Jump to content

Fylling av vanntank - fleksibel type


Suzuki

Recommended Posts

jeg har en stående 80l vanntank i stuerommet akter,men for å øke kapasiteten, samt bedre balansen i båten, vurderer jeg å legge en sånn vannsekk neddi stuerommet foran. Men - jeg vil helst ikke ha fler påfyllingsstusser, og vurderer derfor å sette en treveis vender på den fylleslangen jeg har, og trekke slange fram til den nye tanken fra akter. Er det noe jeg ikke bør gjøre ? Vi en 25mm slange duge til normal fylling, eller skal den være 38mm ? Hva med lufting, kan ikke se å ha sett at disse fleksitankene har lufting i det hele tatt, kanskje de bare blir flate når de tømmes ?

 

Noe mer jeg bør tenke på ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Vi hadde dette oppe før.

 

I den ideelle verden trenger de ikke noe lufting. Men ofte - så som hos meg - kommer det mye luft inn under fyllingen og dersom fylleslangen har noen steder hvor vann kan bli stående eller at tankens påfyllingsstuss ikke er på toppen av tanken (*) så blir det en luftpute liggende i tanken. Den må du da få tømt ut gjennom tappekranen, noe som innebærer at du trenger pumper som også kan pumpe luft (membran-type). Been there - done that. Med optimal føring av påfyllingsslangen trenger du ingen lufting, nei....

 

 

(*) Og selv om stussen ligger på toppen så veier den en smule og blir trykket ned i vannet i tanken av vekten; noe som medfører at luftputen danner seg i en ring rund stussen

Link to post
Share on other sites

hmm - men om jeg benytter påfyllingsstussen jeg har, med 3 veisvender, og trekker luftinga tilbake til cockpit, tror du det vil funka da ?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg kan tenke meg å ha alle utluftinger osv på et sted. Ikke spredt over hele skuta. Og ettersom jeg allerede HAR en rekke med gjennomføringer, passer det med etpar til på samme stedet...

 

Tenkte benytte 25mm slange til fylling, og 13 eller 19mm til lufting..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...