Cilla Startet 23.Februar.2006 Link til dette innlegget Startet 23.Februar.2006 Heisan, Jeg lurer på om det er vanskelig å få deler til reparasjon og om driftsikkerheten generelt, samt dieselforbruk. Er det bedre med Volvo Penta AQAD 40 selv om det også er gamle maskiner? Jeg håper noen kan hjelpe meg. Hilsen CILLA Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 23.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2006 Begge disse motorene er rimelig solide steinknusere som varer lenge. Begge er over gjennomsnittet blandt lystbåtmotorer når det gjelder pålitelighet og "seiglivethet". Begge finnes i tusentalls og deler bør ikke være noe problem i overskuelig fremtid. Forden har nok betydelig billigere deler... Sikkert andre som kan gi mer nyanserte svar... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
870 Svart 23.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2006 Velg for guds skyld Forden da slipper du å kjøpe deler, det er en kjempebra maskin. Sitér dette innlegget Link to post
Hardingen Svart 23.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2006 Har sjølv ein Ford2704 ET og har lite å utsetja på den.Den bruker litt olje og legger som kjent igjen litt røyk ved oppstart på kald maskin men den er pålitelig og "kjekk"å ha med å gjera. Det vesle eg har hatt bruk for av deler har eg fått hos Sabb motor i Bergen.Dei har også god greie på denne motoren og yter flott service med tips og råd vist det er noko en er usikker på mht stell og vedlikehold. Lykke til med FORDEN Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 23.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2006 Er dette en motor som fremdeles produseres? Har prøvd å søke på ford motorer, men finner ikke noe. Vet at det er noe som heter ford sabre, er det samme motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 23.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2006 Er dette en motor som fremdeles produseres? Har prøvd å søke på ford motorer, men finner ikke noe. Vet at det er noe som heter ford sabre, er det samme motoren? Ford Sabre .. basert på samme Ford Dover blokken som Mermaid Marine som produseres i dag i en serie fra 135 - 300 HK (uten / med turbo / med intercooler +) Mermaid Marine Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
SveinHa Svart 23.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2006 Er dette en motor som fremdeles produseres?Mener de fremdeles produseres (i Tyrkia?) som Ford-Otosan. Så en fabrikkny slik en for et par år siden og den ser helt lik ut som 2704 alltid har gjort. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
nordan family 27 Svart 24.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2006 har en 2704 selv, men kun hatt den i et år. Veldig fornøyd. Min far har hatt en 6.22 liters ford siden 1981 - fullstendig problemfri. Jeg ville valgt Ford. KD Trading i Bergen og Haugen Maskin på Langhus er trivelige og service-innstillte å snakke med dersom du skulle har spørsmål eller trenger å bytte ut en eller annen forbruksdel. Men Forden ryker en del når de er kalde. Det sies (når det gjelder 2704) at versjonen uten turbo (ca 120 hk) ryker minst, den med kun turbo (150 hk) ryker noe mer, og de med intercooler (over 180 hk (180 HK, 212 HK, 250 HK, 275 HK)) ryker mest. Min er på 150, og ryker litt, men jeg synes ikke det er mer enn hva man kan forvente av en romslig motor på nesten 6 liter. Det ligger forøvrig instruksjonsbok i dokumentarkivet om du vil kikke på detaljer. Er det noen som vet om en god hjemmeside hvor det finnes informasjon eller diskusjon om dennemotoren? På mermaid marine og andre sider finner jeg lite om de "historiske" maskinene. Sitér dette innlegget Link to post
ruol Svart 24.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2006 Hallo. Holtan last har deler og kan alt om denne motoren. Ligger i Stansevn i oslo. Sitér dette innlegget Link to post
Fantasy Svart 24.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2006 Hei. er en fornøyd eier av tilsvarende Ford motor jeg også , marinesert av Sabre. Dette er motorer som også i dag står og går i en rekke landbruksmaskiner som treskere, traktorer etc. Deler som ikke har med marinesering å gjøre er laaaaangt rimeligere - og eksakt de samme - hos lanbuksmaskin forhandlere som f.eks. AS traktor o.l. Dette bare ett lite tips Sitér dette innlegget Mvh Fantasy Link to post
Ilvi Svart 24.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2006 Har en slik motor på 275 hk med intercooler og turbo, hadde full overhaling på motoren forrige vinter, den har nå gått gått 150 t. den ryker ikke ved start, naboen som har samme type motor men på 125 hk røyklegger nesten hele havna ved start. Før motor ovrehalingen røyk den noe ved start, men ikke så mye som den på 125 hk, altså naboen. Sitér dette innlegget Link to post
Arvor 20 Fish Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Har en 2726T på 212hk, og har hatt den et par år nå. har ikke vært noe tull hittil. Starter og går - røyker noe ved oppstart og tomgang, men ikke mer enn at en blir bare litt flau dersom det er mange andre båter der.... Enkel teknologi, som man kanskje liker godt i båt - ingen elektronikk. Tror det mest avanserte innen elektronikk er stopp knappen, men om den skulle feile, kan man bare ta dette manuelt. KD trading, Euromarine, sikkert mange flere som kan disse maskinene, Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Jeg har en FordSabb 2878T som er bygget på samme blokk som 2704. Har kontrollert og justert dyser. Skifter olje, filter, frostvæske, sink, impeller og dynamoreim som er vanlig service. Motoren går som er klokke og det som er spesielt med disse motorene er at de er såkalte Heavy Duty motorer som man gjerne kan kjøre på max fart over lang tid uten at de tar skade av det. En slik motor meg godt stell varer lengre enn du lever ! Skal du drepe den må den skytes.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
omhI Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Hei Angående sink og ford 2728T. Sitter denne på motoren? i så fall hvor? Jeg har selv en Sabb marinisert 2728T og finner ingen sink på den motoren? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 (redigert) Hvis du ser bakfra(gearkassen) så sitter den i et lite hus på høyre sdie i akterkant av motoren(ikke i blokken). den synes som en bolt(messing 24mm mener jeg det er). Lønner seg å kjøpe bolten med zink i da zink sitter utrolig hardt skrudd fast i bolten. Ring f.eks. Frydenbø i Bergen(gamle Sabb Motor) så får du tilsendt komplett zink med bolt. Redigert 20.Juni.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Kjell Otterbekk Svart 3.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2015 Ford 2704 ET finnes det ennå mange av, og deler er ingen problem. Jeg fikk en av mine overhalt ved Engelsviken slipp i 2013. Deler leveres av Joros Diesel i Stavanger, (Andreas Rosland) Mine er fra 1975, og er altså 40 år i år, og vil være med i mange år ennå... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.