Jump to content

Hvilken ankervinsj anbefales?


erund

Recommended Posts

Vurderer å skaffe en elektrisk ankervinsj som kan plasseres bak på en Nimbus 3000 1986 årsmodell. Hvilken produkt og type vil dere anbefale? Har lyst på med fjernkontroll også slik at man kan styre fra landet ved bl.a. å stramme båten bakover - eller tar jeg feil? Pris nivå på komplett pakke? Arbeidstid? Noen som evt kan montere den i Bergen? :wink:

 

erund

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Har nettop montert Quick vinsj fra Seatronic selv, har jo ikke fått prøvd den enda. men det virker likevel veldig ok. Seatronic har meget gode vintertilbud på disse, langt rimeligere enn Engbo og Ilas. Kjøpte en slik pakke med Genius free fall, dette ble levert med kjetting, anker og alle nødvendige monteringsdeler med unntak av kabel. Til og med automatsikring (80 ah) og fjernkontroll til under 10.000.

Link to post
Share on other sites

Har nettop montert Quick vinsj fra Seatronic selv, har jo ikke fått prøvd den enda. men det virker likevel veldig ok. Seatronic har meget gode vintertilbud på disse, langt rimeligere enn Engbo og Ilas. Kjøpte en slik pakke med Genius free fall, dette ble levert med kjetting, anker og alle nødvendige monteringsdeler med unntak av kabel. Til og med automatsikring (80 ah) og fjernkontroll til under 10.000.

 

I tillegg har Seatronic gode garantisystemer - slik jeg kjenner dem. De importerer vinsjer selv direkte fra de store internasjonale produsentene og har greie garantiordninger. Selv har jeg alltid fått byttet til nytt uten noen spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Har en Ilas 1000 watt captain på båten, har ennå for lite erfaring med den til å hevde det ene eller andre når det gjelder kvalitet.

Mitt råd må derfor være å velge et annerkjent merke fra en annerkjent leverandør.

God service er viktig. :smiley:

Ser at flere sier seg godt fornøyd med Seatronic i denne tråden, dette tyder vel på at dette kan være et godt valg.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

velg i alle fall en som har nok kraft og som trekker inn rimelig fort. Har selv en som er i minste laget - må hjelpe den litt for ofte (mulig ankeret er vel stort). Og så tar det en evighet å få inn kjettingen. Skulle jeg valgt ville jeg hatt mer kraft og raskere inntrekning. Rekker å drive ganske langt før kjettingen er inne, og det er ikke alltid like greit.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har hatt både IL Lambergseter og Engbo.

Skal jeg kjøpe ny nå, vil jeg velge IL Lambergseter.

Det er at der er det minst elekroronik som kan gå i stykker og det er den som fungerte best for meg. Engbo krøller ofte,.

Velg Kjetting, det er det beste. Det bråker, men det sitter og da sammen med IL Lambergseter er du garantert problemfri.

DETTE ER MIN ERFARING FRA BEGGE TO.

Link to post
Share on other sites

Ja i dette temaet er det mange mulige valg og om mulig enda flere meninger. Det kan være greit å vurdere tau kontra kjetting først for deretter å vurdere behov for type vinsj.

 

Til din bruk tror jeg ikke du bør velge en ren frittfallsvinsj dersom du velger kjetting. Bruker du tau så står du friere mht. type vinsj. ILAS har tydeligvis veldig mange fornøyde brukere, men har vel bare frittfall (?). Engbo tror jeg har både maskinell utkjøring og frittfall, men har tydeligvis en del mer feil og problemer. Jeg skal selv ha vinsj med bare maskinell utkjøring og håper dette fungerer greit.

 

Det kan også variere litt med monteringsmuligheter - har selv brent meg litt på dette. Dersom du bruker kasse eller har et plan flate med en viss størrelse så er ikke dette noe problem. Selve det elektriske tror jeg er kurant for de fleste merker hvis du kjøper en komplett pakke.

 

Husk på at du må ha tilstrekkelig høyde under vinsjen - særlig hvis du ender med galvanisert kjetting!

Link to post
Share on other sites

Arbeidstid? Noen som evt kan montere den i Bergen?

Jeg er ikke noe kjent i Bergensområdet, men dersom du er medlem av båtforening vil jeg anta at noen kan hjelpe deg med montering.

 

Du kan gjøre en god del selv bl.a. med fremføring av kabler (anbefaler 50 kvmm fra batteri til rele og videre til vinsjmotor selv om avstanden er kort).

 

Det kan være greit å få hjelp med plassering og tilpasning av selve vinsjkassen og godt feste av kassen til akterspeilet dersom du velger løsning med separat vinsjkasse.

 

De fleste vinsjer har idag fjernkontroll.

 

Det kan i tillegg være greit å ha opp/ned bryter på styreposisjon.

 

Jeg har både hatt fritt-fall vinsjer og manuell utkjøring. Du blir fort vant til begge typer.

 

Din båt tåler trolig godt vekten av 50 m kjetting, det gir behagelig fortøyning og du slipper å senke ankertauet med lodd dersom grunt vann. Formoder at eksempelvis 10 kg Bruce-kopi-anker (gjerne polert) vil gjøre seg fint på båten din.

 

Du kan uten vansker selv trekke kabel for styrestrøm fra styreposisjon til rele for styring av selve vinsjmotoren.

 

Bryter for vinsjstyring fra styreposisjon er to-veis og du kan ganske sikkert få tak i samme type som du har på bryterpanelet for andre funksjoner som horn, lys o.a.

 

Anbefaler deg å ringe til Seatronic for å forhøre meg om anbefalt størrelse på vinsjmotor. Det er ofte lurt å ha motor som en noe overdimensjonert. Tror nok at Quick-motor 500W er tilstrekkelig, men 800W koster ikke noe særlig mer.

 

Det er ellers lurt å prøve vinsjen endel etter at den er montert slik at du blir vant med hvordan den virker. Det er aldri flaut å legge ut ankeret og ta det opp igjen flere ganger dersom du skal overnatte. Det er bedre å bruke tid på godt ankeropplegg, enn å våkne opp i blåst og måtte dra avgårde i full hast for å redde båten - men dette vet du sikkert.

 

Lykke til med valget - som sagt få litt hjelp fra noen som har gjort dette før:

 

det er store krefter som settes i bevegelse både når ankeret får feste

- og når det skal dras opp.

 

Derfor er det lurt å få råd av erfarne vinsj-brukere.

Link to post
Share on other sites

Jeg driver med samme vuirdering av ankervinsj til Stauden, det blir også innvendig montering på meg, på innsiden av akterspeilet. Har kikket på det som Seatronic kan levere fra blant annet Quick, prisen ser jo bra ut.... Engbo koster jo nesten det dobbelte...

 

Ramlet innom Malfix i Oslo, der leveres Ilas 1000W inside for 9350 kroner, fjernkontrollen koster 2100 i tillegg. Synes ikke dette er så halv gærn pris på dette jeg da... Tror jeg legger turen innom Malfix i løpet av våren

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

det blir også innvendig montering på meg, på innsiden av akterspeilet

dere som samler kjetting og tau på innsiden av skroget - monterer dere ekstra lufteventiler eller annen lufting som tørker opp den fuktigheten som tau og kjetting medfører, eller "forsvinner" dette bare gjennom dørker og skott?

Link to post
Share on other sites

Akkurat dette har jeg ikke tatta stilling til eller vurdert, men når en visnj skal monteres så vil jeg nok reflektere over denne problemstillingen. for miutt vedkommende er det nok relativt luftig der hvor hef vurdere å ha vinsjen og tau/kjetting..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...