Jump to content

Tur 80 en ok seilbåt?


priv3001

Recommended Posts

Hei etter flere år med forskjellige motor båter, har jeg bestemt meg for å realisere derømmen og kjøpe meg seilbåt :cheers: Har fått et bra tilbud på denne:

http://www.blocket.se/vi/7252884.htm?ca=4_s

 

Noen som har hatt eller har en slik?

veldig lite informasjon å finne:-(

 

Det jeg vet: Längd överallt: 7,95 m

 

Storsegel:

13,5 kvm

Längd i vattenlinjen: 6,55 m Genua I: 21,0 kvm

Bredd: 2,51 m Genua II: 16,8 kvm

Djupgående: 1,08 m Kryssfock: 12,5 kvm

Deplacement: 2,3 ton Självslående fock: Nej

Långköl (bly): 0,9 ton Spinnaker: 45 kvm

 

NOE Å ANBEFALE???

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Hvis du ser på DEN hekken og DET undervannsskroget så er det ikke vanskelig å se at det er Per Brohell (eller var det Brohäll ?) som står for konstruksjonen av denne båten. Slektsskapet / Liketstrekk til Albin Vega er umisskjennelig!!

 

Uten å ha seilt en Tur 80 selv, så vil jeg tro at denne båten er ganske så lik i oppførselen som A Vega. Noe bredere er den jo (A. V. = 2.25) og dermed har du noe bedre skrogstabilitet. Langkjølt, men et delt lateralplan vil tilsi en traust, retningsstabil båt som er lettere å manøvrere i trange havner - muligens også enklere å bakke med enn en "ekte" langkjølt seilbåt.

 

Vil tro at det finnes Tur 80-klubber / foreninger i Sverige. Det går en del slike i vårt naboland.

 

Lykke til med kjøpet - ikke glem at det kommer Norsk MVA i tillegg til salgssummen.....

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Den forrige seilbåten vår var en Tur 80. Herlig båt. Sjøsterk. Som nevnt av en annen er konstruktøren Per Brohall. Tur 80 er meget lik Vega. Når det gjelder seilegenskapene/trimming, så sammenlignerkonstruktøren direkte med Vega. Orginalt var Tur 80 utstyrt med ror i bakkant av kjøl med rorstammen gjennom akterkant av sittebrønnen. Jeg ser at denne er ombygd til ror på akterspeilet.Det var vår båt også, og er en stor fordel ved spesielt bakking. Samtidig bedre plass i cockpit. Vår båt hadde dinetteløsning. Dette er vanlig på Tur 80. Jeg liker det bedre en den vanlige innredningen.Bordet kan legges ned, og man har en køye. Båten er kraftig bygget. Ballastkjølen er innkapslet.

Det eksisterte en svensk hjemmeside/klubb for et par år siden, men kunne ikke finne den igjen.

Et svensk seilblad hadde en bruktbåttest av Tur 80 for 3-4 år siden. Husker ikke hvilket blad, men et av de kjente. Hvis båten er ok ellers: Go for it!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...