Jump to content

LOA vs. LH


Bonus

Recommended Posts

Sitter og blar litt i Båtguiden 2006, og lurer litt på begrepsbruken av LOA (Length Over All) og LH (Length Hull).

Noen eksempler:

Windy 25 Mirage . : LOA = 768cm, LH = 768cm lik

Scand 7600 ........ : LOA = 757cm, LH = 683cm ulik

Fjord Terne 24 .... : LOA = 735cm, LH = 735cm lik

Nidelv 300 .......... : LOA = 920cm, LH = 920cm lik

Nidelv 725 .......... : LOA = 730cm, LH = 730cm lik

Nidelv 690 .......... : LOA = 714cm, LH = 690cm ulik

Askeladden 705 . : LOA = 708cm, LH = 708cm lik

GP 700 SE ........ : LOA = 700cm, LH = 700cm lik

 

Hvorfor har selv båter med rimelig lik skrogfasong både lik og ulik LOA / LH?

 

Jeg ha svar på dette mysteriet for å komme videre i livet :confused::lol:

Link to post
Share on other sites

Nidelv 690 .......... : LOA = 714cm, LH = 690cm ulik

Det trodde jeg også, men det ser ikke slik ut. Eksempelvis har verken Nidelv 690 eller Nidelv 725 baugspyd, og badeplatformen er rimelig grunn og integrert i skroget.

Nå ser det ut til at badeplatformen på Nidelven er ca 24 cm...

Bilde

 

Forskjell på LOA og LH er LOA inkluderer "løst" utstyr som er avtagbart, mens LH gjør det ikke. Dette medfører en del "snåle" tilfeller som med fiskebåten "Olavson" fra Fedje...

Link to post
Share on other sites

Jeg ser den o.b.lix.

Men hva da med Nidelv 725, den har jo også integrert badeplatform som stikker noen cm ut. Men den har lik LOA - LH, 730cm

Denne ser ut (på bilde) til å være mer "faststøpt", med en stålramme, mens 690 er en treplatform festet til stålramme. Slik ser det i alle fall ut for meg...
Link to post
Share on other sites

Dette er forde noen båter har baugspyd og badeplatttform integrert i i skroget. Når spyd og plattform er integrert så blir LOA og LH det samme.

LOA Totallengden er lik LH skroglengden.

Noen båter har ikke spyd og plattform integrert (en del av skroget) i skroget, da blir LH (skroglengden) kortere

 

Ett eksempel Scand Baltic LOA 968 og LH 873 Dette fordi her er spyd og skrog inger del av selve skroget (det kan fysisk fjernes)

skilsø 33 har LOA og LH på 900. her er plattform og spyd støpt inn i skroget.

Link to post
Share on other sites

Det trodde jeg også, men det ser ikke slik ut. Eksempelvis har verken Nidelv 690 eller Nidelv 725 baugspyd, og badeplatformen er rimelig grunn og integrert i skroget.

Forstår godt at du må ha svar på dette for å komme videre i livet Svenning.

 

Litt om N690. Badeplatformen er definivit "bolt on". Det ser du om du kryper under båten din. Da N690 ble lansert en gang tidlig på 90 tallet var badeplatformen mindre enn dagens båt og den fulgte maks lengde på skroget som er definert som nedkant av lukene til vannskirommet og dreggluken akter, og båten med badeplatform var 690 cm lang.

 

Så ble badeplatformen forlenget og båten ble 714 cm lang med badeplatform som forlenger båten i hele dens bredde.

 

Bildet under viser hva jeg mener

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hallo båtvenner...

 

Forstår det slik at LOA er lenght over all - all included. LH er skroglengde inkl. plattform når denne er integrert. Når LOA og LH er lik stikker ikke pullpitten lenger foran en skroget.

 

Blir ikke det riktig da:-)

 

KK

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Forstår godt at du må ha svar på dette for å komme videre i livet Svenning.

 

Litt om N690. Badeplatformen er definivit "bolt on". Det ser du om du kryper under båten din. Da N690 ble lansert en gang tidlig på 90 tallet var badeplatformen mindre enn dagens båt og den fulgte maks lengde på skroget som er definert som nedkant av lukene til vannskirommet og dreggluken akter, og båten med badeplatform var 690 cm lang.

 

Så ble badeplatformen forlenget og båten ble 714 cm lang med badeplatform som forlenger båten i hele dens bredde.

Takk Bitteliten for svar på et av livets mysterier. :confused: Da kan jeg konsentrere meg om nye ....
Link to post
Share on other sites

Jeg påstår ikke at verden er logisk, ei heller 690 som er 714 lang. Kanskje du kan gå løs på Scand 7600?

Nei, det er jo bare litt over en fot. Må være minst 3 (eller 7 som i ditt tilfelle ...)

 

(... eller mente du kanskje bare å utforske den store forskjellen mellom LOA og LH .... ?) :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...