Jump to content

Da blir det ny båt for Baatsman, Bavaria 42 Cruiser


baatsman

Recommended Posts

Gratulerer med ny båt baatsmann!

 

Enig med Geir, spes. med tanke på størrelsen på dette skroget er det avgjørende å sikre at jobben blir gjort ordentlig første gang...

Først og fremst at skroget blir avfettet og SKIKKELIG mattet ned slik at det ikke finnes risiko for at primeren løsner.

Det er også stor forskjell på dekningsgraden på primere. Bedre med ett strøk eller to for mye, det skal holde båtens levetid.

Spes. viktig er dette hvis den skal ligge på vannet hele året.

 

På en seilbåt ville jeg ikke benyttet hardt bunnstoff. Med flere lag selvpolerende kan man slippe å ta båten på land hvert år.

For ikke å snakke om den slipe/skrape jobben som venter når lagene med hardt bunnstoff har bygget seg opp.... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

:flag: Gratulerer med ny båt

det må være gøy med noe som er helt nytt

Håper du blir fornøyd

 

Som flere har skrevet, det er noe spesielt med nytt. For oss, garantier/reklamasjonsrett.

Det finnes mye bra brukt, men i dagens opphetede marked, er det faktisk ikke store

forskjellene på nytt og brukt. Ikke som bilmarkedet, hvor du river av plasten, og den har

sunket 15-20%.

 

Takker for alle tilbakemeldinger

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

På en seilbåt ville jeg ikke benyttet hardt bunnstoff. Med flere lag selvpolerende kan man slippe å ta båten på land hvert år.

For ikke å snakke om den slipe/skrape jobben som venter når lagene med hardt bunnstoff har bygget seg opp.... :rolleyes:

Bunnstoff? Seilbåt??? Jeg har bare tre ting å si: VC17, VC17, VC17!

Har ikke angret en dag - bygger kun 1/10 mm - sammenlign det med hva som helst annet!

 

Lagt til: Og gratulerer så mye selvsagt. Har hatt en Bav 34, 2000 mod, fra ny. Vurderer større båt om dagen, og 42'en er på shortlista :smiley:

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Enig med Geir, spes. med tanke på størrelsen på dette skroget er det avgjørende å sikre at jobben blir gjort ordentlig første gang...

Først og fremst at skroget blir avfettet og SKIKKELIG mattet ned slik at det ikke finnes risiko for at primeren løsner.

Nå vet jeg ikke hvor lang tid det går fra skroget ble/blir støpt til den primes og stoffes eller hvordan herdeprosessen til Bavaria er, men slike materialer kan gi fra seg litt gass i et par-tre måneder etter støpingen. Det lønner seg ikke å male med primer før denne prosessen er ferdig. Dermed kan det være en god ide å seile hjem båten først, men det kommer an på den enkelte båten. (Det flotte med nordisk vinter er at mange båter produseres for å stå på land en stund, og da er denne etterherdingen kommet ganske langt når båten skal på vannet.)

 

Hvis jeg skal opp i størrelse er nok den nye 42'en en hot kandidat!

Hm, 10'-syken? :lol:

 

Min siste runde da jeg skulle velge båt var å sjekke sjøkart og lese seilingshøyder. Er jeg heldig med flytteplanene mine så får jeg la LOA være den begrensende faktor neste gang. :wink:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hørt om de som seiler Bavariaen noen måneder først ustoffet, for så å ta båten opp og gjøre prime og stoffe biten selv. Hvor vesentlig avgassing og slikt er vet jeg ikke, men iallefall har jeg hørt noen som har gjort det på den måten.

 

Jeg ville gått for selvpolerende. Og VC17...først som sist. ...en vakker dag kan det tenkes jeg tar jobben med å slipe ned og bytte til VC17 på egen båt. Nå fås også VC17 i hvit, for de som ikke liker kobberfargen.

 

Åssen er det med bunnstoff i Danmark? Er det samme stoffet som i Norge, eller er det lov med gitigere stoff i Norge?

Redigert av Nefertiti (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Åssen er det med bunnstoff i Danmark? Er det samme stoffet som i Norge, eller er det lov med gitigere stoff i Norge?

I Danmark arbeides det visstnok med enda mer miljømessige bunnstoff.

 

Jeg vet at Normar i Son som forhandler Beneteau har jobbet mye med å komme frem til bunnstoffbehandling som kundene gir positiv tilbakemelding på.

 

De har visstnok erfart at de må gjøre jobben selv med påføringen av stoffet.

Link to post
Share on other sites

Vi henter ny båt i Kiel i begynnelsen av april. Denne skal vi seile hjem ustoffet og når det begynner å bli plass på land tar vi opp å primer og stoffer selv. Vi skal bruke VC Tar primer og VC 17. Om det er 70 tallsteknologi, så er det fullstendig uinteressant fordi jeg vet at dette gir meg minst mulig mas ved senere båtpuss. En annen fordel er at stoffet virker svært bra.

Forresten gratulerer med ny båt. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Ang bunnstoff, tar det opp Lunde Båt. Lyst bunnstoff gror fortere enn mørkt. Det fikk jeg

vite når jeg skulle stoffe båten. Selvpol eller Hard Racing, lurer litt selv. VC 17, ser jeg

mange skriver lovord om. Lunde har skrevet Hempel, vil sjekke dette litt nærmere.

