Jump to content

Driftssikkerhet Ford 2704ET dieselmotorer


Cilla

Recommended Posts

Begge disse motorene er rimelig solide steinknusere som varer lenge. Begge er over gjennomsnittet blandt lystbåtmotorer når det gjelder pålitelighet og "seiglivethet". Begge finnes i tusentalls og deler bør ikke være noe problem i overskuelig fremtid. Forden har nok betydelig billigere deler...

 

Sikkert andre som kan gi mer nyanserte svar...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Har sjølv ein Ford2704 ET og har lite å utsetja på den.Den bruker litt olje og legger som kjent igjen litt røyk ved oppstart på kald maskin men den er pålitelig og "kjekk"å ha med å gjera.

Det vesle eg har hatt bruk for av deler har eg fått hos Sabb motor i Bergen.Dei har også god greie på denne motoren og yter flott service med tips og råd vist det er noko en er usikker på mht stell og vedlikehold.

Lykke til med FORDEN

Link to post

Er dette en motor som fremdeles produseres? Har prøvd å søke på ford motorer, men finner ikke noe. Vet at det er noe som heter ford sabre, er det samme motoren?

Ford Sabre .. basert på samme Ford Dover blokken som Mermaid Marine som produseres i dag i en serie fra 135 - 300 HK (uten / med turbo / med intercooler +)

 

Mermaid Marine

 

Bilde

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Er dette en motor som fremdeles produseres?

Mener de fremdeles produseres (i Tyrkia?) som Ford-Otosan. Så en fabrikkny slik en for et par år siden og den ser helt lik ut som 2704 alltid har gjort.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

har en 2704 selv, men kun hatt den i et år. Veldig fornøyd. Min far har hatt en 6.22 liters ford siden 1981 - fullstendig problemfri. Jeg ville valgt Ford. KD Trading i Bergen og Haugen Maskin på Langhus er trivelige og service-innstillte å snakke med dersom du skulle har spørsmål eller trenger å bytte ut en eller annen forbruksdel.

 

Men Forden ryker en del når de er kalde. Det sies (når det gjelder 2704) at versjonen uten turbo (ca 120 hk) ryker minst, den med kun turbo (150 hk) ryker noe mer, og de med intercooler (over 180 hk (180 HK, 212 HK, 250 HK, 275 HK)) ryker mest. Min er på 150, og ryker litt, men jeg synes ikke det er mer enn hva man kan forvente av en romslig motor på nesten 6 liter.

 

Det ligger forøvrig instruksjonsbok i dokumentarkivet om du vil kikke på detaljer.

 

Er det noen som vet om en god hjemmeside hvor det finnes informasjon eller diskusjon om dennemotoren? På mermaid marine og andre sider finner jeg lite om de "historiske" maskinene.

Link to post

Hei. er en fornøyd eier av tilsvarende Ford motor jeg også :flag: , marinesert av Sabre. Dette er motorer som også i dag står og går i en rekke landbruksmaskiner som treskere, traktorer etc.

 

Deler som ikke har med marinesering å gjøre er laaaaangt rimeligere - og eksakt de samme - hos lanbuksmaskin forhandlere som f.eks. AS traktor o.l. :yesnod:

Dette bare ett lite tips

Mvh Fantasy

Link to post
  • 6 år senere...

Har en 2726T på 212hk, og har hatt den et par år nå. har ikke vært noe tull hittil. Starter og går - røyker noe ved oppstart og tomgang, men ikke mer enn at en blir bare litt flau dersom det er mange andre båter der....

Enkel teknologi, som man kanskje liker godt i båt - ingen elektronikk. Tror det mest avanserte innen elektronikk er stopp knappen, men om den skulle feile, kan man bare ta dette manuelt.

KD trading, Euromarine, sikkert mange flere som kan disse maskinene,

Link to post

Jeg har en FordSabb 2878T som er bygget på samme blokk som 2704. Har kontrollert og justert dyser. Skifter olje, filter, frostvæske, sink, impeller og dynamoreim som er vanlig service.

Motoren går som er klokke og det som er spesielt med disse motorene er at de er såkalte Heavy Duty motorer som man gjerne kan kjøre på max fart over lang tid uten at de tar skade av det. En slik motor meg godt stell varer lengre enn du lever ! Skal du drepe den må den skytes....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hvis du ser bakfra(gearkassen) så sitter den i et lite hus på høyre sdie i akterkant av motoren(ikke i blokken).

den synes som en bolt(messing 24mm mener jeg det er). Lønner seg å kjøpe bolten med zink i da zink sitter utrolig hardt skrudd fast i bolten.

Ring f.eks. Frydenbø i Bergen(gamle Sabb Motor) så får du tilsendt komplett zink med bolt.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...