Jump to content

Maxi fenix vs Bostrøm 31


Båtdrømmeren

Recommended Posts

Jeg lurer på hva godtfolk her på forumet mener om de to båtene.

Jeg skal som sikkert mange her inne har fått med seg, vært på jakt etter seilbåt til meg og dama.

Det vi ønsker av båten er comfort til lange og korte turer.

Begge båtene er ganske likt utstyrt.

Hvordan er disse båtene som førstegangs seilbåt? begge båtene har rulleforstag og alt er trukket til cocpit.

Noen der ote som har noen tips?

Link to post
Share on other sites

JEg hadde en B-31 innen jeg kjøpte min Bavaria. Vi var fornøid med den. Mye båt for pengene.

Men jeg må si att hvis det står mellom en Fenix og en Bostrøm, og prisen er passe like hadde jeg valgt Fenixen. Dette siden den har en større sittbrønn, og ikke baby stag som går i mitten av forpiken.

Link to post
Share on other sites

Begge båtypene er helt sikkert fine førstegangsbåter. De fleste (alle?) Bostrømene er halvfabrikata såvidt jeg har skjønt. Hvilket gjør at innredningskvaliteten kan variere endel, men trenger nødvendigvis ikke være noen ulempe.

 

Jeg har ikke seilt noen av disse båtene, men ville mene at selv om de har omtrent samme LYS, vil jeg tippe Fenixen er noe livligere å seile.

 

Bostrømen har Mastheadrigg, med størst areal i forseilet. Med stor Genoa er det i større grad fint med rulleforstag. Det gjør det relativt enkelt å justere arealet. Ulempen er at det er litt mere pes å slå med en stor Genoa. Mye duk å vinsje inn. Mastheadrigg kan føles litt mer robust siden du har et akterstag som hjelper med å holde masten oppe.

 

Fenixen har brøkdelsrigg. Da blir Storseilet større. Det blir lettere med slagene, spesielt med en selvslående fokk, som mange Fenixer har. Rulleforstag blir da gjerne litt mindre påkrevd, da den selvslående fokken er rimelig enkel å berge, og det skal temmelig lite vind til før man trenger Genoa. Brøkdelsrigg føles mindre robust, men en må bare venne seg til at toppvantene er dimensjonert for å ta lasten...

 

B31 er jo større enn Fenixen. Men Fenixen er vel noe mer moderne og bredere akter. B31 har i mine øyne en ganske trang cockpit? Kult med ratt, men det tar endel plass. Som turbåt er det nok litt mer innvendig plass/stuerom i en B31? Selv om Fenixen er svært godt utnyttet. Fenixen er nok noe friskere å seile, og på østlandet er det vel entypeseilaser med Fenix. Uten at jeg ville sagt at Fenixen er vanskelig å seile.

 

Subjektivt mellom disse to. B31en litt mer egnet for langtur, mens Fenixen kanskje er morsommere å seile? Utseendet er jo ganske forskjellig...noen vil vel mene at den ene er vakrere enn den andre?

Link to post
Share on other sites

snakker du om B31 MK II eller den vanlige som Joelle hadde ? For hvis du kommer over en VELBYGGET B31MKII, ville neimen ikke jeg vært sikkert. Fenixen er rommelig, velseilende, og holder seg bra i pris, men B31` en er mer HAVSEILER. Rattstyring har den også, samt et SKIKKELIG solid skrog. Seilmessig kan den ikke henge med Fenix`en; spesielt i lett vind, men alt i alt er B31`en en etter min mening skikkelig undervurdert båt, ( men Fenix`en er overvurdert ? ) og kan gi deg et bra kjøp.

 

Fenix`er utvilsomt mer letthåndterlig, særlig i trange farvann. Brøkdelsrigg og selvslåer sørger for dette.

 

Begge er fine båter, men er altså etter min mening litt for forskjellige til å kunne sammenlignes direkte. Vil anta at Fenix`en også er endel dyrere ? Kommer du opp i 200`+, ville iallefall JEG sjekket ut f.eks en Ballad. Denne er nok hvassere enn B31`en seilmessig, og langt mer rommelig. Du får en Ballad fra omtrent 190`og oppover..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Fenixen kan jeg få kjøpt til 130.000 med en skade i baug og en skade på roret. Motoren som sitter i Fenixen er fra 81 og ikke overhalt. Skaden er ikke være enn at jeg med en del egeninnsats klarer å få den hel å pen igjen. Men det er et drawback at den må seiles fra stavanger til Fredrikstad.

Jeg liker Fenixen veldig godt da den er (moderne å se på) litt penere.

Men det med plass er ikke så viktig siden vi bare er to som skal på ferie i båten( alle de andre i familien på bedde sider har egne båter) så det er ikke så mange som skal bli med på tur.

B 31 ligger i oslo men selger forlanger 160.000 for båten.

Motoren ser ut til å være av nyere dato(??? Skal sjekkes) så har den blitt overhalt nylig.

