Jump to content

Import av Fairline fra USA/Krotia(ikke EU)


joda

Recommended Posts

Her er det bare å hente båten, ikke noe krav om CE merking :yesnod:

 

Kun de vanlige "herlige" norske avgiftene på båt, frakten og hk avgiften å betale til Fru Halvorsen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

:cryin: Jeg vurderer å importere en Fairline 96 mod ifra USA eller Krotia.Dette er jo selvfølgelig ikke EU land,men båten er produsert i ett EU land..Noen som kjenner til reglene da??

På forhånd takk

Vær obs på de norske avgiftene (momsen). Dersom du lar ekspeditør håndtere hele frakten kommer det moms også på frakten. Dersom du selv håndterer deler av hjemtransporten har du mulighet til å finansiere deler av en fin tur med det som ellers hadde blitt moms-penger.

 

Men dette er nok et noe komplisert regnestykke.

Link to post
Share on other sites

Dersom du selv håndterer deler av hjemtransporten har du mulighet til å finansiere deler av en fin tur med det som ellers hadde blitt moms-penger.

Nåhh. Der vil nok fru Halvorsen og hennes lakeier være uenig med deg, roaldbj. Det er fraktkostnadene det skal erlegges merverdiavgift av, uansett hvilke kostnader det er og hvorledes de er pådratt. Derfor er også kostnadene til frakt på egen kjøl gjenstand for tvungent prosentmessig beregnet bidrag til den kongelige norske statskasse. Alternativt kan du sende en skjerv til PLO eller Hamas direkte, det er jo der pengene våre havner til slutt likevel. :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nåhh. Der vil nok fru Halvorsen og hennes lakeier være uenig med deg, roaldbj. Det er fraktkostnadene det skal erlegges merverdiavgift av, uansett hvilke kostnader det er og hvorledes de er pådratt. Derfor er også kostnadene til frakt på egen kjøl gjenstand for tvungent prosentmessig beregnet bidrag til den kongelige norske statskasse. Alternativt kan du sende en skjerv til PLO eller Hamas direkte, det er jo der pengene våre havner til slutt likevel. :rolleyes:

Du har helt sikkert rett i dette. Jeg har imildertid ikke hørt av bekjente som har kjøpt båt i Sverige og gjennomført sin sommerferie der med båten har blitt innkrevd/ fått beregnet fraktkostnader fra kjøpestedet til Norge på egen kjøl. Lurer på hvordan formelen ser ut for beregning av frakten?

 

Tilsvarende kjenner jeg til personer som har kjøpt båt i Middelhavet og i England og som har seilt den hjem uten å få påslag for ferieturen.

 

Formoder at tollmyndighetene da har lurt seg selv og finanisert flotte turer ombord.

 

I så fall har PLO gått glipp av noen kroner - men de tar dem kanskje igjen på andre områder. Dieselen blir stadig dyrere.

Link to post
Share on other sites

Det er vel snakk om motorbåt i dette tilfellet da.... Tollvesnet har selv sagt at tillegget for frakt er marginalt for en seilbåt..... men de Fairline jeg kjenner til har motor som fremdriftmiddel...

 

Hvordan dette beregnes er såre enkelt.... Det er skjønn fra Tollvesnets side om du som kjøper ikke kan fremlegge en troverdig dokumentasjon på noe annet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er skjønn fra Tollvesnets side om du som kjøper ikke kan fremlegge en troverdig dokumentasjon på noe annet...

:yesnod::yesnod:

I utgangspunktet er det drivstoffkostnaden fra det sted du henter båten til det sted du kommer inn til Norge. Pluss kostnader til reise herfra og til det sted du henter båten. Helt ukomplisert.

 

At noen velger å ikke oppgi dette som fraktkostnad, eller oppgir en kortere strekning, eller om Tollvesenet ikke avkrever vare-eieren opplysninger om dette, endrer ikke på avgiftsplikten.

