Jump to content

Vil det hjelpe med Centaflexkobling?


SeaMaster175

Recommended Posts

Hvis dere legger en kloss mellom akslingen og skroget, slik at den er nesten borti akslingen, så vil dere se om avstanden varierer mellom aksling og kloss når propellen dreies rundt. Men for å få det helt nøyaktig så bør dere nok få lånt en klokke til å sette fast inntil akslingen. Denne har en rulle som ligger mot akslingen, og kastet vises på på et instrument med viser og skive.

 

En annen ting som bør sjekkes er opprettingen av motoren. Løs klemflensen fra flensen på gearet og mål med følerblader mellom på alle fire sider. Her skal det helst ikke være avvik i det hele tatt, max 0,10mm hvis jeg ikke husker helt feil. Men dette må gjøres når båten ligger på sjøen for å få det helt rett. Siden dere nettopp har montert ny motor så kan jo festene ha "satt" seg litt. I så fall må det en liten finjustering til.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for svar Index!

 

Når jeg tenker litt, så har jeg sjekket det med kast i akslingen før i vinter, men bare med øyemålet. Det jeg så var at akslingen vinglet litt, men ikke så veldig mye. Vil ikke en fleksibel kobling ta opp dette? Hva annet kan eventuelt gjøres?

 

M/B Gamla

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes mange råd for hvordan sjekke kast. Det er en måte som funker for ting som går fortere enn 100 rpm, og det er måleur. Du bør ikke ha kast på mer enn noen få tienedels millimeter pr meter aksling. Dette er mål du ikke tar "på øyet". Mens du er i sving, sjekk kastet i stevnlageret også.

 

Hvis akslingen er rett, stevnlageret er ok og akslingen ikke er for lang i forhold til dimensjon og vekt, da først kan du tenke på fleksibel kopling. Når jeg skriver "lengde og vekt", mener jeg at akslingen må ikke henge i en bue, slik at du i virkeligheten trenger et støttelager.

Link to post
Share on other sites

Har vibrasjoner i motoren våres som vi har tenkt å prøve og utbedre. Vibrasjonene kommer over 2500 omdreininger og det rister i akslingen, som et "hoppetau". Tror dere at en centaflexkobling vil hjelpe mot dette?

 

Takknemlig for svar!

 

M/B Gamla

Kan det være kavitasjon? Jeg merker det på min egen båt, propellen er sannsynligvis litt for stor. Jeg kan faktisk høre at den suger luft ned langs skroget akter, gir jeg full pinne blir det et voldsomt spetakkel.

Link to post
Share on other sites

Det finnes mange råd for hvordan sjekke kast. Det er en måte som funker for ting som går fortere enn 100 rpm, og det er måleur. Du bør ikke ha kast på mer enn noen få tienedels millimeter pr meter aksling. Dette er mål du ikke tar "på øyet". Mens du er i sving, sjekk kastet i stevnlageret også.

 

Hvis akslingen er rett, stevnlageret er ok og akslingen ikke er for lang i forhold til dimensjon og vekt, da først kan du tenke på fleksibel kopling. Når jeg skriver "lengde og vekt", mener jeg at akslingen må ikke henge i en bue, slik at du i virkeligheten trenger et støttelager.

OK. Da skal vi prøve å få sjekket dette en gang til. Får vi sjekket om det er kast med et skyvelær, så vi slipper å kjøpe inn noe verktøy?

 

Vi hadde planlagt å ta en tur ned til han som satte inn motoren for oss i sommer, men siden det er en 8 timers tur tenkte vi at vi kanskje kunne slippe denne turen. Ser kanskje ut som om vi tar en tur til han allikevel, men vi får se...

Kan det være kavitasjon? Jeg merker det på min egen båt, propellen er sannsynligvis litt for stor. Jeg kan faktisk høre at den suger luft ned langs skroget akter, gir jeg full pinne blir det et voldsomt spetakkel.

Jeg tror ikke det er kavitasjon, men er ikke sikker.
Link to post
Share on other sites

OK. Da skal vi prøve å få sjekket dette en gang til. Får vi sjekket om det er kast med et skyvelær, så vi slipper å kjøpe inn noe verktøy?

Beklager, du må nok tygge det eplet der. Det er ingen vei utenom måleur og festemekanisme. Hvis du kjenner et eller annet mek. verksted god, så kan du sikkert få lånt noe utstyr. Jeg vet ikke hva slikt koster, tror ikke det er all verden. Jeg har sjekket med Biltema og Clas O. og Torshov Bilrekvisita, kan ikke finnet at de har noe. Jeg mener dog at jeg har sett slikt utstyr i en eller annen "billigsjappe", prisen var ikke avskrekkende. Du har ikke behov for superkvalitet.

Link to post
Share on other sites

Når jeg tenker litt, så har jeg sjekket det med kast i akslingen før i vinter, men bare med øyemålet. Det jeg så var at akslingen vinglet litt, men ikke så veldig mye. Vil ikke en fleksibel kobling ta opp dette?

Hvis du ser at den vingler litt, så er det sannsynligvis allerede for mye. Den bør da enten rettes eller skiftes. En fleksibel kobling vil vel helst bare forsterke dette..

