giver Svart 24.Februar.2006 Del på Facebook Svart 24.Februar.2006 Når det gjelder å være sjøvant og flink til å lese bølger vet jeg ikke om noen som er maken til min far. Å si at 2 erfarene menn som har drevet fiske mye av sitt ytkes liv driver med feil info og vranglære har jeg vanskelig for å tro.HeiJeg vet ikke om noen bedre til å "lese" bølger enn min tidligere seilerkollega. "Tjuvtok" høyde på vindsiden (le) av hver bølge på kryssen. Vi fikk unaturlig høyde på båten. Skal du få til dette må du være konsentrert hele tiden. Ikke bare fiskere men også seilere må lære seg å "lese" vind og strømforhold. Mye går på personlige egenskaper og ikke yrkestilhørighet. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.Februar.2006 Del på Facebook Svart 24.Februar.2006 Når man sier at en båt er rank forstår jeg det slik at den er krapp i sine bevegelser. Bare en liten kommentar til terminologien. Når en båt er "rank", da betyr det at det trenges liten forskyvning av vekt før den legger seg kraftig over til en side. På mange snekker vil man se at hvis en velvoksen person går langs dollbordet - da legger den seg kraftig over. Typisk for en rank båt. En båt som er "krapp" blir så kjapp i sine bevegelser at den blir lite forutsigbar, og man blir bevisst eller ubevisst sliten av å være ombord. Man må hele tiden gå rundt og ta seg for med hendene og være forberedt på plutselige og uventede bevegelser. Noen båter er begge deler på en gang, men da plages de av en uheldig kombinasjon av vektstabilitet og formstabilitet, men det er en annen - og lengre historie . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
giver Svart 24.Februar.2006 Del på Facebook Svart 24.Februar.2006 Bare en liten kommentar til terminologien. Når en båt er "rank", da betyr det at det trenges liten forskyvning av vekt før den legger seg kraftig over til en side.Hei"Rank" blir vel ofte i salgsanonner brukt som synonym for smekker, skjærer gjennom sjøen, krysser godt? mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Februar.2006 Del på Facebook Svart 24.Februar.2006 Jeg regna med at dette kom til å bli en av disse diskusjonene, og det er jo for så vidt greit. Nå vokste ikke Hulda opp på havet, men på Skøyen. Havet var i mange barndomsår indre Oslofjord. Ikke videre dramatisk det heller. Der var ei sjekte noe man rodde rundt i, spiss i begge ender. Pram var noe annet som man helst ikke ville ha befatning med. Snekke var en forvokst sjekte med motor og ror. Rank båt var en båt som la seg lett over og hadde lettere for å kantre. Og så videre. Så kom jeg på skipperskolen. Der regnet vi på disse greiene. Metasenterhøyder og andre glemte saker. Vi lastet blant annet båter med forskjellige laster. Vi skulle ha en skrivebordslast med jernskrap fra USAs østkyst til Mo i Rana. "Men husk" sa læreren, "få med noe dekkslast, slik at båten blir roligere i sjøen. Men ikke så mye at den blir rank og kanter på bankene (New Foundland)". Det ble noen titalls tonn med plank. Læreren likte dekkslaster som fløt av seg selv, av en eller annen grunn. Læreren var dypvannsseiler med 40 år til sjøs, da pensjonert og bosatt på Fagernes. Han var lut lei sjøen og flytta så langt unna han kunne komme, på direkte spørsmål fra meg. Samtidig som jeg fikk forståelsen av at det var et innmari dumt spørsmål. Når man flytter ballast fra bunnen og ut til sidene, får man en rankere båt. Men samtidig får man en tregere båt. Det samme som å legge på noen titalls tonn med dekkslast. Så hvis du skal ha en båt som ikke er rank, legg vekten i bunnen. Hvis du vil ha en båt som ikke går som en vasstrukken tømmerstokk gjennom sjøen, men vaker unna, konsentrer ballasten rundt nullspantet. Så langt har vi ikke kompromisset med det å holde båten på rett kjøl. Det kommer nå: Hvis du vil ha en