruke snapdavitere.

 

En RIB med 15 HK kan med dyktig fører få mindre (lette) barn opp i plan med vannski - men dette er helt på grensen. Vil nok anbefale 25 HK til bruk for vannski, og da gjerne på RIB med lengde ca 3.2 m. Dette vil bli for tungt som snapdaviter lettbåt inklusive vansker med å ta påhengsmotor av/på.

 

 

Du får sikkert mer optimistiske råd, men jeg nevner et mer pessimistisk syn slik at du er forberedt til sommeren.

Link to post

Min erfaring er også at man må MINST opp på 15 Hk for å kunne dra noen på vannski - og da bare ungdom - IKKE voksne. Selv med 25 Hk kan det være vanskelig å få opp voksne, da litt avhengig av båttype og selvsagt vekt på den voksne.

 

Det finnes 15 hestere ned i bare drøyt 30 kg. Har en selv og den går greit å montere av og på hekken, men tyngre enn dette.... nei da er det ikke særlig håndterbart. Står man ikke stødig på en fast brygge, men på en liten og ikke så stabil flytebrygge eller badeplattform på båt hender det seg ofte man ønsker seg en 5 hester i steden for 15 :wink: Noe annet er det selvsagt så snart motoren ER på og man begynner å kjøre :yesnod:

Link to post

ship oboy!

Ville vel ikke satset på så stor motor som 9,9 hk hvis du skal ta av og på motoren hver gang du skal ha opp gummibåten på snap daviterne.

En kar i havna kjøpte en 10 fots zodiac med 9,9 (15 hk) og han må ha hjelp av meg hver gang han skal ha på motorn for den er for tung til at han greier å løften selv.

Så det blir til at han skjelden brukern.

Vi har en Silver Marine med 4 hk suzuki og er kjempefornøyd.

2005 mod båt (3800,-) og 2001 mod motor (3000,-).

Den planer med meg og poden ombord (85kg + 29 kg) og motoren er meget lett å bære og løfte.

Å satse på en slik løsning med gummibåt til snap daviter med motor for bruk til vannski etc, er en dårlig kombinasjon.

Da ville jeg heller satset på en plastbåt med f.eks 30 yamaha (3 sylindret og meget sterk)

Mvh

Link to post

Veier 30 hestere ned i 30 kg? Du verden.

 

Min 6 hester veier 25. (firetakter riktignok). Det har gått "greit" hittil å få den av og på braketten på pushpit, men noe særlig tyngre enn det vil jeg tro blir mye.

 

Har den på en gammel Zodiac 260 med oppblåsbar kjøl og dørkplater. Går som et uvær med meg alene. Har ikke målt, og er kanskje ikke så fryktelig fort (12 knop?), men det føles fort...

 

Med 2 voksne ombord planer den ikke....ikke i nærheten engang.

 

Har erfaring med Carib RIB, med 5hk 2-takter. De klarte å komme i plan med 2 (lette) voksne ombord. Så er spm. Er det RIB skroget, eller 2-takterens egenskaper som utgjør forskjellen?

Link to post

Har den på en gammel Zodiac 260 med oppblåsbar kjøl og dørkplater. Går som et uvær med meg alene. Har ikke målt, og er kanskje ikke så fryktelig fort (12 knop?), men det føles fort...

 

Har erfaring med Carib RIB, med 5hk 2-takter. De klarte å komme i plan med 2 (lette) voksne ombord. Så er spm. Er det RIB skroget, eller 2-takterens egenskaper som utgjør forskjellen?

Det er ivertfall ikke tvil om at en gummibåt med oppblåsbar dørk planer lettere enn en tilsvarende rib.

Må vel være kombinasjonen med vekt og skrogform

Link to post

Kanskje RIBene "glir" lettere gjennom vannet?

Det er liten tvil om, stivheten i den del av skroget som er i berøring med vann har alt å si for farten.

En vanlig gummibåt er rask uten vekt ombord siden de da så å så "flyr lavt", men med vektbelastning er en slik båt svært tungdrevet grunnet fleksibiliteten.

