Jump to content

Hjelper en kobbertråd under kjølen mot groe?


SeaMaster175

Recommended Posts

Mønebeslag i Sink har faktisk en effekt mot mose på taket.

I alle fall bly har det. Bare se nedenfor skorsteienen. Å platekle skuta med bly blir vel kanskje vel drastisk. Totalt mørke er kanskje den mest naturvennlige metoden. Ser en i havna vår som henger opp en presenning rundt hekken på båten sin.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Har fått høre at hvis vi fester en kobbertråd langs hele kjølen under båten, så vil mye av groen under båten forsvinne. Noen som har erfaring med dette?

Hei.

 

Dette høres jo ut som det rene og skjære tull!

 

Men er det det?

 

I mange år sluntret jeg unna med å ha zinkanode på propellakslingen. Men etter alt prat om galvanisk tæring, satte jeg på akselanode av zink. Etter det har jeg hatt MYE MER rur på propellen. Det ser nesten ut som at disse ufordraglige dyrene liker å ha en liten kiling av støm gjemmom seg.

 

Så kanskje den motsatte effekten oppstår med kobbertråden? Strøm og galvaniske spenninger tror jeg at jeg vet litt om, men hva rur og annen groe liker av slikt, - nei det vet jeg ikke noe om. Men jeg stiller meg åpen for mulige effekter.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I mange år sluntret jeg unna med å ha zinkanode på propellakslingen. Men etter alt prat om galvanisk tæring, satte jeg på akselanode av zink. Etter det har jeg hatt MYE MER rur på propellen. Det ser nesten ut som at disse ufordraglige dyrene liker å ha en liten kiling av støm gjemmom seg.

Lars H.

står en artikkel i senaste Praktiskt Båtägande om dette att zinkanoder, drar til sig mer rur på propellen!

 

tror man for leve med det ! bedre med lit mer rur enn med lit mindre 'motor' ! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

står en artikkel i senaste Praktiskt Båtägande om dette att zinkanoder, drar til sig mer rur på propellen!

 

tror man for leve med det ! bedre med lit mer rur enn med lit mindre 'motor' ! :smiley:

Er det slik at groe og galvanisk tæring nærmest kan oppfattes som motsatser ?

(Lite sink gir mye groing, og mye sink gir lite groing?)

 

Jeg har merket enkelte år med opptæret sink-anoder på trimflap at flapsene har fått noen merker tydende på tæring, mens år med mye resterende sink-anoder har gitt mye groe på trimplaps.

Link to post
Share on other sites

Det kan jeg ikke tenke meg har noen som helst effekt, rur klarer jo å gro direkte på propellen.

 

Har også hørt at tilsvarende "kjerringråd" mot mose på taket bare er en myte... :rolleyes:

At det hjelper mot mose på taket er i alle fall ingen myte. Det ser jeg hver dag på taket til naboen. Om det hjelper mot groe på båt derimot aner jeg ikke..... :confused:

Link to post
Share on other sites

Koppertråd under kjølen har jeg liten tro på, heller ikke tror jeg på placeboeffekt mellom kopper og ruer, men:

Kopper er gift, en av grunnene til at man i tidligere tider beslo seilskuter med tynne kopperplater var for å hindre groing. Messing gir ikke samme effekt. En koppertråd blir for lite.

Sink og groe:

Dette kan forklares med at sinken ofrer sine elektroner til materiale som ligger høyere i spenningsrekka. Det betyr at f.eks propellen blir ladet. I sjøvann er det store deler kalkforbindelser i form av ioner. Disse ionene, sammen med sinkioner, klistrer seg til overflaten. Dermed blir det et utmerket oppvekstområde for rur og andre limende organismer.

Link to post
Share on other sites

Og så finnes jo CopperBot, en langtidsbunnstoff som består av kobberpulver som blandes i epoxy og påføres bunnen. Til slutt sliper man bort littigran slik at kobberpartiklene ligger åpen.

 

Hvor mye som er facts eller fiction her vet jeg ikke, men kobber som material burde ha en effekt. Alt tyder på dette. Men en ensom tråd langs kjølen..... :confused:

Link to post
Share on other sites

Koppertråd under kjølen har jeg liten tro på, heller ikke tror jeg på placeboeffekt mellom kopper og ruer, men:

Kopper er gift, en av grunnene til at man i tidligere tider beslo seilskuter med tynne kopperplater var for å hindre groing. Messing gir ikke samme effekt. En koppertråd blir for lite.

Sink og groe:

Dette kan forklares med at sinken ofrer sine elektroner til materiale som ligger høyere i spenningsrekka. Det betyr at f.eks propellen blir ladet. I sjøvann er det store deler kalkforbindelser i form av ioner. Disse ionene, sammen med sinkioner, klistrer seg til overflaten. Dermed blir det et utmerket oppvekstområde for rur og andre limende organismer.

Kan dette forstås slik at "rur og andre limende organismer" på propell, aksel, propellakseloppheng, trimflaps o.a. er et tegn på at sink-anodene er effektive?

Link to post
Share on other sites

Kan dette forstås slik at "rur og andre limende organismer" på propell, aksel, propellakseloppheng, trimflaps o.a. er et tegn på at sink-anodene er effektive?

Nei, slik kan man ikke se på det. Teorien min er en elektrisk lading. Kommer denne elektriske ladingen fra egen båt, eller fra andre elektriske anlegg i nærheten, har man en feil som kan lede til elektrolytisk betinget tæring et eller annet sted. Da har man en "farlig" situasjon som f.eks. kan feie vekk anoder på null tid, før tærigen fortsetter på neste materiale i spenningsrekken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...