Jump to content

Ballast i sjekte.


bias

Recommended Posts

Når det gjelder å være sjøvant og flink til å lese bølger vet jeg ikke om noen som er maken til min far. Å si at 2 erfarene menn som har drevet fiske mye av sitt ytkes liv driver med feil info og vranglære har jeg vanskelig for å tro.

Hei

Jeg vet ikke om noen bedre til å "lese" bølger enn min tidligere seilerkollega.

"Tjuvtok" høyde på vindsiden (le) av hver bølge på kryssen.

Vi fikk unaturlig høyde på båten.

Skal du få til dette må du være konsentrert hele tiden.

Ikke bare fiskere men også seilere må lære seg å "lese"

vind og strømforhold.

Mye går på personlige egenskaper og ikke yrkestilhørighet.

mvh

giver

Link to post

Når man sier at en båt er rank forstår jeg det slik at den er krapp i sine bevegelser.

Bare en liten kommentar til terminologien. Når en båt er "rank", da betyr det at det trenges liten forskyvning av vekt før den legger seg kraftig over til en side. På mange snekker vil man se at hvis en velvoksen person går langs dollbordet - da legger den seg kraftig over. Typisk for en rank båt.

 

En båt som er "krapp" blir så kjapp i sine bevegelser at den blir lite forutsigbar, og man blir bevisst eller ubevisst sliten av å være ombord. Man må hele tiden gå rundt og ta seg for med hendene og være forberedt på plutselige og uventede bevegelser.

 

Noen båter er begge deler på en gang, men da plages de av en uheldig kombinasjon av vektstabilitet og formstabilitet, men det er en annen - og lengre historie . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Jeg regna med at dette kom til å bli en av disse diskusjonene, og det er jo for så vidt greit. Nå vokste ikke Hulda opp på havet, men på Skøyen. Havet var i mange barndomsår indre Oslofjord. Ikke videre dramatisk det heller.

 

Der var ei sjekte noe man rodde rundt i, spiss i begge ender. Pram var noe annet som man helst ikke ville ha befatning med.

Snekke var en forvokst sjekte med motor og ror.

Rank båt var en båt som la seg lett over og hadde lettere for å kantre.

Og så videre.

 

Så kom jeg på skipperskolen. Der regnet vi på disse greiene. Metasenterhøyder og andre glemte saker. Vi lastet blant annet båter med forskjellige laster. Vi skulle ha en skrivebordslast med jernskrap fra USAs østkyst til Mo i Rana. "Men husk" sa læreren, "få med noe dekkslast, slik at båten blir roligere i sjøen. Men ikke så mye at den blir rank og kanter på bankene (New Foundland)". Det ble noen titalls tonn med plank. Læreren likte dekkslaster som fløt av seg selv, av en eller annen grunn. Læreren var dypvannsseiler med 40 år til sjøs, da pensjonert og bosatt på Fagernes. Han var lut lei sjøen og flytta så langt unna han kunne komme, på direkte spørsmål fra meg. Samtidig som jeg fikk forståelsen av at det var et innmari dumt spørsmål.

 

Når man flytter ballast fra bunnen og ut til sidene, får man en rankere båt. Men samtidig får man en tregere båt. Det samme som å legge på noen titalls tonn med dekkslast.

 

Så hvis du skal ha en båt som ikke er rank, legg vekten i bunnen. Hvis du vil ha en båt som ikke går som en vasstrukken tømmerstokk gjennom sjøen, men vaker unna, konsentrer ballasten rundt nullspantet. Så langt har vi ikke kompromisset med det å holde båten på rett kjøl. Det kommer nå: Hvis du vil ha en tregere båt, flytt ballasten ut til sidene og opp. Kompromisset er at man får en rankere båt. Men det i seg selv behøver ikke å være noen ulempe, så lenge det er nok igjen i bånn. En kvikk båt, for å kalle det noe slikt, er en belastning både for seg selv og dem som er ombord.

 

Dette er ikke vanskelig, det er fysikk.

 

Caroline, en av Huldas forgjengere av tre, seilte rundt i mange år med lastebilslanger fylt med sand og gamle balanseringsvekter fra bilhjul. Det var blytungt, la seg fint etter bordgangene, pakket fint, lå støtt, helt glimrende til formålet. De gikk ikke i stykker på de 12 årene de lå nedi der.

Link to post

Snevert spør du meg. . :drink:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Øke stabiliteten ja, men den har ikke noe med komfort nødvendigvis. De gode gamle amerikabåtene ble designet ranke (før stabilisatorene) De la seg med andre ord over, men rettet seg saktere opp, dermed ble det mindre brå bevegelser og mere komfort. Hadde noen år på ubåt, 90 tonn batterier i kjelleren, og jaggu kunne de rulle, og fort gikk det fra side til side. Men stabil kan man vel si at de var :smiley:

Link to post
  • 2 måneder senere...

Hehe :)

 

Det er morsomt at det ble en god diskusjon ut av dette. Her var det mange svar. Jeg skjønner poenget med å ha ballast ut på kantene, for å få en båt som går tregere i bølgene.

 

Problemet med båten er at den er rank. Med det så mener jeg at den er så smal i forhold til lengde, at det påvirker stabiliteten. Når én mann går ned fra bryggen til båten, og tråkker på rekka, så velter alle flasker og annet som står oppreist. Dersom en mann på 80 kilo står på rekka, så går den ned 40-50 cm på samme side.

Tidligere eier sier han har tatt ut ballasten som var der originalt. Han husker ikke hva ballasten bestod av, eller hvor det lå. Et annet poeng er at fiskkummen er tettet, slik at det ikke lenger er vann der. Dette påvirker sikkert også stabiliteten.

 

Jeg tolker svarene dit at jeg bør legge 300 kilo med ballast i kjølsvinet. Kansje jeg bør fylle fiskekummen med vann også.

"Triumph turns an ordinary man into a mechanic."

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...