Jump to content

Fjerne skroggjennomføringer u/vann


Avmønstret4

Recommended Posts

Har skrapet ned bunnen for å legge x antall strøk epoxyprimer og nytt bunnstoff, og i den forbindelse har jeg 3 gjennomføringer i skroget som skal fjernes/tettes.

Dette er vanninntak til toilett, som nå blir overflødig siden jeg skal bruke ferskvann til det nye toilettet.

Og gjennomføring til avløp septik, som jeg ønsker å ha over vannlinjen, for bedre å kontrollere at den blir tømt.

Og til sist svinger til ekkolodd som nå blir liggende i sicaflex innvendig da jeg har kjøpt nytt ekkolodd.

I tillegge vurderer jeg å bytte de 2 eksisterende gjennomføringer til kjølevann da de er 25 år gamle og av messing.

Men er ikke sikker på om jeg skal støpe igjen hullene eller sette inn nye gjennomføringer i syrefast med blindlokk.

-Støpe er sikkert billig, men hvordan få det like godt som før hullet var der?

-Sette inn ny gjennomføring i syrefast er enkelt men er da et potensiell lekkasjepunkt?

 

Hva mener dere?

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Det er ganske kurant å støpe igjen hullet. Gjorde dette selv på hullet etter ekkoloddsvinger da jeg skrapet ned hele bunnen i fjor. Slip kanten på hullet på skrå både fra innsiden og utsiden, når du da støper i får den nye pluggen en form som ikke kan trykkes hverken ut eller inn. Det er greit å slipe skråen utover ett stort område på utsiden, f.eks. 20 cm, klipp så opp glassfiberbiter som passe i hullet, begynn med den minste og legg på større og større til hullet er reparert. På innsiden gjøres det på samme måte, men her kan du legge en matte utpå alt, og det er vel ikke så farlig om du får en forhøyning her. Dagen før du gjør dette, er det en fordel å blande opp bittelitt polyester, og støpe igjen hullene med ett enkelt lag glassfiber som du får limt opp og mettet. Da har du noe å støpe mot når jobben skal gjøres, og kan ta både innsiden og utsiden i samme slengen. Jeg gjorde slik selv, og slipte og sparklet utsiden til slutt, når jeg så hadde primet bunnen kunne jeg ikke lenger finne ut hvor svingeren hadde stått. Husk å ha det varmt når du støper med polyester minst 15 grader. Om du er ute, funger det greit å sette en 500W lampe til å lyse på stedet, den gir fin strålevarme.

Link to post
Share on other sites

Dersom tiden tillater det skal jeg gjøre samme jobben selv nå i vår. Det er alt for mange skroggjennomføreinger i båten og en del av dem kan med fordel støpes igjen. Jeg ble litt nyskjerrig på hvorfor du velger å bruke ferskvann til kloakken? Er fordelene så store?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Både støping og blindlokk kan vel sånn sett bli potensielle lekasjepunkt.

Personlig ville jeg stolt mest på et igjenstøpt punkt, forutsatt at det gjøres som anvist - nøye rengjøring, skråslipe både på inn- og utside slik at det ikke finnes mulighet for at pluggen popper til ene eller andre siden. Nøye rengjøring igjen. Og så fagmessig støping. Påføres så epoxyprimer før bunnstoff, skal det ikke finnes noen som helst mulighet for at dette blir et potensielt lekkasjepunkt.
Link to post
Share on other sites

Dersom tiden tillater det skal jeg gjøre samme jobben selv nå i vår. Det er alt for mange skroggjennomføreinger i båten og en del av dem kan med fordel støpes igjen. Jeg ble litt nyskjerrig på hvorfor du velger å bruke ferskvann til kloakken? Er fordelene så store?

Det vet jeg ikke, men har en formening om at ved å bruke ferskvann så er det selvfølgelig mindre problemer med lukt, rust, osv i hele systemet + at det er et mindre potensielt lekkasjepunkt under vannlinja.

