Jump to content

Baugpropell (BP 450 QL)


scandman

Recommended Posts

Hei,

 

Er det noen som har erfaring angående baugpropell type BP 450 QL?

 

Jeg har innhentet noen tilbud for å installere baugpropell i min Scand 29 (4.5 tonn), og de fleste tilbyr SP55 (55 kg skyv), mens en tilbyr denne her som har 40 kg skyv, og kun 132 mm tunnel.

 

Noen med erfaringer her som våger uttalte seg :-)

 

Takker for alle innspill.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Er det noen som har erfaring angående baugpropell type BP 450 QL?

 

Jeg har innhentet noen tilbud for å installere baugpropell i min Scand 29 (4.5 tonn), og de fleste tilbyr SP55 (55 kg skyv), mens en tilbyr denne her som har 40 kg skyv, og kun 132 mm tunnel.

 

Noen med erfaringer her som våger uttalte seg :-)

 

Takker for alle innspill.

Hei! Jeg kjøpte denne BP 450 Ql i fjor vår for 6500,-, og monterte den selv. Den har fungert utmerket så langt, og til min båt (27 marex 3500 kg) passet den perfekt!!! Har intet negativt og si om den i det hele tatt!!

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt BP 450 QL som er på vei inn i båten min nå. Denne har to kontraroterende propeller, hvilket gir god skyvekraft (44 kg i min brosjyre) i forhold til tunneldiameteren (132 mm).

 

På minussiden vil jeg bemerke at 132 mm synes å være en ukurant diameter. Det kunne kanskje bli et problem i fremtiden når en eventuelt skulle måtte skifte. Sånn sett er 150 mm svært kurant.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt BP 450 QL som er på vei inn i båten min nå. Denne har to kontraroterende propeller, hvilket gir god skyvekraft (44 kg i min brosjyre) i forhold til tunneldiameteren (132 mm).

 

På minussiden vil jeg bemerke at 132 mm synes å være en ukurant diameter. Det kunne kanskje bli et problem i fremtiden når en eventuelt skulle måtte skifte. Sånn sett er 150 mm svært kurant.

Ukurant?? Om man ikke skulle få tak i ett rør, er det jo bare og lage ett.....
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Er det noen som har erfaring angående baugpropell type BP 450 QL?

 

Jeg har innhentet noen tilbud for å installere baugpropell i min Scand 29 (4.5 tonn), og de fleste tilbyr SP55 (55 kg skyv), mens en tilbyr denne her som har 40 kg skyv, og kun 132 mm tunnel.

 

Noen med erfaringer her som våger uttalte seg :-)

 

Takker for alle innspill.

Anbefaler absolutt den største av disse alternativene.

 

Under gode værforhold vil du sikkert kunne klare deg uten baugpropell.

 

Det er når vinden kommer at du virkelig ser betydningen av en kraftig baugpropell med god propell-diameter.

Link to post
Share on other sites

Ukurant?? Om man ikke skulle få tak i ett rør, er det jo bare og lage ett.....

Det er ikke røret som er problemet, men utskiftingen av rør i skroget. Det er en ganske stor jobb i forhold til bare å skifte thruster.

 

Dessuten. Det er ikke bare å "sette in nytt rør". Skroget bør profileres riktig rundt hullet for å hindre bremsing (pluss at det skal se stilig ut).

 

For eksempel slik.

Bilde

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er ikke røret som er problemet, men utskiftingen av rør i skroget. Det er en ganske stor jobb i forhold til bare å skifte thruster.

 

Dessuten. Det er ikke bare å "sette in nytt rør". Skroget bør profileres riktig rundt hullet for å hindre bremsing (pluss at det skal se stilig ut).

 

For eksempel slik.

Bilde

Dette var da spesielt flott og forseggjørt arbeid som blir vist på bildet.

 

Det er ytterst sjelden jeg ser så vakkert arbeid.

 

Profileringen i forkant og bakkant av propellåpningen, samt av skroglinjene var usedvanlig vakkert gjort. Regner med at bildet ikke er manipulert.

 

Er arbeidet utført av biloppretter eller av kunstner?

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg trodde profilering rundt tunnel var standard.

Kommer kanskje litt dårlig frem på dette bildet. mvh

giver

Hadde vært fint med bilde hvor prifileringen omkring truser åpningen kom bedre frem. Men det er sikkert svært godt arbeid også her.

 

Når man går omkring på opplagsplasser nå om vinteren og ser på de ettermonterte baugpropellene er det ganske stor variasjon i hvorledes profileringen er utført.

Link to post
Share on other sites

Dette var da spesielt flott og forseggjørt arbeid som blir vist på bildet.

 

Det er ytterst sjelden jeg ser så vakkert arbeid.

 

Profileringen i forkant og bakkant av propellåpningen, samt av skroglinjene var usedvanlig vakkert gjort. Regner med at bildet ikke er manipulert.

 

Er arbeidet utført av biloppretter eller av kunstner?

Dette er designet av en kunstner i sitt fag. Det er Luigi, båtbyggeren min som har designet alle slike detaljer under veis. Han er perfeksjonist når det gjelder detaljer og har flinke håndverker med seg på laget. Da arbeidskraften i Thailand er meget rimelig, benytter Luigi sjansen til å "ta det helt ut" i detaljene. Flere bilder vil komme etter hvert. Ingen er manipulert. Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...