scandman Startet 22.Februar.2006 Del på Facebook Startet 22.Februar.2006 Hei, Er det noen som har erfaring angående baugpropell type BP 450 QL? Jeg har innhentet noen tilbud for å installere baugpropell i min Scand 29 (4.5 tonn), og de fleste tilbyr SP55 (55 kg skyv), mens en tilbyr denne her som har 40 kg skyv, og kun 132 mm tunnel. Noen med erfaringer her som våger uttalte seg :-) Takker for alle innspill. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordic Svart 22.Februar.2006 Del på Facebook Svart 22.Februar.2006 Hei Jeg har SP55 i min Scand Nordic 27 og er meget fornøyd med det. Greit å ha litt ekstra skyv i trange havner med mye vind! Nordic Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FinnC Svart 22.Februar.2006 Del på Facebook Svart 22.Februar.2006 Hei! :nono: Har en Vetus 55kgf med 150mm tunnel i min Scand Baltic. Jeg vil ikke anbefale mindre skyvekraft enn 55 kg til denne båten, for dette er nødvendig når vinden trykker på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
henboe Svart 22.Februar.2006 Del på Facebook Svart 22.Februar.2006 Hei, Er det noen som har erfaring angående baugpropell type BP 450 QL? Jeg har innhentet noen tilbud for å installere baugpropell i min Scand 29 (4.5 tonn), og de fleste tilbyr SP55 (55 kg skyv), mens en tilbyr denne her som har 40 kg skyv, og kun 132 mm tunnel. Noen med erfaringer her som våger uttalte seg :-) Takker for alle innspill. Hei! Jeg kjøpte denne BP 450 Ql i fjor vår for 6500,-, og monterte den selv. Den har fungert utmerket så langt, og til min båt (27 marex 3500 kg) passet den perfekt!!! Har intet negativt og si om den i det hele tatt!! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 22.Februar.2006 Del på Facebook Svart 22.Februar.2006 Har kjøpt BP 450 QL som er på vei inn i båten min nå. Denne har to kontraroterende propeller, hvilket gir god skyvekraft (44 kg i min brosjyre) i forhold til tunneldiameteren (132 mm). På minussiden vil jeg bemerke at 132 mm synes å være en ukurant diameter. Det kunne kanskje bli et problem i fremtiden når en eventuelt skulle måtte skifte. Sånn sett er 150 mm svært kurant. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
henboe Svart 22.Februar.2006 Del på Facebook Svart 22.Februar.2006 Har kjøpt BP 450 QL som er på vei inn i båten min nå. Denne har to kontraroterende propeller, hvilket gir god skyvekraft (44 kg i min brosjyre) i forhold til tunneldiameteren (132 mm). På minussiden vil jeg bemerke at 132 mm synes å være en ukurant diameter. Det kunne kanskje bli et problem i fremtiden når en eventuelt skulle måtte skifte. Sånn sett er 150 mm svært kurant. Ukurant?? Om man ikke skulle få tak i ett rør, er det jo bare og lage ett..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 22.Februar.2006 Del på Facebook Svart 22.Februar.2006 Hei, Er det noen som har erfaring angående baugpropell type BP 450 QL? Jeg har innhentet noen tilbud for å installere baugpropell i min Scand 29 (4.5 tonn), og de fleste tilbyr SP55 (55 kg skyv), mens en tilbyr denne her som har 40 kg skyv, og kun 132 mm tunnel. Noen med erfaringer her som våger uttalte seg :-) Takker for alle innspill. Anbefaler absolutt den største av disse alternativene. Under gode værforhold vil du sikkert kunne klare deg uten baugpropell. Det er når vinden kommer at du virkelig ser betydningen av en kraftig baugpropell med god propell-diameter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 23.Februar.2006 Del på Facebook Svart 23.Februar.2006 (redigert) Ukurant?? Om man ikke skulle få tak i ett rør, er det jo bare og lage ett.....Det er ikke røret som er problemet, men utskiftingen av rør i skroget. Det er en ganske stor jobb i forhold til bare å skifte thruster. Dessuten. Det er ikke bare å "sette in nytt rør". Skroget bør profileres riktig rundt hullet for å hindre bremsing (pluss at det skal se stilig ut). For eksempel slik. Redigert 23.Februar.2006 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 23.Februar.2006 Del på Facebook Svart 23.Februar.2006 Det er ikke røret som er problemet, men utskiftingen av rør i skroget. Det er en ganske stor jobb i forhold til bare å skifte thruster. Dessuten. Det er ikke bare å "sette in nytt rør". Skroget bør profileres riktig rundt hullet for å hindre bremsing (pluss at det skal se stilig ut). For eksempel slik. Dette var da spesielt flott og forseggjørt arbeid som blir vist på bildet. Det er ytterst sjelden jeg ser så vakkert arbeid. Profileringen i forkant og bakkant av propellåpningen, samt av skroglinjene var usedvanlig vakkert gjort. Regner med at bildet ikke er manipulert. Er arbeidet utført av biloppretter eller av kunstner? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
giver Svart 23.Februar.2006 Del på Facebook Svart 23.Februar.2006 Hei Jeg trodde profilering rundt tunnel var standard. Kommer kanskje litt dårlig frem på dette bildet. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 23.Februar.2006 Del på Facebook Svart 23.Februar.2006 Hei Jeg trodde profilering rundt tunnel var standard. Kommer kanskje litt dårlig frem på dette bildet. mvh giver Hadde vært fint med bilde hvor prifileringen omkring truser åpningen kom bedre frem. Men det er sikkert svært godt arbeid også her. Når man går omkring på opplagsplasser nå om vinteren og ser på de ettermonterte baugpropellene er det ganske stor variasjon i hvorledes profileringen er utført. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
giver Svart 23.Februar.2006 Del på Facebook Svart 23.Februar.2006 Hadde vært fint med bilde hvor prifileringen omkring truser åpningen kom bedre frem.HeiHer må vel "prentesvarten" gjort en gedigen jobb. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 23.Februar.2006 Del på Facebook Svart 23.Februar.2006 (redigert) Dette var da spesielt flott og forseggjørt arbeid som blir vist på bildet. Det er ytterst sjelden jeg ser så vakkert arbeid. Profileringen i forkant og bakkant av propellåpningen, samt av skroglinjene var usedvanlig vakkert gjort. Regner med at bildet ikke er manipulert. Er arbeidet utført av biloppretter eller av kunstner? Dette er designet av en kunstner i sitt fag. Det er Luigi, båtbyggeren min som har designet alle slike detaljer under veis. Han er perfeksjonist når det gjelder detaljer og har flinke håndverker med seg på laget. Da arbeidskraften i Thailand er meget rimelig, benytter Luigi sjansen til å "ta det helt ut" i detaljene. Flere bilder vil komme etter hvert. Ingen er manipulert. Redigert 23.Februar.2006 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 23.Februar.2006 Del på Facebook Svart 23.Februar.2006 Hei Her må vel "prentesvarten" gjort en gedigen jobb. mvh giver Takk for forståelsesfullhet. Det er bra at det ikke er veipunkt koordinatene som skrives like upålitelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.