Utstyrsmessig er de ganske like.

Link to post
Share on other sites

jeg TROR at om det vraket i Stavanger skal til Oslo, må du basere deg på å sende den f.eks som dekkslast. Å bile en krybbe til Stavanger, få løftet den på dekk, og sendt den sjøveien til Fredriksstad, er ikke SÅÅ vanskelig å organisere. Hør med Astor, han sendte det nye bølgekraftverket sitt med LECA NORD i høstes var det vel ?

 

Å jobbe titalls mil; for ikke å si timesvis kjøring hjemmefra, er sjelden noen god idè. Belive me -jeg har prøvd..

Og - det er bedre å legge en titusing ekstra i prosjektet, enn å ende opp med å måtte gjøre deler av jobben to ganger, med ekstrakostnader og tullball på DET istedet.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Va inne og kikket på Bostrømen på Finn, den ser meget bra ut.

Det som er possitivt er:

Ikke den sorte Pettersson Briard masta uten den mer moderne sølv elokserte.

Det er ikke orginal vinduer, uten nye med alu profil.

Ny komfyr

Akterstags strammer(ikke orginal)

Gjetter på att du kan gi ett bud på 155-160 og få tillslag på den.

Hvor gammle er seilen?

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke uttale meg om Bostrømen på noen konstruktiv måte da dette er en båt jeg ikke har greie på. Men utstyrsmessig ser det jo greit ut på den som ligger i Oslo. Bostrøm har vel kun 1 stikkøye akter etter det jeg husker. Dette var viktig for oss når vi handlet. Ønsket faste sengeplasser. Det finnes vel også mange selvbygger eksemplarer av denne båten. Dette kan jo også være avgjørende for at de noen ganger ligger under feks Fenixen i pris ??

 

EDIT : Motoren har hatt en total overhaling står det i anonnsen. Hva ligger i dette ? Er en del som regner impellerskifte, oljeskift, ventiljustering som en total overhaling også :wink:

 

Vi har selv hatt en Fenix i 1 å nå. Den er vi godt fornøyd med. Prisene ligger nok litt høyere på disse enn mange andre man kan samenligne med. Men vi fikk en båt vi trives med uansett pris. Den er lettseilt, romslig til å være "så liten", og må innrømme at jeg synes Fenixen har en flott fasong sammenlignet med mange andre fra tidlig 80 tall.

 

Har fått med meg at du lurer på den skadede Fenixen i Stavanger. Jeg har ikke kompetanse på å vurdere slike skader som det er på denne. Men det hadde ihvertfall skremt meg bort fra en evt handel. Ikke minst som Suzuki kommenterer at den ligger langt unna med tanke på reperasjonene du har forann deg før en eventuelt seilas ned kysten. Synes det er merkelig at en forhandler som lever av å selge båter ikke kan stille med bedre bilder av salgs objektene enn det de klarer her ( !! ). Samme Fenix er brukt på 3 anonnser ( !! ) Enten vil de ikke selge båtene, eller så er det for mye å sette fingeren på. Dette synes jeg går igjen hos mange forhandlere av bruktbåter. Har du vært i Stavanger å kikket på den ?

 

Et raskt søk på Finn viser at det er noen Fenixer til salgs. I Kr.sand ligger det en -83 mod til 195.000.- Kanskje denne er verdt å ta en kikk på ? I gjestehavna i Grimstad ligger det også en. Litt dyrere vel og merke, men alt kan prutes på !

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

hei jeg er jo en glad eier av en bostrøm 31 mk2, 80 mod ,og er svert godt fornøyd med båten

når det gjelder priser på bostrøm så har vel dem bare blitt dyrere og dyrere! min båt

betalte jeg 240 000 kr og det er faktisk den dyreste b31 jeg har sett :rolleyes: men også en av di fineste og i god stand. nytt storseil nytt autopilot ny gaskomfyr log dybde trip instument rulgenoa rimelig nytt osv. mottoren er ikke overhalt men går som en klokke uten problemer og lekasjer av noe slag

jeg er ingen erfaren seiler men greier fint og takle båten helt alene for seil

og fordelen med stor rullgenua er jo at du bare trenger det får og få fin fart, greit hvist du er alene :cool:

synes heller ikke båten er unormal treg hverken i lite eller sterk vind! det er nokk mange som har blitt fra seilt av en bostrøm i sin tid :lol: lese om båten hær http://groups.msn.com/danskb31klub/_homepa...?pgmarket=da-dk

 

det viktikste forskellene fra en vanlig bostrøm31 til en bostrøm 31 mkll er

at mkll har bedre plass i sitte brønn, stå høyde under dekk rorsjegg ankerbrønn i baugen

disse ble vel laget fr 1978 og opp.

 

inventaret i bostrømen ble til slutt standarisert og er lik i di fleste båter.

spør du meg så har jeg valkt bostrømen hvist det er mkll

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...