Jump to content

Normal levetid for kabler/hendler


kringeland

Recommended Posts

Sliter litt med "slarkete og upresise hendler til gear og gass.

Ser for meg å skifte kablene til begge styreposisjonene.

Men hva med kontrollboksene(hendlene) hvor lang levetid har noe slikt.

Drømmen er å bytte til elektrisk men det som ser kjekt ut koster jo ofte......

Hvis jeg alikevel må skifte alt blir kansje ikke differansen så stor.

 

Noen som har erfaringer/tips

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

Funderer litt videre,blar i Flak sin katalog og regner ut at komplett skifte kommer på ca kr 17000 i deler.

Har beregnet med utstyr fra Ultraflex.

Her finnes kontrollkabel C8 og March Zero som skal være bedre kvalitet noen som kjenner forskjellene for disse utover prisforskjell ?

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

Vil tro at "slarken" først og fremst befinner seg i fordelings-systemet for de to styreposisjonene?

Trodde også det, men det viser seg at dette er den delen som trolig er i best stand,er faktisk så teit at det ofte er vanskelig å få hendlene i rett posisjon for å veksle mellom posisjonene.

 

Hendlene spesielt på Fly er trege og det virker som kablene strekker seg under bruk,må derfor ofte gi et ekstra dytt i hendlene for å få koblet inn,noe som ikke akkurat bidrar til enkel finmanøvrering.

 

Det er jo endel leamikk i mekanismen under hendlene også, vurderer defor å skifte hele skitten når jeg først er i gang.

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

Er sikkert flere som kan være bra, men jeg hadde noe tilsvarende leamikk som av og til låste seg når du minst ønsket det..... Skiftet til den typen som Viksund og Viknes bruker(sikkert mange andre og). Her er det ikke noe som kan slakkes opp under. Du deler selve boksen i 2 og gjenger på den "biten" som er skrudd på wirene og trykker den inn på overføringen på boksen og fester den med et klips. All slakk er borte. It works for me!

Link to post
Share on other sites

Hei

Hvis du skal ha noe som holder en stund vil jeg

anbefale Kobelt .

Sea-Tek forhandler disse i Norge.

Jeg la om 4 spaks til 2 spaks kontroller i 04, og er fornøyd.

Bilde

mvh

giver

Det kunne vært interessant å høre litt om arbeidets omfang og totalkostnad på omleggingen!

Er det elektroniske hendler?

La du om på flyen også?

Redigert av Forty788 (see edit history)

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Det kunne vært interessant å høre litt om arbeidets omfang og totalkostnad på omleggingen!

Er det elektroniske hendler?

La du om på flyen også?

Hei

Nei, det er mekaniske hendler og jeg la om både oppe og nede.

Skiftet kabler mellom FB og nede.

2 mann som ikke har gjort jobben før brukte en snau arbeidsdag.

Totalkostnad: NOK 10 747,-

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

mvh

giver

Hvordan forgår skifte mellom posisjonene ?

 

Skiftet kabler mellom FB og nede.

 

Går kablene fra fb til kontrollen nede og derfra videre til motorene ?

 

2 mann som ikke har gjort jobben før brukte en snau arbeidsdag.

Totalkostnad: NOK 10 747,-

 

Dette innbefatter 2 kontroller og kabler mellom oppe og nede opplagt til 2 motorer ?

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

Har selv 2 kobelt kontroller som Giver. Skifting mellom possisjonene foregår slik at den ene er hovedstasjon, mens den andre har kun et tannhjul og et kjede med wire som forbinder den med hovedhendelene.

 

Er selv storfornøgd! Er veldig pressise og lette i bruk. Hadde også først tenkt på elektroniske kontroller, men ser nå at dette var unødvendig.

 

Kjøpte mine såvidt brukt (100t?) og gav 1500 for 2 stk...

Link to post
Share on other sites

Leste på Kobelt sine sider at disse kontrollene har noe større dødgang enn andre typer spesielt på slave kontrollen,noen som merker noe til dette ?

 

Har i dag bedt min lokale båtutstyrpusher kontakte Sea-Tek for brosjyrer og priser.

 

Blir det bytte skal jeg prøve å lage en tråd som dokumenterer prosessen.

