Jump to content

Rørtetting under vannlinjen


h2o

Recommended Posts

Skal skifte Skroggjennomføringer, 1.1/2" og 3/4". Alle under vannlinja. På innsiden skal jeg ha både bend og kraner, noe som betyr at begge disse må monteres i en bestemt vinkel for å kunne brukes. Det igjen betyr at jeg sannsynligvis ikke vil kunne dra dette tilstrekkelig hardt til. Er det noen som kan fortelle hva som eg forsvarlig her, og hva som er best å tette med. Hadde tenkt å bruke stry og fett, men har tidligere brukt en del Locktite 577.

Link to post
Share on other sites

Skal skifte Skroggjennomføringer, 1.1/2" og 3/4". Alle under vannlinja. På innsiden skal jeg ha både bend og kraner, noe som betyr at begge disse må monteres i en bestemt vinkel for å kunne brukes. Det igjen betyr at jeg sannsynligvis ikke vil kunne dra dette tilstrekkelig hardt til. Er det noen som kan fortelle hva som eg forsvarlig her, og hva som er best å tette med. Hadde tenkt å bruke stry og fett, men har tidligere brukt en del Locktite 577.

For det første antar jeg du bruker messing og stor anleggsflate mot skrogsiden.

 

Har noe vansker med å forstå at du ikke får dratt godt til - det må vel være mulig å fa tilpasset noe verktøy for stramming av mutter.

 

Mange har sikkert erfaring for at det finnes er ganske stort utvalg av tettingslim som holder i salt, maritimt miljø.

Link to post
Share on other sites

For det første antar jeg du bruker messing og stor anleggsflate mot skrogsiden.

 

Har noe vansker med å forstå at du ikke får dratt godt til - det må vel være mulig å fa tilpasset noe verktøy for stramming av mutter.

 

Mange har sikkert erfaring for at det finnes er ganske stort utvalg av tettingslim som holder i salt, maritimt miljø.

Ja Roaldbj, jeg får selvfølgelig strammet selve skroggjennomføringen mot skroget, som du sier. Her bruker jeg sikaflex. Spørsmålet dreier seg om rørgjengene, inne. Ventil og bend/slangestuss skal monteres. Både hendel på ventil og slangestuss må monteres i vilkårlig posisjon. Poenget er derfor at jeg sansynligvis ikke treffer korrekt posisjon med å dra den helt til. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Skjønner godt dillemmaet ditt, jeg får ikke til stry greiene(det skal jo være d beste da.)

 

Da jeg gjorde samme jobben for noen år siden brukte jeg gjengetape. Sjekket antale turn jeg kunne dra til før jeg la på gjengetape, la så på gjengetape og snurret på bend og kraner slik at det var ca en gjengeomdreining igjen! Er så tett og fint atte. Sika i selvegjennomføring, invending og utvendig.

Link to post
Share on other sites

For det første antar jeg du bruker messing ...........

Messing og sjøvann hører ikke sammen. Bronse er best, syrefast rustfritt nestbest. Messing står muligens i noen år, men kan ryke uten synlig forvarsel. Det kommer ikke gjennomføringer i messing på min båt!

 

Messing skal ikke trekkes for hardt til, da det kan oppstå spenningskorrosjon (i tillegg til avsinking i sjøvann). En god rørlegger løsner igjen ca 1/4 turn etter å ha satt stramt til.

 

Jeg foretrekker stry og permatex. Har aldri hatt lekkasje med det.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ser at dere anbefaler Stry og Permatex. Jeg trodde permatex var ett tilsvarende fabrikat som Locktite, og at det da er kemisk tetting. Eller er det en for for gjengefett som heter Permatex?

Klissete svart stoff, kalt Permatex pipe jointing compound. Ikke helt det samme som Locktite sine varianter, da Locktiten er beregnet for å fylle gjengene på egenhånd. Du kan for så vidt bruke kun stry også, men den er lettere å få til å ligge på plass med litt Permatex på. Fordelen med stry er at om det skulle lekke ørlite inn i skjøten, så vil stryen svelle opp av vannet og tette skjøten.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Klissete svart stoff, kalt Permatex pipe jointing compound. Ikke helt det samme som Locktite sine varianter, da Locktiten er beregnet for å fylle gjengene på egenhånd. Du kan for så vidt bruke kun stry også, men den er lettere å få til å ligge på plass med litt Permatex på. Fordelen med stry er at om det skulle lekke ørlite inn i skjøten, så vil stryen svelle opp av vannet og tette skjøten.

Jeg bruker noen ganger en dansk "paksalve" sammen med hamp. Denne tørker ikke inn. Heter Unipak. Produsert av Unipak, Danmark.

 

Det kan virke som om Unipak kanskje har samme virkning som Permatex?

Link to post
Share on other sites

Det kan virke som om Unipak kanskje har samme virkning som Permatex?

Jeg har forstått det slik ja. Etter hva jeg har forstått så er Unipak noe rensligere å jobbe med. Men jeg har ikke prøvd den selv da..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...