Og når jeg har meget stor vanntank og fyller sjelden og ligger mest i havn/gjesthavn, så er vel det ikke mye å lure på.

Mvh

Link to post
Share on other sites

.......Og når jeg har meget stor vanntank og fyller sjelden og ligger mest i havn/gjesthavn, så er vel det ikke mye å lure på....

Separat vanntank til vann for toalettene er et must ...... bakteriene stopper ikke i en enveisventil!!!

 

Quote Peggie Hall....

 

"NEVER connect a sea water toilet to the onboard fresh water system. It cannot be done without risk of polluting the potable water supply, damage to the toilet, or both...and every mfr specifically warns against doing so in their installation instructions. ONLY toilets that are designed by the mfr to use pressurized flush water can safely be connected to the onboard fresh water system. "

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Separat vanntank til vann for toalettene er et must ...... bakteriene stopper ikke i en enveisventil!!!

 

Quote Peggie Hall....

 

"NEVER connect a sea water toilet to the onboard fresh water system. It cannot be done without risk of polluting the potable water supply, damage to the toilet, or both...and every mfr specifically warns against doing so in their installation instructions. ONLY toilets that are designed by the mfr to use pressurized flush water can safely be connected to the onboard fresh water system. "

Det tenkte jeg også på, men det er greit å få det fra noen som KAN sin drittprat. "mfr" står tydeligvis for "manufacturer". I starten trodde jeg det betydde noe annet, ala: "You mfr sob!" Det ville gitt mening i sitatet det også :lol:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

........ "mfr" står tydeligvis for "manufacturer". I starten trodde jeg det betydde noe annet, ala: "You mfr sob!" Det ville gitt mening i sitatet det også :lol:

mfr = manufacturer .... riktig det :yesnod: ... tenkte ikke på alternativ betydning .... og postet direkte sitat med forkrtlsr.... :rolleyes:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Separat vanntank til vann for toalettene er et must ...... bakteriene stopper ikke i en enveisventil!!!

Så du mener at selv om vanntanken ligger høyere enn toiletten og når toiletten er utstyrt med el. spyling så er det fremdeles fare for at det kan komme bakterier tilbake i vanntanken???

 

ONLY toilets that are designed by the mfr to use pressurized flush water can safely be connected to the onboard fresh water system.

 

Er ikke dette en bekreftelse på at det går greit med el.toalett?

 

Og hva er best å bruke til støping av hullen, glassfibermatte (med løse glassfiber eller duk med rutemønster??

Redigert av Keiko ll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så du mener at selv om vanntanken ligger høyere enn toiletten og når toiletten er utstyrt med el. spyling så er det fremdeles fare for at det kan komme bakterier tilbake i vanntanken???

 

ONLY toilets that are designed by the mfr to use pressurized flush water can safely be connected to the onboard fresh water system.

 

Er ikke dette en bekreftelse på at det går greit med el.toalett?.....

det finnes elektriske toaletter .... og så er det elektriske toaletter som bruker trykkvann .... dvs at det er et positivt trykk på ferskvannssiden og spylingen er styrt med en solenoidventil, og tilhørende leamikk, u-bend osv. Standard toaletter har pumpe som trekker vann med membran/impeller pumpe, og da har man åpent løp for ulumskhetene fra toalettskålen, ned inn til vannpumpen og direkte til vannforsyningen.... hvis tanken er høyere enn toalettet kan du også risikere at du stadighet vill drenere vanntanken, da standard toaletter ikke er laget for å holde på stort mot trykk, så U-bend opp over vannlinjen er ganske vanlig.... Vet ikke hvilken type toalett du har men de "ferskvannstoalettene" og systemer som jeg har sett her borte koster rundt NOK 10 - 12,000 med solenoidventil of seperat kvern ... eller hvor en høytrykks vannstråle i et kammers fungerer som kvernen på et vanlig elektrisk toalett.... samt at toalettets egen førtrykks pumpe har mye høyere trykk enn hva ditt normale trykkvann i tresfjorden vil ha ... vanligvis 24V pumper og tilbehør.

