Jump to content

Ballast i sjekte.


bias

Recommended Posts

Jeg har lest trådene i emneregisteret om ballast, men jeg trenger en omtrentlig vurdering på hvor mye ballast jeg har behov for.

 

Bilde av båten finner du her

 

Tidligere eier har hatt ballast i båten. Som dere kan se på bunnstoffet, så er vannlinjen 15-20 cm under der bunnstoffet stopper.

 

Båten er veldig rank i sjøen. Det er faktisk veldig plagsomt. Er det noen som har noen som tør ta en kvalifisert gjettning på hvor mange kilo jeg trenger i kjølen for å få stabilisert båten?

 

Båten er 22 fot, ca 2m bred.

Redigert av bias (see edit history)

"Triumph turns an ordinary man into a mechanic."

Link to post

Da jeg var sjark eier lå ballasten i denne i sidene et godt stykke opp i båten. Legger du ballasten helt ned i kjøle vil du få en rank båt. lasten i sjarken besto av kuppelstein.

 

Det skulle vel ikke være den store utfordringen å regne ut m3 innholdet på de 20 cm som ikke er under vannlinjen. Ta mål for hver 10cm og del på antallet for så å gange dette med lengde og dybde. Du vil da då ut volumet, som skulle si noe om vekten du må inn med. Skal vi tippe 250kg

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Jeg har notert meg at noen mener at ballasten skal ligge i vannlinjen, ut på hver side mens andre mener at den skal ligge i bunnen av båten. Min logikk sier at for å få mest mulig utnyttelse av vekten, så må man ha ballasten så langt nede som mulig. Kraft ganger arm. Men min logikk har nødvendigvis ikke hold i virkeligheten. Jeg kan også se for meg at det kan bli et problem å få ballasten på et annet sted enn i bunnen av kjølen, siden det er nokså dårlig plass under dørken. Jeg har hørt rykter om at små rullestein er noe som var mye brukt tidligere. Den er lett tilgjengelig og har ingen spisse kanter. Alternativt så har jeg tenkt på bly fra gamle bilhjul.

"Triumph turns an ordinary man into a mechanic."

Link to post

Det kommer litt an på hva du er ute etter.

 

Rank båt er en båt som vipper mye når f.eks. folk beveger seg i båten. Denne rankheten fikser du best med å legge ballast i bunnen av båten. Denne ballasten fører også til at båtens stabilitet øker, ikke så lett for å kantre. Båtens bevegelser vil bli hurtigere med denne plasseringen av ballast.

 

Båten har brå bevegelser, den er altså ubehagelig i sjøgang. Kansje spesielt når det kommer uventede sjøer fra andre båter. Ballast ut i sidene vil gi tregere bevegelser. Dette er også kraft ganger arm, men i horisontalplanet. Denne form for ballast senker stabiliteten.

 

Ballast, uansett oppe eller nede, plasseres best rundt nullspantet (rundt det punktet båten vipper i lengderetningen når den går i bølger).

 

Jeg vil anta at 3- til 500 kg vil gjøre susen. Antar at båten er omlag 21 fot.

Link to post

Her var det mye hjelp å få!! :)

 

Båten er nokså smal i forhold til lengden. Den har vært registrert som fiskebåt, så den må ha vært mindre vinglete enn den er nå. Fiskekommen er tom for vann, og som sagt så er det tatt ut ballast.

 

Dersom noen går ned i båten, så velter alt som måtte stå rundt forbi. Jeg har grått noen tårer over spilt pils. Man kan heller ikke gå på dekket forrut, uten at det krenger voldsomt. Forstår jeg Hulda riktig, så bør jeg få mest mulig vekt, lavest mulig i sentrum av båten. Jeg bør kansje begynne med 300 kilo.

"Triumph turns an ordinary man into a mechanic."

Link to post

Når båten er så rank som du beskriver, da må GZ økes, for å holde seg i stabilietsspråket. Det gjør man mest effektivt ved å legge all ballasten så lavt som mulig, altså i kjølrennen. Hvis stabiliteten hadde vært tilfredsstillende, slik at du bare ønsket at den skulle flyte tyngre i sjøen, da kunne du med fordel ha plassert noe av ballasten oppe i sidene, under benker, etc. Dette ville ha vært gjort for å unngå at båten skulle bli så "stiv" at den ble ubehagelig krapp i bevegelsene.

 

Hvis båten er ca 6 meter lang og 2 meter bred i vannlinjen, da kan du regne med at vannlinjearealet er ca 8 kvadratmeter. (Jeg anslår "finhetsfaktoren" til å være 2/3). Med et vannlinjeareal på 8 kvm trenges ca 800 kg for å få båten ca 10 cm dypere i sjøen. I praksis er det enkelt å prøve seg frem; begynn gjerne med 3-4-500 kg og se hvordan båten forandrer seg.