tregere båt, flytt ballasten ut til sidene og opp. Kompromisset er at man får en rankere båt. Men det i seg selv behøver ikke å være noen ulempe, så lenge det er nok igjen i bånn. En kvikk båt, for å kalle det noe slikt, er en belastning både for seg selv og dem som er ombord. Dette er ikke vanskelig, det er fysikk. Caroline, en av Huldas forgjengere av tre, seilte rundt i mange år med lastebilslanger fylt med sand og gamle balanseringsvekter fra bilhjul. Det var blytungt, la seg fint etter bordgangene, pakket fint, lå støtt, helt glimrende til formålet. De gikk ikke i stykker på de 12 årene de lå nedi der. Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 24.Februar.2006 Del på Facebook Svart 24.Februar.2006 (redigert) hmmm..... til tross for flotte historier om fiskere og lærere på Valdres.... Konklusjonen min står; for å øke stabiliteten plasseres ballasten lavest mulig. Punktum M/Y Ellen Marie Redigert 24.Februar.2006 av M/Y Ellen Marie (see edit history) Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Jon-Kåre Svart 24.Februar.2006 Del på Facebook Svart 24.Februar.2006 Snevert spør du meg. . Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 24.Februar.2006 Del på Facebook Svart 24.Februar.2006 Snevert spør du meg. . jo, ja, kanskje det, men sånn er det, og det er ikke min feil M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
vannoverallt Svart 24.Februar.2006 Del på Facebook Svart 24.Februar.2006 Øke stabiliteten ja, men den har ikke noe med komfort nødvendigvis. De gode gamle amerikabåtene ble designet ranke (før stabilisatorene) De la seg med andre ord over, men rettet seg saktere opp, dermed ble det mindre brå bevegelser og mere komfort. Hadde noen år på ubåt, 90 tonn batterier i kjelleren, og jaggu kunne de rulle, og fort gikk det fra side til side. Men stabil kan man vel si at de var Sitér dette innlegget Link to post
bias Svart 27.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2006 Hehe :) Det er morsomt at det ble en god diskusjon ut av dette. Her var det mange svar. Jeg skjønner poenget med å ha ballast ut på kantene, for å få en båt som går tregere i bølgene. Problemet med båten er at den er rank. Med det så mener jeg at den er så smal i forhold til lengde, at det påvirker stabiliteten. Når én mann går ned fra bryggen til båten, og tråkker på rekka, så velter alle flasker og annet som står oppreist. Dersom en mann på 80 kilo står på rekka, så går den ned 40-50 cm på samme side. Tidligere eier sier han har tatt ut ballasten som var der originalt. Han husker ikke hva ballasten bestod av, eller hvor det lå. Et annet poeng er at fiskkummen er tettet, slik at det ikke lenger er vann der. Dette påvirker sikkert også stabiliteten. Jeg tolker svarene dit at jeg bør legge 300 kilo med ballast i kjølsvinet. Kansje jeg bør fylle fiskekummen med vann også. Sitér dette innlegget "Triumph turns an ordinary man into a mechanic." Link to post
JanS/EIR Svart 27.April.2006 Del på Facebook Svart 27.April.2006 Helst ikke med vann, bias! Finn noe annet med høyere egenvekt og som holder seg tørt. Råteskader pleide å komme der fiskebrønnen var , kan jeg huske fra unge dager. mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 28.April.2006 Del på Facebook Svart 28.April.2006 Jeg tolker svarene dit at jeg bør legge 300 kilo med ballast i kjølsvinet. Du tolker helt rett... M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
enter4u Svart 30.April.2006 Del på Facebook Svart 30.April.2006 Hehe! Dette er jammen ike lett. Har selv prøvd meg fra, Se åssen min ligger på trynet i 6 knop da Her må det justering til. Det er en person i framre cabin. Og da stupte den nedover https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3291/Vansjoe_2005_146.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.