Jump to content

Anbefalninger til å tegne det elektriske anlegget?


SeaMaster175

Recommended Posts

Skal i sommer eventuelt neste vinter legge opp det elektriske i båten på nytt. Har ikke så mye annet å gjøre, så jeg tenkte jeg skulle prøve å tegne det opp.

 

Noen som har anbefalning på hvilket tegneprogram jeg kan bruke?

 

Føler at det ikke blir så bra i Paint...

 

Ser at Lars H. har tegnet opp sitt flott, skulle gjerne ha lagd det på ca samme måte.

 

M/B Gamla

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I Office-pakken er nok Power-Point mer egnet til å tegne elektroskjema (Har du ikke PowerPoint så er OpenOffice like greit og gratis nedlastbar)

 

Så kan du begynne å konstruere komponentene (batteri, bryter m m) plassere de på arket og så forbinder du disse med forbindelseslinjer som hekter seg til komponentene. Da kan du etterpå flytte objektene og linjene følger bare med.

 

Har laget mange skjemaer på denne måten :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tegneprogrammet til OpenOffice så slettes ikke så ille ut. Før jeg bruker mye tid på å sette meg inn i detaljene, går det ann å lage seg bibliotek av vanlig brukte symboler, f.eks brytere, batterier osv? Kan en f.eks. tegne disse i et annet program og importere de til biblioteket som et gif-bilde? Jeg tenker også på alle symbolene jeg har på de skjemaene jeg tegnet på jobben i Design Architect. Det hadde vært fint å kunne klippe ut disse symbolene og bruke de i OpenOffice.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bibliotek... det vet jeg ikke, men mye går jo an med klipp, lim, duplisering. Og du kan vel også lage deg .gif-symboler hvor du kan hekte forbindelseslinjene til.

 

Men selvfølgelig gjenstår det mye i forhold til et dedikert el-skjema tegneprogram. Ikke minst at tilkoblinkspunktene til et symbol ikke kan plasseres hvor som helst på kanten av symbolet.

 

Håper, det var et brukbart svar.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tegneprogrammet til OpenOffice så slettes ikke så ille ut. Før jeg bruker mye tid på å sette meg inn i detaljene, går det ann å lage seg bibliotek av vanlig brukte symboler, f.eks brytere, batterier osv? Kan en f.eks. tegne disse i et annet program og importere de til biblioteket som et gif-bilde? Jeg tenker også på alle symbolene jeg har på de skjemaene jeg tegnet på jobben i Design Architect. Det hadde vært fint å kunne klippe ut disse symbolene og bruke de i OpenOffice.

 

Lars H.

Gjorde en rask test.

I tegneprogrammet OpenOffice Draw kan du lett importere bitmaps.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Dia brukte jeg til å "tegne" sideoppsettet i ZETT.no for flere år siden.

 

Meget enkelt, gratis og med rimelig god funksjonalitet i denne type tegninger.

 

Her tror jeg du finner dette.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Visio som er ett tillegg til Officepakken.

Fungerer greit det.

Bruker både Acad LT og Visio. Acad er ikke egnet for nybeggynnere, med MS Visio er et enkelt, men avansert program som kan brukes til det meste av tegningsoppgaver. Enkelt å bruke ferdige forhåndsdefinerte symboler, samt det er enkelt å legge inn engne symboler i bibilioteket der. Kan anbefales !!

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...