h2o Startet 20.Februar.2006 Del på Facebook Startet 20.Februar.2006 Har båten på slipp og ser at det er kommet 2 hakk i den ytre propellen. Inderst på 2 blad er det ett halvmåneformethakk på ca 0,5X1CM diameter på det ene bladet, og et halvmåneformet hakk på ca 2,5X0,5 CM på det andre bladet. Er det noen som vet om dette er forsvarlig å kjøre med, eller bør propellen skiftes? Tenker da på om lagringer/ tetninger blir skadet. Kan ikke merke noe til vibrasjoner når jeg kjører. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 20.Februar.2006 Del på Facebook Svart 20.Februar.2006 Ville nok levert inn propellen for sjekk. Koster nok lite i forhold til skadene det kan gjøre på gearhuset..... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bømlafjord Svart 20.Februar.2006 Del på Facebook Svart 20.Februar.2006 Er nok lurt å sende propellen inn til reperasjon, skal ikkje store skaden til før det utgjør ein del på både fart og vibrasjon. Winrace i Arendal tar ca 1000-1500 kr for jobben. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 20.Februar.2006 Del på Facebook Svart 20.Februar.2006 Jeg har med stort hell brukt Kjemisk Metall for å reparert hakk og tæringsgroper i mine duo-propeller. Hakkene var dog ikke riktig så store som de du beskriver. På et par propellblad så var det tæringsgroper som var så dype at det var hull. Jeg borret opp med passende bor (5-10 mm.), fylte hullet med Kjemisk Metall og pusset ned etterpå. Dette var for ca. 2 år siden og propellene er fortsatt like fine. På pakningen til Kjemisk Metall så er det faktisk bilde av en propell med hakk som en beskrivelse over bruksområdene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ovelaur Svart 21.Februar.2006 Del på Facebook Svart 21.Februar.2006 Jeg ville ikke reparert et hakk på denne måten. Dersom 2-komponent "metallet" faller av (av en eller annen grunn), vil propellen bli ubalansert. En ubalansert propell som nevnt ovenfor, kan gi skader på gear fordi aksling kan komme i resonans (svinginger). Jeg har aldri sett hva dette gjør med gear, men jeg har skiftet mangt et lager på annet mekanisk utstyr som er voldet av ubalanserte roterende deler. En anne ting er egenvekten på det kjemiske metallet. Dersom den er ulik propellmaterialet, kan du glemme det syns jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kentaur Svart 21.Februar.2006 Del på Facebook Svart 21.Februar.2006 En propell som har fått så store hakk bør måles og rettes. Det er så godt som sikkert at propellbladene har en annen form etter en slik skade. Det blir feil å sparkle eller sveise, uten å rette opp propellbladet. Det er mulig å lage en avstøpning av et "frisk" blad, for å kontrollere de som er skada. Gips eller glasfiber kan brukes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.