 

Men før dere begynner med dette så må dere sjekke hvor mye kast det er i den, samt om opprettingen er rett slik at dere er sikre på at ikke skjevheter der gjør at akslingen står i spenn. Det spørs om ikke en tur til han som monterte motoren kan være på sin plass her. Kan jo være en fin tur det hvis været er bra...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bør ikke også en nyinnsatt motor justeres etter en tids bruk?

Kan det være her det ligger?

 

Dere satt vel inn ny aksling også eller brukte dere den gamle?

Vi satte inn ny aksling, fra Sleipner. Har sendt en mail til de. Blir spennende å se hva de svarer...

 

Har ikke fårr vite noe om at motoren skal justeres etter en tids bruk, men det kan godt hende at den skal det.

 

Av nysgjerrighet lurer jeg på hvordan det kan bli kast i akslingen. Skal ikke den tåle ganske mye???

Link to post
Share on other sites

Lagde han som satt inn motor nye fundament?

 

Isåfall har dette satt seg slik at noe er litt ute av kurs, og motor må rettes litt. Tror jeg da, akslingen burde vel være bra men det er sikkert ingen garanti for at den er snorrett

Han lagde ikke nye fundament...
Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg tror ikke at du skal montere noen fleksibel kobling mellom gir og aksling.

Du må prøve å sjekke det som er der først.

Ser at du har en to blader propell, den vil skape vibrasjoner.

En trebåt er ofte ikke like stabil som våre tupperware skrog.

Så du bør sjekke motorfundamentet, motorfester og oppretting mellom gir og aksling først.

Det vil koste litt å få noen til å utføre jobben, men det vil bli enda dyrere med Centa, eller andre koblinger.

Er ikke så sikker på om det hjelper heller :cool:

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg tror ikke at du skal montere noen fleksibel kobling mellom gir og aksling.

Du må prøve å sjekke det som er der først.

Ser at du har en to blader propell, den vil skape vibrasjoner.

En trebåt er ofte ikke like stabil som våre tupperware skrog.

Så du bør sjekke motorfundamentet, motorfester og oppretting mellom gir og aksling først.

Det vil koste litt å få noen til å utføre jobben, men det vil bli enda dyrere med Centa, eller andre koblinger.

Er ikke så sikker på om det hjelper heller :cool:

Etter at vi kjøpte nye motor i sommer har vi nå en treblads propell.

 

Men det ser ut til at vi da må ta den turen ned til Fredrikstad, så en som kan det, ser på det. Tar det som en fin tur. :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde kast i akslingen på min gamle Scand Classic, Peugoet status Marine motor m/Hurth gir.

 

Det viste seg at i koblingen mellom gir og akslingen, satt det 4 relativt store gummiforinger, 2 av de var tæret helt vekk, og de 2 siste var nesten borte.

 

Festet på giret satt det 4 "pinner" i et kors, i en plate festet på akslingen var det frest ut spor disse 4 "pinnene" skulle ligge i. Gummiforingene skal rundt "pinnene" (dette var jammen ikke lett å forklare)

 

Da disse gummiforingene ble byttet, (250 kr,-) var alt av kast i akslingen borte, hylsa ble tett igjen og alt var bare gleden.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
Svart (redigert)

Da har vi pratet med med han som skal sjekke det. Drar til han tidlig søndag morning etter Hortentreffet. Han sa at det kunne være mye som forårsaket feilen. Det kunne for eksempel være strømninger rundt propellen. Han nevnte også at det på båten vår er en ganske lang aksling så det kunne hjelpe med et støttelager. Hvordan lages dette? Er det en stor jobb?

 

Fikk forresten svar fra Sleipner:

 

"Hei.

Det er meget vanskelig å si hva problemene kommer fra.

Ville ha kontaktet vedkommende som har montert anlegget, slik at han evt.

kan sjekke det.

Om det hjelper med fleksibel kobling kan vi ikke garantere. Det bør hjelpe

med det avhenger av hvor problemet oppstår.

Det kan være oppretting/motorføtter/akselkast/feil propell/ubalansert

propeller/skadet propell etc. etc."

 

Men det blir spennende å se hva han kommer frem til.

 

Forresten. Hva kan slike vibrasjoner føre til over tid?

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forresten. Hva kan slike vibrasjoner føre til over tid?

 

Pælemark. Digre som katter. :lol:

 

Neida, vibrasjoner og ubalanse er først og fremst farlig for cutless lageret, dette har ikke godt av for mye slinger i valsen..

 

Og så er det jævlig irriterende da..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

...Når jeg skriver "lengde og vekt", mener jeg at akslingen må ikke henge i en bue, slik at du i virkeligheten trenger et støttelager.

Jeg sleit ordentlig med å innrette gear/aksel.....det stemte bare aldri. :headbang:

Motor sto litt for høyt i forhold til aksel, med det skulle den ikke ifølhge mine mål! ...men så løftet jeg aksel opp til gearflens og satte to bolter fast...og akselen gikk lett som bare det. Helt på snøret var det, så jeg burde nok få montert et støttelager med tiden...

 

Men Gamla....siden du tidligere sier at du så at det var kast i akselen, så betyr vel det at den ikke er helt rett kanskje? Sa du det da du snakket med Sleipner?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...