Jump to content

Normal levetid for kabler/hendler

kringeland

Recommended Posts

hvoretter kapteinen svarer rolig på bergensdialekt: "sikt på den billigste båten"

Så vidt jeg husker, var dette en reklame for et større forsikringselskap (Storebrand/If?), og da var vel kapteinens svar helt i tråd med selskapets filosofi. De billigste båtene har som oftest den dårligste forsikringen hvis de har noen kaskoforsikring i det hele tatt. Ergo vil en påkjøring av en 3.part som følge av en uforutsigbar teknisk feil som ikke er utløst som følge av uaktsomhet medføre liten eller null utbetaling til 3.parten. Innlysende, ikke sant? :rolleyes:

Men dette var en digresjon som det så fint heter. Min erfaring med levetid på gear og gass wirer er alt fra 2 år og opp. På min forrige flybridge båt måtte jeg skifte wirene fra fly'en hvert andre år. Grunnen var at på vei ned til motoren var det ikke mindre enn tre 90 graders bend, noe som medførte en hard belastning med påfølgende stor slitasje i disse bendene. Wirene fra innvendig styreposisjon med kun ett 90 graders bend til motoren lever sannsynligvis i beste velgående selv etter 10 år.

PS: Ved nærmere ettertanke var det kanskje en kaffereklame likevel?

Redigert av kes (see edit history)

Kvifor har ikkje eg høyrt om denne reklamen, er eg for ung? Er det nokon som veit om denne ligg på internett ein plass? Eg skulle likt å sett den. :flag:

Ps: Veit at det ikkje har vore aktivitet på denne tråden på nokre dagar men håper eg får svar alikevel.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Da er valget tatt :

Teleflex Marine

2 slike og nye kabler fra loft til kjeller inkl alle nødvendige tilkoblinger.

7500,- + mva

Da skulle både sikkerhet og komfort være ivaretatt for kommende sesong. :flag:

Hvor har du kjøpt dette da.... vurdere det samme på Stauden som for tiden er utstyrt med separate spaker for gass og gear.... noe som gjør at jeg har 4 på taket og 4 nede...

Har kikket på Ultraflex og det sammen med Wema sin 2 stasjons sak.... men endre jo på 6 høvdinger for kontrollerne og 2400 for 4 to stasjons sak.... 8400 totalt og da må jeg benytte de gamle C8 kablene...

Jeg har alle min kabler koblet ned til motor/gear....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ser ofte at mange "skippere", og gjerne snekkeskippere kommer i godt driv inne i båtplassene sine for deretter å gi maks bakk og stopper elegant.

Hadde en tendens til å gjøre det selv før, men har begynt å tenke mer på konsekvenser av handlinger før de tas.

Kanskje alderen :wink:

Men iallefall så er det den reklamen som gikk for noen år siden jeg tenker på hvor gearhendelen løsner når de skal legge til, men det er mer at en vaier skal ryke jeg tenker på.

Den reklamen er ivertfall herlig der en oppblåst størmann står igjen med gear/gasshendelen i hånda når han skal slakke av og snur seg rådvill til "millionæren" som sitter bak og spør: "hva gjør jeg kaptein", hvoretter kapteinen svarer rolig på bergensdialekt: "sikt på den billigste båten"

:lol::lol::lol:

Tror det var en kaffe reklame, eller hva skipper Worse? :lol:

Hadde en lei sånn en for en del år siden. Hadde skiftet toppakning på V-åtteren og hadde ikke fått stilt tomgangen skikkelig, så den stoppet på tomgang - oppdaget jeg rett før jeg skulle legge til en ganske godt besøkt uthavn. Jeg ga derfor litt ekstra gass inn mot den eneste ledige plassen på brygga, slapp dreggen og hadde kona og ungene stående foran på baugen. I det jeg river båten i revers for å stanse (via fri og tomgang, ikke sant), så stopper motoren allikevel. Kona skreik og ungene hylte, og undertegnede lå som en strek bak mot dreggtauet for å bremse. Alt for sent naturligvis, og båten på 3,5 tonn klatret en meter opp på brygga blandt krabbefiskende unger og solnytende badegjester.

Ikke særlig høy i hatten forsøkte jeg å forklare de nærmeste på brygga hva som var årsaken. Jeg tror ikke det hjalp stort etter blikkene å dømme og de ekstra fendrene som ble lagt ut da vi gikk neste formiddag.

Pinlig og lærerikt.

mvh tuffff

Auda... hadde en lignende en i sommer.. drevet hoppet opp under bakking, noe som jeg ikke var klar over, og jeg dundret og i brygga baugen reiste seg ca 1 meter, og gled langsomt ned i vannet igjen,, gudsjelov bare riper i gelcoaten, og i sjela... Det artige var at gjestene som satt på ble helt musestille (cdspilleren stoppa og av smellet), og da svarte jeg bare: JA DA ER VI FRAMME!!!

Mvh

Henboe

Redigert av henboe (see edit history)

Hvor har du kjøpt dette da.... vurdere det samme på Stauden som for tiden er utstyrt med separate spaker for gass og gear.... noe som gjør at jeg har 4 på taket og 4 nede...

Har kikket på Ultraflex og det sammen med Wema sin 2 stasjons sak.... men endre jo på 6 høvdinger for kontrollerne og 2400 for 4 to stasjons sak.... 8400 totalt og da må jeg benytte de gamle C8 kablene...

Lakk og Båtutstyr,ny båtbutikk på Raglamyr.

Ordner greie priser på både utstyr,monteringshjelp og slipping.

Skikkelig Service

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Svinger innom i morgen og snakker med dem.. Takker

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Skikkelig Service

Kan også anbefale disse. Noe begrenset utvalg i butikken ennå, men det de ikke har skaffer de på kort tid! Og servicen er som nevnt upåklagelig!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...