Link to post

Jeg har en Narval og 9.9 HK Yamaha på Whithal davitre.

 

Båten planer med 2 voksne og 2 barn.

 

Med meg ombord alene går den i 24 knop.

 

I de to siste år har familien blitt mer glad i en Plastimo med trespiler i bunnen og 3.6 HK Mercury m/plastpropell.

 

De andre 3 i familien kjører nå mange steder de ikke turde med 9.9 HK.

 

Det er viktig å føle seg komfortabel ombord i lettbåten.

Link to post

Min anbefaling er en som er laget av hypalon/neoprene, altså ren gummi. PVC båter i snap bak en halvplaner der eksosen sirkulerer fører til at båten blir klissen. Jeg er litt partisk i.o.m. jeg er i bransjen men har selv en Achilles LS-4 på 260 cm. med en 9,8 Tohatsu (26 kg.)

 

Super kombinasjon - planer lett med 2 voksne og motoren bæres med en hånd:-)

 

KK

Jøss - kan denne båten ta 9,8 hk motor og planere med 2 voksne ombord? Tar ikke denne båten maks 6 hk?

 

erund

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post

Jøss - kan denne båten ta 9,8 hk motor og planere med 2 voksne ombord? Tar ikke denne båten maks 6 hk?

Den er godkjent for 8 hk., men 8 hesteren er i prinsipp samme motor som 9,8.

Det er vel ingen lov som forbyr og overmotorisere med 1,8 hk?

Grunnen til valget falt på 9,8 var at den hadde det lille ekstra som skal til for å plane med 2 voksne, toppfarten er ikke noe særlig høyere.

 

KK

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post

Da er det bare å fire på ambisjonene - og innse at kapteinen hadde helt rett... :lol:

 

Hvis man må opp i minst 25 hk for å drive med vannski, er det ikke særlig aktuelt for vårt bruk. Og ettersom en 9,9 heller ikke gjør jobben, kan man visst like godt satse på å greie seg med en mindre motor som man kan håndtere uten at det blir for mye mas. En påhengsmotor skal jo tross alt ganske mye på og av lettbåten i løpet av sesongen... :rolleyes:

 

 

Hilsen fruen på Eline! :seeya:

Link to post

Hei gummisentusiaster

 

Det er lite å tillegge her, bortsett fra at det er lett å gjøre gode kjøp på gummibåt på båtmessene nå på våren.

 

Vi kjøpte den minste til seatronic for 4000,-i fjor. Selv om den er latterlig liten, har vi hatt masse glede av den. Vi har på en liten johnson 3hk.

 

Det ser ut som en gjeng flyktninger når familien på 5 får stablet seg i, men det er utrolig praktisk når en person kan lempe hele greia på fordekket.

 

Det er jo også sånn at en liten lettbåt får moderskipet til å virke større...

 

lykke til :lol: Skipper på Pluto og Zalo

Link to post

Da er det bare å fire på ambisjonene - og innse at kapteinen hadde helt rett... :lol:

 

Hvis man må opp i minst 25 hk for å drive med vannski, er det ikke særlig aktuelt for vårt bruk. Og ettersom en 9,9 heller ikke gjør jobben, kan man visst like godt satse på å greie seg med en mindre motor som man kan håndtere uten at det blir for mye mas. En påhengsmotor skal jo tross alt ganske mye på og av lettbåten i løpet av sesongen...

Jeg synes dette er en klok vurdering.

 

Jeg er ganske sikker på at dere kan låne noen RIB'er i havna med forskjellige motorstørrelser og erfare hvorledes disse fungerer.

 

En RIB som er 2.4 - 3.2 m lang kan med en 9.9 HK (som i Norge lett blir 15 HK) kan med to personer fort gjøre en hastighet mer enn 20 knop. Dette er fort og krever god båtkyndighet.

 

En mindre motor, eksempelvis i området 2.4 - 3.6 HK gir også god fart, men gir først og fremst et atskillig mer behagelig arbeid med montering/avmontering grunnet lavere vekt.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...