Jump to content

Beskrivelse av forgasserjustering - Yamaha 40 D


Helge

Recommended Posts

Finnes det noen tilgjengelig beskrivelse på operasjonen med å justere (og synkronisere) de to forgasserene på en gammel 1980 Yamaha 40 D Electric ?

:confused:

Jeg må muligens bite i det sure eplet å ta den ene båten min med på henger eller alternativt den 70 kg tunge motoren med i bil til et verksted for å få gjort jobben. Men fra feriehuset der denne båten ligger er det drøyt 3 mil til de to nærmeste båtmotorverkstedene og ingen av de to er Yamahaverksted (hhv Johnson og Tohatsu/Honda). Nærmeste Yamahaverksted er vel 8 mil og en fergereise unna :nonod:

 

Motoren går egentlig glimrende på litt turtall, men går svært ujevnt på lave turtall og nesten stopper på tomgang. Det hadde vært glimrende å kunne ta en grov grunnjustering selv, for å se om den veldig ujevne gangen på lave turtall skyldes veldig dårlig justerte forgassere. Jeg har mekket mye bil og litt påhengsmotor opp gjennom årene, men aldri justert forgassere, annet enn svært enkle forgassere på små motorer. En beskrivelse på justering (ev. manual som dekker dette) hadde derfor vært meget kjærkommen.

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

:cool: Hei,kan prøve å hjelpe. Det er vanlig flattrekker skrue der? Er det det,kan du merke det langsgående sporet på et sted og skru inn skruen til den bånner. Tell omdreininger nøye på vei inn!

Sett den der den sto igjen! Så tar du den andre og gjør det samme! Vis du ser stor forskjell,ta den skruen som er nermest ca 2 omdr ut og la den være mal for den andre som kansje står lengre/mindre.

Sett dem likt!! Er det drenering i bånn på gasserne så tømm ut litt bensin på begge gasserne.

Det kan være litt vann i en av dem! Start opp og se om det hjelper. Du kan ta siste justering mens

motoren går. Litt på begge,så de står ca likt! Håper dette hjelper!

 

Hilsen Båtnissen

Link to post
Share on other sites

En verkstedhåndbok vil nok fortelle deg hva og hvordan, selges bl.a. på Eurofritid. Selv har jeg liggende et par Clymer verkstedhåndbøker for Suzuki som beskriver hvordan du justerer forgasserene på nettopp Suzuki. Regner med at det er mye det samme på Yamaha også ?

 

Du kan godt få låne en av de og lese det som står der om justering på Suzuki. Jeg er innom Gløshaugen en gang i mellom bl.a. på SEfAS og elektro på NTNU. Send meg en IM om du ønsker å låne Suzuki boka, så kan vi avtale nærmere om det er av interesse.

Link to post
Share on other sites

En verkstedhåndbok vil nok fortelle deg hva og hvordan, selges bl.a. på Eurofritid. Selv har jeg liggende et par Clymer verkstedhåndbøker for Suzuki som beskriver hvordan du justerer forgasserene på nettopp Suzuki. Regner med at det er mye det samme på Yamaha også ?

 

Du kan godt få låne en av de og lese det som står der om justering på Suzuki. Jeg er innom Gløshaugen en gang i mellom bl.a. på SEfAS og elektro på NTNU. Send meg en IM om du ønsker å låne Suzuki boka, så kan vi avtale nærmere om det er av interesse.

Innom SINTEF Energiforskning... det er jo der jeg jobber :yesnod: Om du gidder bryet kan du være snill å spørre etter Helge (sitter i 2.etg) neste gang du går forbi resespsjonen :seeya: Det hadde vært flott med Suzukimanual. Skal sjekke med Eurofritid også for Yamahamanual.

 

EDIT: Sjekket med Eurofritid. Den manualen de har for de eldste Yamahamotorene går fra 1984-1989 modeller. Min er en 1980 modell og jeg vet ikke om den dekkes av 1984- 1989 ?

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Innom SINTEF Energiforskning... det er jo der jeg jobber :yesnod: Om du gidder bryet kan du være snill å spørre etter Helge (sitter i 2.etg) neste gang du går forbi resespsjonen :seeya: Det hadde vært flott med Suzukimanual. Skal sjekke med Eurofritid også for Yamahamanual.

