Jump to content

Cummins MerCruisers Project Zeus


sap_2000

Recommended Posts

Kom over denne spennende nyheten på Cummins MerCruisers hjemmeside.

 

Var vel bare et spørsmål om tid før de måtte svare på Volvo's IPS.

Systemet minner om IPS, bortsett fra at propellene er bakovervendt. De skriver også at ''drevene'' kan monteres i tunneller som gjør at de knapt stikker dypere enn kjølen.

Ellers sies det opp til 500 hk, joystick kontroll for sidelengs og diagonal manøvrering og en funksjon som holder båten stille på ett punkt mens man ordner fortøyninger og fendre.

 

Skal bli spennende og se hvordan de hevder seg mot IPS. Time will show :smiley:

 

Mer info her: http://www.cmdmarine.com/projectzeus.html

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Var vel på tide det ja, spørs hvor langt de er kommet i utviklingen.

 

At volvo har propellene fremover vil jeg tro er en fordel...

I følge skriften i pdf fila er der ikke så mye forskjell mellom dreva da.. Forover propellere gir bedre effekt pga uforstyrret vann til props men mer "drag" i undervanshuset. Bakovervendt propeller gir litt mindre effekt men mindre "drag" av undervannshuset. = LIKE!!!!!??????

 

Dette ifølge skriften da.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Helt til du treffer drivved???

Godt poeng det ja, eller om du har en aldri så liten berøring...

 

I følge skriften i pdf fila er der ikke så mye forskjell mellom dreva da.. Forover propellere gir bedre effekt pga uforstyrret vann til props men mer "drag" i undervanshuset. Bakovervendt propeller gir litt mindre effekt men mindre "drag" av undervannshuset. = LIKE!!!!!??????

 

Dette ifølge skriften da.

Det blir spennende å lese tester fremover hvor en prøvekjører begge systemene.

Effekten er nå en sak men med propellene fremme vil jo styringen komme lengre frem, får se når de setter båter på sjøen med systemet. Når lanseres dette da?

Link to post
Share on other sites

:confused:

 

Det betyr vel ikke noe,eller? Hvor dreieaksen til drevet sitter er vel - i prinsippet - det eneste som betyr noe.

Om en skal snu båten på femøringen (propellene ut til siden) vil vel effekten vere best når propellene er fremme i båten, eller?

Mulig det har lite å si i praksis, ble litt overrasket over hvor langt bak de var plassert, for langt fremme vil jo igjen si at den graver seg ned i sjøen. Men volvo har noe regnet og testet i det uendelige tenker jeg :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nei, det vil være best dersom den var lengst borte fra dreiepunktet til båten og - enda viktigere - at den kunnes dreies med 90 grader.

Når en legger til sidelengs vil det vere en fordel at kraften sitter langt fremme, da slipper en å hale med seg den lange bauen. En kan sammenligne det ved å dra en båt inntil land med håndkraft, lettest om en står på midten.

Når det er sagt er det nok så mye kraft tilgjengelig at det neppe blir noe problem. jobbet endel med de norske minerydderene tidligere, de har relativt små motorer og vannjetter, når det blåser så sliter de litt med å gå sidelengs. Lang båt, mye vindfang...

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det skjer en del spennende på CMD om dagen. Kom hjem fra Miami Boat show i kveld, snakk om utstilling forresten. Alle blide og hyggelige om båten kostet USD 7000 eller USD 7mill.

CMD kommer også med oppgradert 4,2 med commonrail, nytt drev og ca 350 hk neste år.

Alle motorene blir hvite

 

Børre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...