Jump to content

hakk i duoprop propell


h2o

Recommended Posts

Har båten på slipp og ser at det er kommet 2 hakk i den ytre propellen. Inderst på 2 blad er det ett halvmåneformethakk på ca 0,5X1CM diameter på det ene bladet, og et halvmåneformet hakk på ca 2,5X0,5 CM på det andre bladet. Er det noen som vet om dette er forsvarlig å kjøre med, eller bør propellen skiftes? Tenker da på om lagringer/ tetninger blir skadet. Kan ikke merke noe til vibrasjoner når jeg kjører.

Link to post
Share on other sites

Jeg har med stort hell brukt Kjemisk Metall for å reparert hakk og tæringsgroper i mine duo-propeller. Hakkene var dog ikke riktig så store som de du beskriver. På et par propellblad så var det tæringsgroper som var så dype at det var hull. Jeg borret opp med passende bor (5-10 mm.), fylte hullet med Kjemisk Metall og pusset ned etterpå. Dette var for ca. 2 år siden og propellene er fortsatt like fine.

 

På pakningen til Kjemisk Metall så er det faktisk bilde av en propell med hakk som en beskrivelse over bruksområdene.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke reparert et hakk på denne måten. Dersom 2-komponent "metallet" faller av (av en eller annen grunn), vil propellen bli ubalansert. En ubalansert propell som nevnt ovenfor, kan gi skader på gear fordi aksling kan komme i resonans (svinginger). Jeg har aldri sett hva dette gjør med gear, men jeg har skiftet mangt et lager på annet mekanisk utstyr som er voldet av ubalanserte roterende deler.

 

En anne ting er egenvekten på det kjemiske metallet. Dersom den er ulik propellmaterialet, kan du glemme det syns jeg.

Link to post
Share on other sites

En propell som har fått så store hakk bør måles og rettes. Det er så godt som sikkert at propellbladene har en annen form etter en slik skade. Det blir feil å sparkle eller sveise, uten å rette opp propellbladet. Det er mulig å lage en avstøpning av et "frisk" blad, for å kontrollere de som er skada. Gips eller glasfiber kan brukes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...