Regelverket er litt forskjellig i Sverige også. SÅ vidt jeg vet, tillater de "sterkere" bunnstoff

på vestkusten i forhold til østkusten.(Regner med GUnga Din) vet mer om dette. I og med

båten ligger på eksport, ikke reg i Danmark, gjelder vel det fremtidige landet sine regler.

 

Men dette må tas opp nærmere.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Snakket med Lunde idag, de skiftet lev i Danmark for 2 år siden. Så det stemmer at de måtte¨

ta noen jobber om igjen her. Leste på Bav klubben at det var noen som var kjempefornøyde

med danskene. De hentet båt i des.

 

Vår båt er ferdig i Tyskland siste uke i april, hentes i pinsen. Har begynt å titte på kalenderen.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Normar, har de bygget et moderne lokale, hvor de sprayer primer+bunnstoff.

Dette gjelder lokalene i Son. Normar virker veldig proffe, selger mange båter også.

Jeg har samme oppfatning om Normar. De jobber svært seriøst i forhold til en ekspansiv vekst av kunder.

 

Jeg får selv opp ny båt fra verft i mai-juni og hadde 3 valg:

1) kjøre den fra verft i Frankrike

2) Kjøre den fra Kiel

3) Få den levert i Son.

 

Jeg valgte det siste ut fra bl.a. hensyn til bunnstoffbehandling.

 

Noe av det sentrale ved den grunnleggende bunnstoffbehandlingen er etter mine erfaringer rengjøringen av bunnen og tykkelsen på to-komponent primer. Normar har ansatt et petimeter av bunnstoff-behandler som sprøyter på bunnstoffet. Etter mitt skjønn utføres dette meet nøye. Jeg har sett flere av båtene til Normar som ble tatt opp sist høst og inspeksjonen var svært lovende.

 

For eiere av nye båter er det vesentlig at den innledende bunnstoffbehandlingen er bra.

 

Vet at endel eiere av nye Scand-båter har slitt mye med dårlig bunnstoffbehandling.

 

Normar sliter noe med behandling av rorakseloppheng /ror/ baugpropell-behandling men synes å ha god dialog med soff-produsent.

 

Jeg har fått flere signaler om at danske leverandører har innskjerpet krav til "giftighet" av bunnstoff

- og bra er det så sant det finnes gode alternativer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme oppfatning om Normar. De jobber svært seriøst i forhold til en ekspansiv vekst av kunder.

 

Jeg får selv opp ny båt fra verft i mai-juni og hadde 3 valg:

1) kjøre den fra verft i Frankrike

2) Kjøre den fra Kiel

3) Få den levert i Son.

 

Gratulerer, hva slags båt er det. Normar har Benetau,Cyclades og First.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Gratulerer, hva slags båt er det. Normar har Benetau,Cyclades og First.

Ingen av dem.

 

Forholdene i familien gjør at vi må holdes oss til båter uten seil.

 

Det ble en Swift 42,

 

se: http://www.beneteaupower.com/swift/photos.php

 

Min oppfatning er at båtgleden ikke beror på seil/ikke-seil men på familiens engasjement i maritime aktiviteter

- som etter mitt skjønn varierer fra å fiske etter krabbe på brygga, ligge i uthavner, gå på maritime museer, nyte fantastiske timer på glatt vann, kjenne kribling av voksende sjø, og mye mer.

 

I familien har vi endel aktiviteter i løpet av året, men det er vel ingen som byr på så stor bredde i aktivitetsnivå som maritim virksomhet.

 

Det er vel heller ingen som gir grunnlag for å møte så mange nye hyggelige mennesker enten det er på Helgoland eller inne i Sandspollen.

Link to post
Share on other sites

Roaldbj.

 

Båten er flott den, vi var også i den sits. at vi først tenkte på motorbåt igjen. Men har seilt en

del, og fam synes det var spennende å prøve det. Må ta det litt rolig, da resten fam må få litt

tid til å venne seg til seiling. Derfor ingen spinnaker/gennaker i første omgang.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Takker for tipset, har sett hele videoen. Artig å se hvordan produktsjonen foregår.

En fantastisk video.

 

Jeg har inntrykk av at flere europeiske båtprodusenter har oppfattet at fabrikkbesøk for potensielle kunder og "gamle" kunder gir økt forståelse for båtenes kvalitet.

 

Jeg har hatt stor glede av å se bilder fra og besøke båtprodusenter både i Norge og andre land.

 

Jeg er glad for at ingen i nær familie jobber på enkelte av de norske fabrikkene - det virker som om Helse-Miljø-Sikkerhet kan være fremmedord på disse stedene.

- Uten at jeg derved trekker kvaliteten i tvil.

Link to post
Share on other sites

Helt enig der Roaldbj. Den franske Benetau paraplyen(med flere merker) Bavaria, Hanse osv.

de produserer på en meget rasjonell måte. Du får veldig lik kvalitet på båtene, feil blir

borte, men skjer sikkert på ettermontering av div utstyr.

 

HMS som du sikter til har høy pri. De er vant til industri og samarbeide med fagfor. Jeg tror

helt sikkert mange feilkilder blir borte pga moderne prod.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...