Jump to content

Nødpeilesender, hjelper.


Careka

Recommended Posts

Ja, da her vi nok et eksempel på at det hjelper.

 

British couple rescued from mid-Atlantic

20 February 2006

At half past nine yesterday morning an EPIRB (emergency position indicating radio beacon) alert was received by Falmouth Coastguard indicating that the vessel that this beacon was registered to was in distress.

 

The position that the beacon gave placed the signal approximately 640 miles west of the Cape Verde islands.

 

All 406 mhz EPIRB's are required to be registered, this then gives Falmouth Coastguard the opportunity to identify the owner or owners. In this instance, the information held was details of the son of the owners of the EPIRB and the vessel that it belonged to. He was contacted by Falmouth Coastguard and they were able to ascertain full information relating to this distress alert.

 

The couple on the yacht are a retired British couple from Leicester who have been sailing around the world for the last four years in a thirty six foot catamaran called 'Wahinema'.

 

After cooperation with International MRCC's (Maritime rescue coordination centres) from France, America and Senegal in an incident lasting in excess of 24 hrs, the operations staff at Falmouth Coastguard successfully managed to identify a merchant ship that was able to divert to the last known position of the yacht. This ship is a 38,500 ton bulk carrier, sailing under the Bahamas Flag called the 'Castillo de San Pedro'.

 

This ship arrived at the position of the yacht and recovered the British couple to the ship at quarter past twelve today. They are now recovering in a cabin on board the ship.

 

The couple had set out from the Cape Verde Islands, seven days ago bound for Trinidad.

 

They will be landed in Port Comfort, Texas on the 2nd March when the ship docks.

 

Ray George, Duty watch manager, Falmouth Coastguard said:

 

'We were very pleased to communicate with the Captain of the Castillo de San Pedro and to hear that he had successfully rescued this British couple from their distress situation.

 

Their family are also very relieved that they are safe and well.

 

We would like to take this opportunity to thank all persons that were involved in this International rescue, especially the Captain of the Castillo de San Pedro.

 

Again incidents such as this highlight the benefits of carrying a 406 mhz EPIRB and ensuring that it is correctly registered.'

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Ganske så interessant å lese dette. Jeg har lurt en tid på å montere nødpeilesender ombord. Ser bl.a at Jotron har tilbud på en pakke (annonse i leverandørannonser)

 

Det jeg lurer på er hvordan nødpeilesenderen skal monteres. Løser den seg ut automatisk og flyter opp om båten synker eller må man selv løse den ut og ta den med seg om man må forlate skuta? Den pakka her koster relativt sett ikke så mye. Finnes det andre løsninger som er bedre?

Link to post
Share on other sites

Anbefaler sterkt en nødpeilesender for de som seiler litt utenfor skjærgården. Den i pakka fra jorton er ikke en som løser seg ut automatisk, men de selger også automatiske. fin montering kan være på rekka akter. En vanntett VHF er også kjekt å ha, selv for de som kun tar en liten tur på fjorden av og til. Mobil telefoner er jo som oftest ikke vanntette. Jotron lager meget gode nødpeilesendere, så du vill være trygg med en slik en

 

Sommeren 2004 seilte jeg på Sørlandet. Og i kanalen fikk vi virkelig oppleve en sak som får en til å tenke. Vi var på vei sydover mot Dover, og kl 12 på formiddagen oppdaget vi en flåte i sjøen. Været var bra og bølgene små. Det viste seg å være en far og sønn , som hadde forlist ca kl 3 på natten. De hadde sendt ut nødmelding på VHF, og sendt opp nødraketter. Antagelig var VHF’n kaputt, men det at ingen så nødrakettene i kanalen var mer oppsiktsvekkende. Dog de forliste ikke i en separasjons sone men de var ikke langt unna og flere skip passerte de ganske nærme, og ved flere anledninger var de redd for å bli rent i senk. Men de ble ikke sett, verken raketter håndbluss eller lyset på flåten. Er vel rundt 800 skip i døgnet som passerer Dover. De hadde ligget 9 timer i sjøen i kanalen uten å bli oppdaget.

Det første han skulle kjøpe seg når han fikk ny båt var Nødpeilesender og vanntett VHF. Pyroteknisk så han ikke poenget i lenger.

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at den nødpeilesenderen som ligger i pakken som ligger under "Leverandørannonser" ikke løser seg ut selv, men den har sjøvannskontakter som gjør at den starter automatisk ved kontakt med vann. I tillegg er braketten endret fra tidligere, slik at man har en splint som man kan dra ut i bunn og dermed aktivisere nødpeilesenderen mens den står i brakett.

 

De typene nødpeilesendere som løser ut selv, kalles "Float free" og løser ut automatisk hvis nødpeilesenderen er mer enn 3-4 meter under vann. Men for mange fritidsbåter er det jo slik at disse er CE merket med krav til oppdrift som gjør at de normalt ikke vil synke, og hvis ikke båten synker har man ikke behov for en "Float free". Men for eldre trebåter, stålbåter og andre båter hvor muligheten er tilstede for at båten kan synke, kan det være lurt med en "Float free" type

 

Fred ivar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...