 

Bytter nok alt fra Drev til FB da må det vel bli mulighet for litt finmanøvrering til sommeren :blush:

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I dag kom tilbudet fra Sea Tek 23.000,- + mva

Tilsvarende fra Volvo Penta 7500,-

 

Greit at Kobelt sikkert er best men er det så mye bedre.

 

Tar runden og innhenter pris fra andre leverandører.

 

Mottar gjerne tips/råd på andre fabrikanter som har utstyr som fungerer greit til "fornuftige" priser

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

Selv om jeg jobber med mekanikk/elektronikk til det daglige vil jeg velge mekanisk styring på gear/trotle.

 

På min gamle skute, fra 77' er det et enhendel VP sak. Når båten ble kjøpt var det et sant h*** å manøvrere.

Demonterte hendelen og renset denne, smurt og justert + nye kabler. Nu går det som en lek....

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

har separate gear og gasshendler. Ultraflex.Kjempefornøyd med det. Har røket gass wirer på begge motorer de siste 2 år. 1997 mod gått 1200 timer. det eneste negative er att det forplanter seg mye støy via gasskablene, disse er koblet direkte til KAD 42ene. skal prøve å få laget noe gummioppheng på innfestningen til pumpa.

Link to post
Share on other sites

Drømmen er å bytte til elektrisk men det som ser kjekt ut koster jo ofte......

Hvis jeg alikevel må skifte alt blir kansje ikke differansen så stor.

I dag kom tilbudet fra Sea Tek 23.000,- + mva

Med denne prisen er du vel ikke langt unna et komplett elektrisk/elektronisk opplegg. Dersom det er dette som egentlig er drømmen bør du kanskje sjekke priser på slike også.

 

Og monteringen er vel minst like enkel for et elektrisk. Eller?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

det som forundrer meg er at Volvo Penta kan levere tilsvarende komplett utstyr for 7-8000,- sikkert ikke like bra men kansje bra nok.

 

Hva har andre i båtene som virker?

Det er tydeligvis mange leverandører og etter aktiviteten i denne tråden å dømme er det tydelig ikke vanlig å skifte dette utstyret ofte.

 

Er derfor ute etter hva andre har og hvor fornøyd de er som input til mitt valg av leverandør.

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

Hei

Har vært eier av Kobelt hendler (enspakers).

All den mekanikken som er i enspakers hendler med frikobling av gir ol. gjør at det blir slakk.

Kjøp to spakers hendler, da er de mere robuste, og det spiller mindre rolle hvem som lager dem.

Morse er en produsent som ble brukt til yrkesbåter i gamle dager (70 og 80 tallet).

I dag har Kobelt og noen andre produsenter overtatt proffmarkedet (husker ikke navnene)..

Snakk med andre båteiere, og se om du kan komme ombord å prøve "redskapen" deres :lol:

:cool:

Link to post
Share on other sites

Ser ofte at mange "skippere", og gjerne snekkeskippere kommer i godt driv inne i båtplassene sine for deretter å gi maks bakk og stopper elegant.

Hadde en tendens til å gjøre det selv før, men har begynt å tenke mer på konsekvenser av handlinger før de tas.

Kanskje alderen :wink:

Men iallefall så er det den reklamen som gikk for noen år siden jeg tenker på hvor gearhendelen løsner når de skal legge til, men det er mer at en vaier skal ryke jeg tenker på.

 

Den reklamen er ivertfall herlig der en oppblåst størmann står igjen med gear/gasshendelen i hånda når han skal slakke av og snur seg rådvill til "millionæren" som sitter bak og spør: "hva gjør jeg kaptein", hvoretter kapteinen svarer rolig på bergensdialekt: "sikt på den billigste båten"

:lol::lol::lol:

 

Tror det var en kaffe reklame, eller hva skipper Worse? :lol:

Link to post
Share on other sites

Den reklamen siterer jeg stadig vekk enda :lol:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Tror det var en kaffe reklame, eller hva skipper Worse?

:yesnod: "Ali Kaffe kurerer Gruff"

 

Den reklamen siterer jeg stadig vekk enda

Du er ikke alene. Jeg har den i tankene hver gang jeg kommer glidende inn mot båsen min, og skal snurre Hangarskibet rundt like foran et hopetall skinnende lekre og nye Skorgenes-glis. :diving:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...