Jump to content

Bruke båt til jobben?


Hallaron

Recommended Posts

Fra å ha 350 meter til jobben i januar har jeg nå 8 km, fordelen er kontor med utsikt til sjøen og terrasse på utsiden av kontoret.

 

Pr dags dato sykler jeg, og det er forbausende greit. Imidlertid leker jeg med tanken om å ha en båt nr 2 å bruke til og fra jobb. Ser for meg en type liten sjark eller noe liknende, ikke noe hurtiggående. Har vel mellom 3 og 4 nm til jobb tenker jeg, og det holder å gjøre det unna på en halvtime. Må ha en båt som er tett (dekk og skrog), som jeg kan stå inne i og styre og som har en rimelig pålitelig motor, ellers har jeg ikke så store krav.

 

Lurer på hva dette ville kostet meg?

5-6 tusen i året i båtplass og forsikring, noen hundrelapper til VHF konsesjon. Diesel, vedlikehold, osv.

 

Hvordan hadde regnestykket blitt sammenliknet med å kjøpe en bil til?

Noen som har erfaring med noe slikt og vil dele sine erfaringer? Har egentlig ikke så mange konkrete spørsmål, men lurer litt på om det er noe poeng eller om en skulle slå fra seg idéen...

Inspill?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Det høres kanskje dumt ut i dette forum, men 8 km sykkeltur høres perfekt ut. Jeg ville fortsette å sykle.

 

Så kan du ha god samvittighet for å ha unngjort dagens mosjon og ofre deg for båtlivets gleder på fritiden.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hvordan hadde regnestykket blitt sammenliknet med å kjøpe en bil til?

En bil synker i verdi i det samme du setter nøkkelen i tenningslåsen, du betaler en klekkelig årsavgift og det blir bare bråk om du fyller avgiftsfri diesel på den. :nonod:

 

Det er for øvrig god plass til en sykkel i sjarken... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

En ypperlig mulighet og grunn til å skaffe seg en liten enmanns tresjark som på fritiden kan brukes til fiske etc. Disse gamle tresjarkene har gjerne nyere og stygge styrehus i aluminium. Hva om du fikk tak i en slik og fikk bygget et originalt gammelt styrehus i tre hos et trebåtbyggeri? Dyrt blir det, men du har god unnskyldning, båten blir et investeringsobjekt.

 

Hva med denne? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...4&pos=4&tot=112 ..klaverbygd, og greier.

Link to post
Share on other sites

Fra å ha 350 meter til jobben i januar har jeg nå 8 km, fordelen er kontor med utsikt til sjøen og terrasse på utsiden av kontoret.

 

Pr dags dato sykler jeg, og det er forbausende greit. Imidlertid leker jeg med tanken om å ha en båt nr 2 å bruke til og fra jobb. Inspill?

Misunner deg avstanden.

 

Det må vel være fantastisk med en 8 km sykkeltur hver vei til og fra jobben og komme seg/holde seg i god fysisk form.

 

Samtidig som du på sykkelen kan tenke på det gode båtlivet.

 

Det er kanskje bedre å ferdes på sykkel og bli i form mens du tenker på den kommende båtsesongen, enn å ha tidvise vansker ombord nå vinterstid og tenke på at du burde ha kommet deg i form på sykkelen.

 

I tillegg skulle jeg tro at de daglige sykkelturene gir god tid til mange refleksjoner om båtlivet.

Link to post
Share on other sites

Glimrende! det er slike refleksjoner jeg er på jakt etter ! noen svar:

 

Men det er vel med livet som innsats at man sykler rundt på Hisøya... :lol:

Det er egentlig ikke så galt - jeg bor ikke så langt fra brua på hisøya så sykler jeg neeeesten til Tromøybrua, den grønne lykta ved Tromøybroa blinker hyggelig til meg på kontoret. Det er gang/sykkelsti nesten hele veien, men bedre brøyting hadde gjort seg....

 

En ypperlig mulighet og grunn til å skaffe seg en liten enmanns tresjark som på fritiden kan brukes til fiske etc. Disse gamle tresjarkene har gjerne nyere og stygge styrehus i aluminium. Hva om du fikk tak i en slik og fikk bygget et originalt gammelt styrehus i tre hos et trebåtbyggeri? Dyrt blir det, men du har god unnskyldning, båten blir et investeringsobjekt.Hva med denne? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...4&pos=4&tot=112 ..klaverbygd, og greier.

