Jump to content

Fuktighet i akterkabin Wiking 28


pjotra

Recommended Posts

Jeg er eier av en Wiking 28, og har begynt å trekke den om innvendig. Jeg har oppdaget fuktighet i et av hjørnene i akterkabinen, men klarer ikke å finne ut hvor fukten kommer i fra. I fjør så skiftet jeg ut silikon i de fleste gjennomføringene, men likevel kommer det vann inn en plass. Kjenner noen til problemet, hva som kan være årsaken og hvordan det eventuell kan utbedres?

 

Håper at noen kan hjelpe meg videre med dette, slik at ikke arbeidet blir forgjeves.

Link to post
Share on other sites

Jeg får bli den første til å ønske deg velkomen til forumet :flag:

 

Jeg har ikke noe vettugt svar, har litt av samme problemet. Det er fukt oppunder kryssfinerplaten i kabinen min. Kan ikke skjønne det er lekasje noe sted, tror det er kondens. Jeg er spent hvordan det blir når varmen kommer, da bør det forsvinne.

Link to post
Share on other sites

Der finnes jo bare en metode ... eliminasjonsmetoden. Du må bare begynne et sted, ta opp gjennomføringer, forsegle på ny og skru sammen igjen. Et godt tips: Slip eller fres en forsenkning rundt gjennomgående bolter og fyll denne med sika el.l. Da får du en "pakning" som holder.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Er det slik å forstå at du mener vannet kommer "nedenifra"?

Vannet kommer ikke nedenifra. Tok av litt av fenderlisten i fjor, men siden det så veldig bra ut satt jeg den på plass igjen. Det kan jo være at sammenføyningen har gått opp lengre borte. Noen tips om hvordan jeg får fenderlisten på plass igjen etter jeg har tatt den av? Fuktigheten er ikke så veldig lang fra starten av fenderlisten, så jeg trenger nok ikke å ta av hele.
Link to post
Share on other sites

Vannet kommer ikke nedenifra.

Tja, vær ikke for sikker på det. Vannet tar de forunderligste veier fra sprekker og utette pakninger et sted i skroget, for så å komme tilsyne et helt annet sted, feks. i akterkabinen. Ved trange spaltebredder vil vann også "renne" oppover. Et produkt jeg har hatt nytte av er "Capt. Tooleys Creeping crack tool". Fåes på flaske i de fleste båtutstyrsforretnibger. Dette er et melkeaktig stoff med ekstrem lav overflatespenning. Du påfører stoffet i en utvendig sprekk, rundt en skrue, eller der hvor du misstenker at vannet kommer inn. Hvis skadestedet "suger" har du detektert et lekkasjested. Påfør isåfall noen dråper ekstra og la det tørke en time eller to. Etter tørk påfører du en gang til. Hvis stedet ikke suger lenger har du tettet lekkasjen. Hvis ikke begynner du på nytt igjen og går en runde til. Stoffet trenger litt temp for å fungere så dette er noe du kan utsette til sommeren.

Lykke til

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Noen tips om hvordan jeg får fenderlisten på plass igjen etter jeg har tatt den av?

Prøv med en varm-luft pistol. Men vær forsiktig så lista ikke smelter eller at du ødelegger noe på baksiden. Fender listen etter oppvarming blir myk, og mye letttere og jobbe med. Dette gjorde jeg med stor suksess på en mindre båt, dog aldri forsøkt på en stor fenderlist.....!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...