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Husker at Ragnar Thorsen, forfatter og seiler av "Saga Siglar" skrev om ballasten de måtte ha i vikingknarren. De brukte rullesteiner med bjørkekvister mellom steinene og bunnen av båten. Bjørkekvistene skulle beskytte båten mot gnag. Mener å huske at ballasten utgjorde en formidabel vekt. :eek:

Redigert av alfa1 (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post

I min Dorry på 32 fot vil jeg anta at jeg har nærmere 1 tonn med ballast i form av "pukkstein" lagt fra kjølen og opp langs sidene.

 

Har en fantastisk stabilitet både mtp. krenging ved ytre bevegelser, samt i sjø.

 

300 kg virker noe lite for meg, selv om båten din er 10 fot mindre. Tross alt skal du ha båten mange cm. lavere, hvis vannlinjen på bildet er målet.

 

Ca. tonnet utgjorde 7-8 cm i min Dorry, om jeg ikke husker feil.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Båten er veldig rank i sjøen... ....noen som tør ta en kvalifisert gjettning på hvor mange kilo jeg trenger.....

Tør ikke tippe på hvor mye du trenger, men ballast skal alltid plasseres lavest mulig for å øke GM. GM er betegnelsen på, enkelt sagt, stabiliteten. Prinsippet er ungdomsskolepensum; kraft X arm, som du helt rett er inne på. Med andre ord kan du klare deg med mindre vekt, dersom du får plassert vekten lavt nok, eller sagt på "motsatt" måte; må du ha ballasten høyere i båten må du drasse på mer vekt for å oppnå samme resultat.

Husk også at stabiliteten øker ved å flytte allerede eksisterende vekter nedover i båten, dersom du har muligheten for det. Da endrer du heller ikke dypgående.

 

Å plassere ballast oppover skutesidene, ut i sidene, eller i vannlinjen eller hva det nå foreslåes, kan faktisk gjøre vondt værre og er vranglære. Kun vranglære.

 

Som flere er inne på bør du prøve deg frem. Fyller du på for mye, eller for lavt, blir båten stiv og minst like ubehagelig som nå.

 

Lykke til

M/Y Ellen Marie

Link to post

Hei Ellen Marie,

 

Jeg er enig med det meste du skriver, men tillat meg allikevel å protestere ganske lett på karakteristkken "vranglære".....

 

Hvis hensikten med ballasten er å få en båt som er så stiv som mulig, altså få senket tyngdepunktet G, da må selvfølgelig ballasten plasseres så lavt som mulig.

 

I noen tilfeller kan man ha andre mål med plassering/omplassering av ballast. Vi hadde f.eks en seilskøyte som hadde en mast på ca 24 meter. Skøyten skulle brukes mest for motor og pga en bro var det ønskelig å ha en mast på max 15 meter. Masten ble skiftet med en som var kortere, slankere og lettere. Resultatet var at fartøyet ble ubehagelig å være ombord i. Skøyten ble så krapp i bevegelsene at det var slitsomt å arbeide ombord i dårlig vær.

 

Man ikke hadde noe ønske om å lette fartøyet, men ville beholde både dypgående og trim. Løsningen var selvfølgelig å flytte et par tonn malmballast fra skutebunnen og opp i benkene ute i sidene. Dermed fikk den flyttede delen av ballasten et høyere tyngdepunkt, som kompenserte forandringen som følge av masteskiftet.

 

Resultatet ble et fartøy som igjen oppførte seg "trivelig" og forutsigbart i sjøen; men å kalle dette "vranglære"; det synes jeg ikke er riktig - tvert imot, det er fortsatt ungdomsskolepensum i kraft x arm.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Glemte å si at noe av grunnen til min kraftige ballast er at jeg ville de nevnte cm. ned, samt at jeg ville flytte tyngdepunktet lenger frem, slik at båten ligger i vater ved stilleligge. Hva det gjør med båten i fart vet jeg ikke, men hva spiller det for rolle, der jeg tusler i 6 knop? :)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Interessant emne!

Vår taubåt er ganske så "rundbunnet" og har ingen kjøl av betydning. Stabiliteten er tilfredsstillende (med 12 mann ute borde er krengningsvinkelen nesten ikke noe å snakke om). Men i tung sjø inn for tvers ruller den ganske voldsomt! Har prøvd med mer ballast (jernbarrer) i kjølrenna, men uten hell.

Mener ekspertisen at ballast plassert i eller like under vannlinja vil hjelpe på rullinga?

Forestiller meg at da må det dreie seg om ganske betydelig vekt...

(Båten er 33x9x4' og veier 15 tonn)

Link to post

Kanskje like så effektivt vil være slingrekjøl da?

"Slingrete" taubåt høres unektelig verre ut enn "rullende" taubåt.

 

Han vil jo stoppe rullingen - ikke skaffe slingringen! :headbang:

 

:wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Hei

Rulling dempes vel best ved å bruke en mesen. (støtteseil) :confused:

Dårlig løsning for taubåt, men for de fleste fiskebåter skulle det funke bra.

mvh

giver

Ja, jeg skal ha mesan etterhvert. Har vurdert slingrekjøl i tillegg men det er kanskje overkill.