Har merket meg denne ja, ikke det fineste styrehuset, men plager meg ikke så mye, avstanden å frakte den mere å bekymre seg om...

 

Kan du ikke bruke båt nr. 1? Bruk evt. pengene heller til å oppgradere den til mer vinterbruk hvis nødvendig? Varmeapparat f.eks.

Seilbåten er ikke så egnet til dette. Er på jakt etter en båt der jeg kan stå inne i et styrhus, drikke litt varm kaffi, ha på sørlandssendinga i bakgrunnen, høre tøff, tøff og se frostrøyken ligge over byfjorden, filosofere over livet (á la Børretzen) og bruke en halv time for meg selv mens jeg sakte våkner til en ny dag.

 

Misunner deg avstanden. Det må vel være fantastisk med en 8 km sykkeltur hver vei til og fra jobben og komme seg/holde seg i god fysisk form. Samtidig som du på sykkelen kan tenke på det gode båtlivet. Det er kanskje bedre å ferdes på sykkel og bli i form mens du tenker på den kommende båtsesongen, enn å ha tidvise vansker ombord nå vinterstid og tenke på at du burde ha kommet deg i form på sykkelen.I tillegg skulle jeg tro at de daglige sykkelturene gir god tid til mange refleksjoner om båtlivet.

Dette er mange gode argumenter til å la det bli med den ene båten... Særlig dette med å holde seg i form, det er jo ikke mange dagene siden vi byttet lokaler, men jeg kjenner allerede at turen går lettere, og det ER VIRKELIG en fin tur om morgenen. Det er jo mulig å bytte på, noen dager sykkel, men når man har god tid kan man ta båten. Regner jo også med at en hadde brukt denne båten til noe annet enn T/R jobben..

 

Hva med en robåt? God trim om den er tung å ro.

Robåt er egentlig en bra idé. En kollega av meg har kjøpt seg kajakk og vil begynne å padle når våren kommer.... får holde øynene oppe for en god robåt. Da får en i alle fall trim :yesnod:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Trim-argumentet er jo bra :yesnod: . Men trivselen ved båtturen om morran er vel heller ikke å forakte?

 

Når det gjelder økonomi, så håper jeg du kan bruke statens satser for "eget skyssmiddel" som fratrekkspost i selvangivelsen.

 

Hvis du oppfyller vilkårene for det, bør du ha en motor på minst 50 hk i sjarken, da det gir deg 6 kr. pr kilometer :wink: . Og om du da regner 200 kontordager i året og 5 km hver vei til/fra jobben, så gir det omtrent 12 000 kr i tilskudd til båtholdet hvert år... JoK

Link to post
Share on other sites

Trim-argumentet er jo bra :yesnod: . Men trivselen ved båtturen om morran er vel heller ikke å forakte?

 

Når det gjelder økonomi, så håper jeg du kan bruke statens satser for "eget skyssmiddel" som fratrekkspost i selvangivelsen.

 

Hvis du oppfyller vilkårene for det, bør du ha en motor på minst 50 hk i sjarken, da det gir deg 6 kr. pr kilometer :wink: . Og om du da regner 200 kontordager i året og 5 km hver vei til/fra jobben, så gir det omtrent 12 000 kr i tilskudd til båtholdet hvert år... JoK

Det er jo en ganske intressant tanke, de aktuelle båter jeg har gjerne mindre motor enn 50 HK. Er det en minimumsgrense for å få noe i det hele tatt at det er 50 HK elle rer det en annen sats når mot or er mindre enn 50 HK.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Er det en minimumsgrense for å få noe i det hele tatt at det er 50 HK elle rer det en annen sats når mot or er mindre enn 50 HK.