 

Hvis du ikke har et avansert system og "kun" har vanlig marine toalett så ville jeg ikke gjøre det som du tenker på....

 

Sjekk med en sanitærspesialist før du går i gang med dette!!! Jeg vil ikke si så mye mer her, da forurensing av vannforsyning ombord vil være en reell fare, noe som er en alvorlig sak og hvor du må ta hensyn til velvære for alle ombord. Det eneste jeg vil anbefale er å ikke gjøre dette med mindre systemet er designet av en sanitærspesialist, og som har korrekt utstyr og oppkoplinger som forsikkerer integritet av vannforsyningen din ombord.

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Okidoki, da er det notert og etter nærmere ettertanke lurer jeg på om jeg skal bruke en 40 liters kanne med påfylling utv. for det andre problemet er å vite når vår 40 liters septikktank er full......

Så slutt på vannet....... septikken full....................................

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

I har bygd om til ferskvannspyling på tolattet og tettet det gml hullet til saltvannspylingen. Tok den enkle varianten med å sveise på blindlokk på standard syrefast skrogjennomføring. Denne er jo hul innvendig og event lekasje spores enkelt.

 

På ferskvannspylingen står det en kuleventil som er stengt og åpnes kun når toalettet skal spyles. Her er altså spyling og ferskvannstank fysisk adskilt.

 

Skulle vi valgt el. toalett ville vi valgt Jabsco spylingen med fysisk atskilt inn og utløp denne var dog "svindyr".

MVH

 

Jolla

Redigert av Jolla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

I har bygd om til ferskvannspyling på tolattet og tettet det gml hullet til saltvannspylingen. Tok den enkle varianten med å sveise på blindlokk på standard syrefast skrogjennomføring. Denne er jo hul innvendig og event lekasje spores enkelt.

Enig i det, men det er ikke i selve gjennomføringen jeg tenker på lekk. men rundt for selv om det blir brukt sixaflex/tech 7 el.l så er det en potensiell fare for vanninntrenging i glassfiberen.

Det er nok her dette med at en skal sikre seg i hue og ræ......... til en hver tid :confused::crazy::cryin:

Link to post
Share on other sites

Enig i det, men det er ikke i selve gjennomføringen jeg tenker på lekk. men rundt for selv om det blir brukt sixaflex/tech 7 el.l så er det en potensiell fare for vanninntrenging i glassfiberen..........

Ok ... nå skal jeg "synse" litt mer .... Personlig så ville jeg ha beholdt gjennomføringen .... (dont fix it if it aint broken)... Lagt inn en U-bend godt over vannlinjen, og montert en treveis ventil... slik at du kan velge mellom ferskvanns og saltvanns spyling.... I den forstand så blir det ikke så viktig å huske på å fylle opp den nye ferskvannstanken.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Det høres fornuftig ut å ha 2 valgmuligheter, men uansett kommer jeg til å bytte skroggjennomføringen som er av messing og 25 år gammel.

Her gjelder nok ikke regelen "if it aint brioke, dont fix it" fordi jeg vet ikke noe om tilstanden i forb.m tæring etc.

Det er en billig løsning å bytte denne nå når jeg allikevel skal epoxyprime skroget, alternativet er ikke så billig :eek:

Men takker for innspill :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det høres fornuftig ut å ha 2 valgmuligheter, men uansett kommer jeg til å bytte skroggjennomføringen som er av messing og 25 år gammel.

Her gjelder nok ikke regelen "if it aint brioke, dont fix it" fordi jeg vet ikke noe om tilstanden i forb.m tæring etc.

jada ... bytt gjennomføringene siden du gjør denne store jobben... og hvis du vil ha mer kontroll på eventuell tæring, så legg opp kobberbånd eller kabel opp mot hver gjennomføring på innsiden av skroget og koble dette opp mot jordingsplaten din. Da vil zinc anodene, som også kobles opp mot denne/aksling, tæres og ikke gjennomføringene.... Lykke til med jobben...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...