priv3001 Startet 23.Februar.2006 Del på Facebook Startet 23.Februar.2006 Hei etter flere år med forskjellige motor båter, har jeg bestemt meg for å realisere derømmen og kjøpe meg seilbåt Har fått et bra tilbud på denne: http://www.blocket.se/vi/7252884.htm?ca=4_s Noen som har hatt eller har en slik? veldig lite informasjon å finne:-( Det jeg vet: Längd överallt: 7,95 m Storsegel: 13,5 kvm Längd i vattenlinjen: 6,55 m Genua I: 21,0 kvm Bredd: 2,51 m Genua II: 16,8 kvm Djupgående: 1,08 m Kryssfock: 12,5 kvm Deplacement: 2,3 ton Självslående fock: Nej Långköl (bly): 0,9 ton Spinnaker: 45 kvm NOE Å ANBEFALE??? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 23.Februar.2006 Del på Facebook Svart 23.Februar.2006 har du sjekka på SAILGUIDE da ? Obligatorisk svensk side med info om de flesta eldre ( og mange nyere ) .. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Walter_S Svart 23.Februar.2006 Del på Facebook Svart 23.Februar.2006 Hvis du ser på DEN hekken og DET undervannsskroget så er det ikke vanskelig å se at det er Per Brohell (eller var det Brohäll ?) som står for konstruksjonen av denne båten. Slektsskapet / Liketstrekk til Albin Vega er umisskjennelig!! Uten å ha seilt en Tur 80 selv, så vil jeg tro at denne båten er ganske så lik i oppførselen som A Vega. Noe bredere er den jo (A. V. = 2.25) og dermed har du noe bedre skrogstabilitet. Langkjølt, men et delt lateralplan vil tilsi en traust, retningsstabil båt som er lettere å manøvrere i trange havner - muligens også enklere å bakke med enn en "ekte" langkjølt seilbåt. Vil tro at det finnes Tur 80-klubber / foreninger i Sverige. Det går en del slike i vårt naboland. Lykke til med kjøpet - ikke glem at det kommer Norsk MVA i tillegg til salgssummen..... :o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
jm Svart 23.Februar.2006 Del på Facebook Svart 23.Februar.2006 Den forrige seilbåten vår var en Tur 80. Herlig båt. Sjøsterk. Som nevnt av en annen er konstruktøren Per Brohall. Tur 80 er meget lik Vega. Når det gjelder seilegenskapene/trimming, så sammenlignerkonstruktøren direkte med Vega. Orginalt var Tur 80 utstyrt med ror i bakkant av kjøl med rorstammen gjennom akterkant av sittebrønnen. Jeg ser at denne er ombygd til ror på akterspeilet.Det var vår båt også, og er en stor fordel ved spesielt bakking. Samtidig bedre plass i cockpit. Vår båt hadde dinetteløsning. Dette er vanlig på Tur 80. Jeg liker det bedre en den vanlige innredningen.Bordet kan legges ned, og man har en køye. Båten er kraftig bygget. Ballastkjølen er innkapslet. Det eksisterte en svensk hjemmeside/klubb for et par år siden, men kunne ikke finne den igjen. Et svensk seilblad hadde en bruktbåttest av Tur 80 for 3-4 år siden. Husker ikke hvilket blad, men et av de kjente. Hvis båten er ok ellers: Go for it!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.