 

Disclaimer: Det jeg her har sagt, betyr IKKE at Worse mener at frakten "burde" avgiftsbelegges. Jeg mener selvsagt det motsatte. Men gjeldende regler er ikke enige med meg. Og jeg tviler på at fru Halvorsen kan omvendes til den rette tro. :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Her er det bare å hente båten, ikke noe krav om CE merking

Er du helt sikker på dette? Prismessig er det jo STOR forskjell på samme båt dersom den bare ligger på utsiden av EU grensen i forhold til innsiden. Og når avstanden er såvidt liten fra det ene landet til det andre virker det rart med en slik prisforskjell dersom det ikke er hindringer for å få den inn i EU/EØS.

Link to post
Share on other sites

Er du helt sikker på dette?

:yesnod::yesnod:

 

Dette er sakset fra Sjøfartdirektoratets informasjonsdukument...Sjøfartdirektoratets informasjonsdukument

 

Det kreves ikke CE-merke for en fritidsbåt som er produsert innenfor EØS-området før 16. juni 1998, fordi båten var satt på markedet før fritidsbåtforskriften trådte i kraft. At båten har vært brukt i Japan (som tredje land) i mellomtiden forhindrer ikke at den nå kan importeres og fritt omsettes i Norge.

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takker for linken - har ikke sett dette dokumentet før. Du har visst helt rett.

 

Dette er sakset fra Sjøfartdirektoratets informasjonsdukument

Der står det blant annet:

"Unntak fra krav til CE-merking ved import:

•Fritidsbåter som beviselig har vært på markedet og tatt i bruk i EØS-området før 16. juni 1998, uavhengig av hvor båten er produsert

•Fritidsbåter som er produsert i EØS-området før 16. juni 1998, uavhengig av om disse er satt på markedet eller tatt i bruk i EØS-området

•Historiske fartøy, merket som sådan

•Konkurransefartøy, merket som sådan"

 

Da er det nok noen gode muligheter som venter, selvom reise, transport, mvs og hk avgift utgjør et stort beløp.

Link to post
Share on other sites

Er du helt sikker på dette? Prismessig er det jo STOR forskjell på samme båt dersom den bare ligger på utsiden av EU grensen i forhold til innsiden. Og når avstanden er såvidt liten fra det ene landet til det andre virker det rart med en slik prisforskjell dersom det ikke er hindringer for å få den inn i EU/EØS.

Det må betales mva for å få disse inn i EU.

Kan være gunstig for oss Nordemenn som må betale mva uansett om vi tar båten fra EU eller utenfor.men for en EU borger blir differansen stor.

Link to post
Share on other sites

Det er vel snakk om motorbåt i dette tilfellet da.... Tollvesnet har selv sagt at tillegget for frakt er marginalt for en seilbåt..... men de Fairline jeg kjenner til har motor som fremdriftmiddel...

 

Hvordan dette beregnes er såre enkelt.... Det er skjønn fra Tollvesnets side om du som kjøper ikke kan fremlegge en troverdig dokumentasjon på noe annet...

En kan vel "avtale" overtakelses-sted nær grensen til Norge, da skulle en vel ha en fair sjanse til å omgå evt stivbeinte tollere.

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men for en EU borger blir differansen stor.

For EU-borgere kan man velge å vrake i bruktbåter fra alle EU-land, for innenfor EU holder det at mva er betalt en gang i ett av landene. For folk i EU-land med høye mva-satser kan det være en del å spare på å kjøpe bruktbåt i EU-land med lave mva-satser, og dette er nok enklere enn å importere fra land utenfor EU. (Hva de som bor i EU-land med lave mva-satser gjør med hensyn til båtkjøp vet jeg ikke så mye om.)

 

EU-borgeres kjøp av nye båter er en annen historie. I Sverige er det en del som kjøper båt i EU-land med lavere mva-satser for å ha den i disse landene, og da betaler de mva til disse landene. Når båten har ligget i disse landene så lenge at de regnes som bruktbåter ombestemmer man seg og tar båten hjem til Sverige. (For tiden holder det visst at båten ligger i utlandet i tre måneder før man ombestemmer seg.) Med andre ord er kreativiteten for å unngå skatt og avgifter stor også i andre land. :lol: (Dette er kanskje kjekt å vite for nordmenn som vil kjøpe båt i Tyskland og ha den liggende i svensk havn.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...