Slenger manualen i bilen, så har jeg den med meg til neste gang jeg er innom. Fimaet hvor jeg jobber er med i noen EBL prosjekter som kjøres på SEfAS, pluss at det er en elkraft student på NTNU som tar diplom på et av våre måleinstrumenter. Så jeg er innom en gang i blandt.

EDIT: Sjekket med Eurofritid. Den manualen de har for de eldste Yamahamotorene går fra 1984-1989 modeller. Min er en 1980 modell og jeg vet ikke om den dekkes av 1984- 1989 ?

Du kan også forsøke å søke etter Clymer shop manual på google. Det er mange som selger dem i USA, mulig de har bedre utvalg der.
Link to post
Share on other sites

Det er vel trolig rigtig Ingar. Synken består vel av noen stag mellom forgasserne som styrer alle spjeldene likt og først gir utslag når man gir pådrag. Mens tomgangen justeres med tomgangsskruen på hver enkelt forgasser. I tillegg har du vel kansje også en skrue som styrer blandingsforholdet mellom luft/bensin på hver enkelt forgasser ?

Link to post
Share on other sites

Har latt meg fortelle at hvis tettingene rundt veiven begynner å bli dårlig, kan dette føre til at det suges falsk luft, og motor kan dermed få ujevn gange på lave turtall. Siden motoren er såpass gammel, er det vel ikke så usannsynlig at tettinger kan begynne å bli dårlig ?

Link to post
Share on other sites

Det dreier seg nok heller om en blanding av vann og eksos....

Får vel skru ut begge pluggene og se om den nederste er synlig renere enn den andre - for å sjekke dette?

 

Får vel også prøve Båtnissens utmerkede tips

Link to post
Share on other sites

Automobilia skaffer alt som er skrevet av manualer. Er det fremstilt en verkstedhåndbok om din motor, vet Automobilia hvor den finnes.

 

Anbefales.

Takk for stadig nye forslag, men jeg fant IKKE manual for eldre Yamaha outboard modeller enn 1984 hos automobilia heller. Det eldste jeg fant var samme manual: "YAMAHA OUTBOARD 2-225 1984-89" som også Eurofritid skaffer.
Link to post
Share on other sites

Det er vel trolig rigtig Ingar. Synken består vel av noen stag mellom forgasserne som styrer alle spjeldene likt og først gir utslag når man gir pådrag. Mens tomgangen justeres med tomgangsskruen på hver enkelt forgasser. I tillegg har du vel kansje også en skrue som styrer blandingsforholdet mellom luft/bensin på hver enkelt forgasser ?

Hmmm

 

Det jeg forventet var at det er en synkronisering (stag eller annet) mellom forgasserne mht gasspådraget. Videre at forgasserne har stoppskrue (hver sin ?) for hvor langt ned gasspjeldet får gå på tomgang og til slutt, hver sine justeringsskruer for blandingsforholdet på tomgang og lave turtall. Blandingsforholdet ved kraftige pådrag er vel bare mye styrt av dysestørrelse.... eller?

 

Det er primært blandingsforholdet ved lave turtall og tomgang jeg frykter er feil og kanskje ikke minst også feil forgasserne i mellom. Men det er mulig at dårlig synkronisering mht pådrag forgasserne i mellom kan gi problemer med ujevn gange på lave turtalll også - dersom gasspådraget blir for lavt på den ene sylinderen.

 

Får vel først sjekke om nederste tennplugg er "vasket mer ren" enn den øverste og deretter forsøke blandingsskrue justering etter "Båtnisse-metoden" :lol:

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for stadig nye forslag, men jeg fant IKKE manual for eldre Yamaha outboard modeller enn 1984 hos automobilia heller. Det eldste jeg fant var samme manual: "YAMAHA OUTBOARD 2-225 1984-89" som også Eurofritid skaffer.

Nå ble jo den 40 2-syl. motoren til Yamaha benyttet også etter 84 (muligens med visse endringer), i origin serien fram til midten av 90-tallet, og den ble også brukt av Mariner i deres 40hk fram til Mercury overtok helt.

 

Har en Eurofritid manual 2-225hk 90-96(?), den ligger desverre 150 mil unna, så jeg kan ikke si om den inneholder noe info om den motoren.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...