Du har jo også mesanmast ser jeg, bruker du den eller er det mere som lastebom

Link to post

Da jeg skulle legge ballast i ei snekke for noen år siden så dro jeg til nærmeste Dekkmannforhandler og hentet gamle og kasserte lastebil/traktorslanger. Disse kuttet jeg opp i passende lengder, fylte de med sand og stripset igjen endene. Det er jo andre materialer med større egenvekt enn sand så sandpølsene tok noe mere plass enn bly og jernklumpene som var brukt som ballast tidligere.

 

Grunnen til at jeg fjærnet bly/jernet var at de lå og gnegde mot plasten slik at jeg var redd for at det kunne gå hull samtidig som de var så skitne og grisete at det ikke var råd å gjøre de rene.

 

Plasseringen av ballasten ble gjort etter prøve og feilemetoden helt til båten ble slik jeg ville ha den. I tillegg fylte jeg opp et skott fremme i båten med en god del betong/sement da den var for lett framme.

Link to post

En dreven båtbygger fortalte meg for noen år siden at skal du ha en "rolig båt" så legg ballasten i vannlinjehøyde lengst ytterst i skutesidene. Prøvde med en modell og han hadde sine ord i behold. En glassfibermodell av en livbåt med kjøl ble testet med bly i kjølen, målte så pendlingen fra side til side. Flyttet opp i vannlinjehøyde og ut i sidene, sammen vekta og modellen ble vesentlig roligere, mindre bevegelse ved det samme utgangspunktet for krengingen.

 

XD3P

Link to post

Hei Ellen Marie,

...men tillat meg allikevel å protestere ganske lett på karakteristkken "vranglære".....

 

Hei Poseidon.

 

Har lest innlegget ditt og kan ikke se at der er noen grunn til "protest". Kan faktisk ikke se at det er noe motstrid i det vi skriver i det hele tatt. Husk at utgangspunktet her var en båt som man ville øke stabiliteten på (den var så rank at det var plagsomt, skrev "bias" i sitt første innlegg.)

 

Å snakke om å legge ballast i vannlinjehøde, langt ut i sidene osv. er faktisk feil (vranglære) dersom målet er å øke stabiliteten, som her. Men klart; om det er en kombinasjon av å øke stabilitet og å øke dypgående er saken straks annerledes.

 

Flere ganger har jeg sette at noen spør "hvor skal jeg plassere ballasten? Båten er så rank/ er så ustabil", hvorpå noen svarer "plasser ballasten ut i sidene" eller "ballasten skal plasseres i vannlinjehøyde" eller liknende. Så også denne gangen f.eks i innlegg nr. 2 og innleg nr. 4, desverre

 

Det er og blir vranglære.

 

 

M/Y Ellen Marie

 

trykkleifrettet, iallefall endel av dem...

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post

Hei Poseidon.

 

 

Flere ganger har jeg sette at noen spør "hvor skal jeg plassere ballasten? Båten er så rank/ er så ustabil", hvorpå noen svarer "plasser ballasten ut i sidene" eller "ballasten skal plasseres i vannlinjehøyde" eller liknende. Så også denne gangen f.eks i innlegg nr. 2 og innleg nr. 4, desverre

 

Det er og blir vranglære.

M/Y Ellen Marie

 

trykkleifrettet, iallefall endel av dem...

Når man sier at en båt er rank forstår jeg det slik at den er krapp i sine bevegelser. For da å få en roligere båt la man ballasten høyere opp og ut mot sidene. Er ballasten helt nede vil f.eks båten rette seg kjappere opp noe som kan være ubehagelig. Dette er info jeg har fra tidligere eier av den sjarken jeg hadde som hadde drevet fiske med denne båten på helgelandskysten og i lofoten under sesongen. Min far som og var fisker i 25 år sier det samme skal du ha båten roligere i b evegelsene så legg ballasten lengre opp og ut mot siden. Når det gjelder å være sjøvant og flink til å lese bølger vet jeg ikke om noen som er maken til min far. Å si at 2 erfarene menn som har drevet fiske mye av sitt ytkes liv driver med feil info og vranglære har jeg vanskelig for å tro. Hadde du hatt båten som arbeidsplass hadde du nok strevet etter å få båten mest mulig behagelig å være ombord i. Så kan dereetter min mening si hva dere vil om kraft x arm etc. Selvsagt kan det være slik at det på noen båter avhengig av skrogform blir bedre med ballasten nedi kjølen men at det er fasiten stemmer ikke

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

........ hentet gamle og kasserte lastebil/traktorslanger. Disse kuttet jeg opp i passende lengder, fylte de med sand og stripset igjen endene........

Bare du husker på én ting, saga - Gummislanger og Olje- / dieselsøl går IKKE så veldig bra sammen! Oljen gjør at gummislangen løser seg opp / blir porøs. Er du riktig uheldig får du en båt full av sand. Ikke bra for lensepumpen, bl. a......... :eek:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...