Er det mindre enn 50 hk er det kroner 3,10 som er den gjeldende satsen. Og du får tillegg for ev. passasjerer :smiley: Se forøvrig her for statsene. Bruker sjølv båten ein del i jobben når eg skal på befaringer rundt på byøyene. Aldri vanskelig å få med ein kollega som lettmatros på slike turer :wink:

 

Har forøvrig osgå vært inne på tanken om å ta båten til jobben, men det blir vel først ein aktualitet når eg ev. får båtplass innen rimelig gangavstand fra heimen... Så inntil videre er det omlag 1 mil kvar veg på sykkel som er det rådende for min del :smiley::smiley:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Å ha en ekstra båt, koster ikke all verdens, imidlertid er det vedlikehold som må gjøres, i tillegg til "morskipet". Har man masse tid, så er jo ikke det noe problem, men de færreste har vel det ?

 

Du sykler i dag. Scenarioet er at om du anskaffer rimelig sjark eller lignende, så får du syklet enda mindre for fremtid, da vedlikehold tar tid.

 

Jeg er så bedagelig, at jeg ville brukt bil, men om jeg ikke hadde hatt valg, ville jeg valgt enten sykkel eller så kano/kajakk, eller kombinasjon av disse.

 

Du holder deg i form, rimeligere investeringskostnader, samt mindre tankespill når du er dratt av gårde på ferie i morskip om "har sjarken det bra nå????", mao mindre å "bekymre seg for.

 

I tillegg, så har du plass til å legge kano/kajakk oppetter rekkenettingen din. Når du da drar på ferie, har du muligheten for å utsondere farvann som er for grunne for båten din. Flott fritidssyssel i ferien..... Mao, 2 fluer i èn smekk..........

Link to post
Share on other sites

Tja dere har vel et poeng, alle dere som påpeker ulempene ved å skaffe båt nr 2, jeg får se det litt ann og la bena gjøre jobben forløpig, og skulle det dukke op en billig kajakk eller "speed"robåt, finnes det en mulig kjøper i Arendal....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Singlesculler er tingen men det krever en litt lav brygge. Du ror like fort som en kogg kjører uten for mye problemer. Fin trim. Prøv å leit litt i romiljøet.

Hadde vært morro - lurer på om jeg skal melde meg inn i roklubben til å begynne med, da kan jeg jo teste for å se om det er noe for meg. Imidlertid; Perlen hadde et godt poeng litt lenger oppi her. Med en kajakk kan jeg hive den med meg i båten (seilbåten) når en reiser på tur. dette må jeg gruble litt på..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder selvangivelse, og satser, så tror jeg ikke jeg tar mye feil om at dette kan føres opp som bilbruk (uavhengig av hvilket transportmiddel du benytter). Selv sykkel 8 km. x 2 hver vei er fradragsberettiget som 16 km. med "bilsatser".

 

Hvorvidt det er egne satser for båt vet jeg ikke, men det kan jo se ut for det i følge innlegg her. Ville bare gjøre oppmerksom på at bilsatser ligger til grunn - uavhengig av fremkomstmiddel.

 

En venn pendlet Oslo - Skien med buss - og skulle ifølge ligningskontoret føre opp reise hjem-arbeid som bil - noe som førte til en stor gavepakke fra Mor Norge ved oppgjørets time.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

......Er på jakt etter en båt der jeg kan stå inne i et styrhus, drikke litt varm kaffi, ha på sørlandssendinga i bakgrunnen, høre tøff, tøff og se frostrøyken ligge over byfjorden, filosofere over livet (á la Børretzen) og bruke en halv time for meg selv mens jeg sakte våkner til en ny dag.

Har sansen for den, hallaron!

Har du plass til en ekstra båt, så finnes det ikke noen bedre måte å starte dagen på enn å TØFFE avgårde i en énmanns-sjark med hyggelig bakgrunnsmusikk (har du Sabb-motor må du skru opp lyden på radio'en betraktelig for å få med deg nyhetene..... :o) og ikke noe stress! Det er terapi!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Trim-argumentet er jo bra :yesnod: . Men trivselen ved båtturen om morran er vel heller ikke å forakte?

 

Når det gjelder økonomi, så håper jeg du kan bruke statens satser for "eget skyssmiddel" som fratrekkspost i selvangivelsen.

 

Hvis du oppfyller vilkårene for det, bør du ha en motor på minst 50 hk i sjarken, da det gir deg 6 kr. pr kilometer :wink: . Og om du da regner 200 kontordager i året og 5 km hver vei til/fra jobben, så gir det omtrent 12 000 kr i tilskudd til båtholdet hvert år... JoK

denne var bra,lykke til
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...